-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
– Vi er en del av problemet, men vil også være en del av løsningen
Midt under Norsk Scanias miljøkonferanse dukket plutselig Scania-toppsjef Henrik Henriksson overraskende opp. Han poengterte at samfunnet ikke har tid til å vente på de perfekte løsningene som skal redde klimaet og kloden, og at flere må starte med tiltak som fungerer her og nå.
– Transport står for 15-20 prosent av verdens CO2-utslipp. Det økosystemet Scania er en del av – transport og logistikk – er en av de største påvirkerne når det gjelder klimaforandringer i verden. Vi er en del av problemet, men også vil være en del av løsningen, sa Henrik Henriksson til de nær 200 deltakerne på Norsk Scanias miljøkonferanse tirsdag.
Tilfeldighetene ville det nemlig slik at lastebil- og bussprodusentens svenske toppsjef var på Oslo-besøk, samtidig som konsernets norske avdeling hadde invitert kunder, forskere, politikere og andre interesserte til Felix konferansesenter på Aker Brygge.
Her sto temaer som bærekraft, alternative drivstoff og elektrifisering på agendaen.
Stikk til konkurrenter
Henrikssons innlegg sto imidlertid ikke i programmet, og det var ikke konferansen som var målet hans for turen til Tigerstaden, så enten var besøket en ordentlig overraskelse - eller så var det godt regissert som det.
– Vi brenner virkelig for å ta vår del av ansvaret for å skape et bærekraftig samfunn, og det er nok flere selskaper i vårt økosystem som gjør det også. Hva gjør Scania unikt? Vi har disse holdningene i vårt DNA, sa toppsjefen.
– Enten vi er i Norge, i Sør-Afrika eller i Singapore har vi det i vår sjel at vi skal drive dette skiftet. Dette er ikke noe vi bare skriver i våre marketing-brosjyrer. Når jeg reiser rundt i verden og treffer noen av våre 50.000 kolleger, så ser jeg at det brenner i øynene på dem når vi snakker om bærekraft, fortsatte han.
Et av hovedpoengene hans var at mange flere må ha et fokus på hva som kan gjøres «her og nå», for å bidra til bedre klima og miljø. Han kom samtidig med et stikk til flere gamle og nye konkurrenter:
– Det finnes mange som tilhører vår industri, som står og prater eller lanserer «heftige og kule produkter» som skal stå for bærekraft, som «kanskje kommer ut i markedet om fem eller ti år» – og legger alt fokus på det. Det gjør ikke vi.
– Vi jobber med det som fungerer her og nå. De målene som ble satt i Paris for et par år siden, for å holde temperaturen under to eller halvannen grads økning, kan ikke vente på den «perfekte, kule teknologien som kanskje kommer om fem år». Vi må jobbe i bredden, med fokus her og nå, fastslo Henriksson.
Elektrisk etter hvert
Basert på flere egne studier mener Scania at man i dag og de kommende fem årene må jobbe med biodrivstoff for å få bærekraftige løsninger inne transport.
– Der har dere i Norge vært veldig dyktige, og det finnes mange gode eksempler på hvordan man har jobbet med å skape system for transport og logistikk som bygger på biodrivstoff, skrøt Henriksson fra scenen i Oslo.
– For meg og Scania er dette veldig riktig tenkt. Vi må sørge for at de løsningene som tas frem fungerer også i et økonomisk perspektiv. Det går ikke å snakke om tekniske løsninger hvor transportselskapene, som kjøper lastebilene og bussene, ikke tjener penger på investeringen sin. Også transportkjøperne må se en økonomi i dette, la han til, og konkluderte:
– Derfor tror vi på biodrivstoff, som biogass, bioetanol og biodiesel, som produseres på en bærekraftig måte. Du kan redusere CO2-utslippene med inntil 90-95 prosent.
Toppsjefen mener elektrifiseringen kommer etter hvert, også blant lastebiler.
– Jeg sier ikke det fordi vi ikke har elektriske produkter. Scania er faktisk den eneste lastebilprodusenten i Europa som hittil har lansert en plug in-hybrid for lastebil. Selv om jeg ikke er ekspert på teknikk, kan man forstå at om man kan kjøre 10 kilometer uten at motoren er på så er det faktisk et el-kjøretøy, uttalte han.
Samtidig fikk vi forklaringen om at de kan bygge helelektriske kjøretøy i dag, men at det foreløpig ikke lønner seg for kundene deres å investere i det.
– Teknologien er for dyr foreløpig, men batteriutviklingen går litt raskere enn vi hadde trodd så ting kan skje fort. Man må også tenke på om strømmen som brukes er produsert bærekraftig, og det må bygges ut en infrastruktur for lading – det er ikke gjort på et kvarter. På lengre sikt tror vi elektrifisering kommer til å være hovedsporet. Men det vil komme i flere steg, sa Henriksson.
Flere tanker samtidig
Svensken mener bærekraft handler om å jobbe med energieffektivitet i de motorene og drivlinjene som finnes nå, og om å bruke oppkoblede kjøretøy for å eliminere sløseri som finnes i transportsystemene.
– Fortsatt kjører snittlastebilen rundt med 40 prosent ledig kapasitet, poengterte han.
I Skandinavia for eksempel er det tillatt å kjøre med lengre kjøretøy, noe det ikke er mange andre steder i Europa.
– Det gjelder å ha flere tanker i hodet samtidig, og tilpasse løsningene til de forutsetningene som finnes i hvert respektivt land, respektive kunder og deres respektive transport. Scania er avhengige av å gjøre dette sammen med våre kunder, kunders kunder, politikere og forskningsmiljøer, understreket Henriksson.
**Les mer fra Norsk Scanias miljøkonferanse i YrkesBil nr. 12 som er ute hos abonnentene 12. desember. Ikke abonnent? Bli det her!**