- Slik skal Tine spare 1,25 mill. liter diesel per år
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Slik skal Tine spare 1,25 mill. liter diesel per år
Teknologiselskapet Semcon har utviklet et elektrisk system for melkepumping som skal redusere hver melkebils forbruk med opptil 5.000 liter diesel per år.

alt

I dag må melkebilene bruke dieselmotoren til å kjøre pumpen som fyller tanken med melk. Det medfører både CO2-utslipp og drivstofforbruk. 

Hver melkebil pumper melk cirka 1.000 timer per år, så det er snakk om betydelige kostnader for meieriet.

Ved å installere en batteridreven elektrisk motor for melkepumpen, kan både forbruk av diesel og slitasje på dieselmotoren reduseres. I tillegg blir det mindre av både støy og utslipp på gården.

Det er teknologiselskapet Semcon som har kommet opp med en slik løsning.

– Den nye teknologien kan implementeres i kjøretøyene som allerede er tilgjengelige, sier Hans Peter Havdal, divisjonsleder i Semcon, i en pressemelding.

Sparer millioner
Tine, som står for majoriteten av all melketransport i Norge, planlegger å installere de nye pumpene i alle sine 250 melkebiler.

– Når alle melkepumper i Norge drives med elektrisitet vil dieselforbruket reduseres med 1,25 millioner liter diesel per år. Det betyr at CO2- utslippet reduseres med 3.200 tonn i året. Denne klimainvesteringen vil også være økonomisk, våre kostnader vil reduseres med flere millioner kroner, sier Frode Eggan hos Tine.

Hvis alle meierier i EU skulle ta i bruk denne løsningen skulle man kunne spare over 120 millioner liter diesel årlig. Teknikken kan dessuten overføres til andre områder.

– Her har vi fokusert på melk, men tar man med alt som pumpes inn i tankbiler, for eksempel øl, korn eller pellets.  Da snakker vi om enorme mengder diesel som kan reduseres, sier Hans Peter Havdal.

Prosjektet er et samarbeid mellom Semcon og Tine, med støtte fra Enova.

Slik fungerer det
Batteriet til den elektriske motoren lades under kjøring som et vanlig bilbatteri.

Batteriet gir nok energi til avriming, arbeidslys, vindusviskere som bevarer sikkerheten og komforten til sjåføren.

Elektrisk pumping skjer så å si lydløst, noe som ifølge produsenten betyr at forstyrrende støy på gården reduseres betraktelig under henting av melk.

– Vi har melkebiler her på gården annenhver dag. En løsning som reduserer både støy og utslipp vil bety mye for arbeidsmiljøet, men også at det bidrar til et mer miljøvennlig produkt generelt, sier melkeprodusenten Ove Nättorp.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
2038 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 223 LASTEBILER TIL SALGS