-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Slik skal Tine spare 1,25 mill. liter diesel per år
Teknologiselskapet Semcon har utviklet et elektrisk system for melkepumping som skal redusere hver melkebils forbruk med opptil 5.000 liter diesel per år.
I dag må melkebilene bruke dieselmotoren til å kjøre pumpen som fyller tanken med melk. Det medfører både CO2-utslipp og drivstofforbruk.
Hver melkebil pumper melk cirka 1.000 timer per år, så det er snakk om betydelige kostnader for meieriet.
Ved å installere en batteridreven elektrisk motor for melkepumpen, kan både forbruk av diesel og slitasje på dieselmotoren reduseres. I tillegg blir det mindre av både støy og utslipp på gården.
Det er teknologiselskapet Semcon som har kommet opp med en slik løsning.
– Den nye teknologien kan implementeres i kjøretøyene som allerede er tilgjengelige, sier Hans Peter Havdal, divisjonsleder i Semcon, i en pressemelding.
Sparer millioner
Tine, som står for majoriteten av all melketransport i Norge, planlegger å installere de nye pumpene i alle sine 250 melkebiler.
– Når alle melkepumper i Norge drives med elektrisitet vil dieselforbruket reduseres med 1,25 millioner liter diesel per år. Det betyr at CO2- utslippet reduseres med 3.200 tonn i året. Denne klimainvesteringen vil også være økonomisk, våre kostnader vil reduseres med flere millioner kroner, sier Frode Eggan hos Tine.
Hvis alle meierier i EU skulle ta i bruk denne løsningen skulle man kunne spare over 120 millioner liter diesel årlig. Teknikken kan dessuten overføres til andre områder.
– Her har vi fokusert på melk, men tar man med alt som pumpes inn i tankbiler, for eksempel øl, korn eller pellets. Da snakker vi om enorme mengder diesel som kan reduseres, sier Hans Peter Havdal.
Prosjektet er et samarbeid mellom Semcon og Tine, med støtte fra Enova.
Slik fungerer det
Batteriet til den elektriske motoren lades under kjøring som et vanlig bilbatteri.
Batteriet gir nok energi til avriming, arbeidslys, vindusviskere som bevarer sikkerheten og komforten til sjåføren.
Elektrisk pumping skjer så å si lydløst, noe som ifølge produsenten betyr at forstyrrende støy på gården reduseres betraktelig under henting av melk.
– Vi har melkebiler her på gården annenhver dag. En løsning som reduserer både støy og utslipp vil bety mye for arbeidsmiljøet, men også at det bidrar til et mer miljøvennlig produkt generelt, sier melkeprodusenten Ove Nättorp.