- Styrer varebiler, sykler og føtter fra skyen
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img
3 bilder i galleri
Styrer varebiler, sykler og føtter fra skyen
Ford hevder de har beregninger som viser at en varebil og et team med fem bud til fots og på sykkel kan gjøre den samme jobben som fem varebiler i dag.

alt

Det er i forbindelse med at Ford nå tester et skybasert transportsystem med varebiler, sykkelbud og bud til fots for å levere pakker, at disse beregningene trekkes frem.

Bilprodusentene – som nå liker å kalle seg tilbydere av komplette transport- eller mobilitetsløsninger – kappes for tiden om å finne den smarteste, mest effektive måten å håndtere «last mile delivery» på.  

Da dukker det opp både mer og mindre realistiske idéer. Blant annet har vi Mercedes-Benz som snakker om varebiler utstyrt med droner og roboter for levering til sluttkunde. Renault har også tro på droner, og Ford har tidligere presentert sine visjoner om det samme.

Den voldsomme veksten i netthandel vil ifølge en McKinsey-rapport doble antall pakker som skal leveres i løpet av de neste ti årene. Samtidig blir det stadig lengre køer i mange av Europas storbyer.

Bare i løpet av de siste tre årene har den gjennomsnittlige reisetiden i sentrum av London angivelig økt med hele 40 prosent.

Koordinerer transportmåtene
Og det er nettopp i den engelske hovedstaden Fords «Smart Mobility»-team har iverksatt dette testprosjektet, som foreløpig er noe mer jordnært enn droneleveringer.

De ønsker å bruke store varebiler i de mindre kø-utsatte områdene, hvor de mener man får best mulig effektivitet og fremkommelighet med disse.

– For å få frem pakken de siste kilometerne fra varebilen til leveringsstedet, er det mer hensiktsmessig å bruke bud eller sykkelbud. Både rent kostnadsmessig, men også tidsmessig og i forhold til miljøet er dette en smartere løsning, sier prosjektlederen for det skybaserte logistikksystemet MoDe:Link i Ford Mobility, Tom Thompson, i en pressemelding.

Systemet skal koordinere flere transportmåter for raskest mulig få pakken frem til mottakeren. I sanntid får sjåføren oversikt over bud som kan gjøre leveringen raskere, enten det skyldes kø eller andre trafikale utfordringer.

Droner kan bli aktuelt
Men det er ikke sikkert systemet skal forbli like jordnært: I fremtiden ser Ford nemlig for seg at også droner og autonome roboter kan legges til i plattformen. Den benytter seg av kunstig intelligens for å finne den beste transportløsningen de siste få kilometerne frem til levering

Beregninger Ford har gjort hevder at en varebil og et team med fem bud til fots og på sykkel kan gjøre den samme jobben som fem varebiler i dag.

Pilotforsøkene med den nye transportstyringsplattformen i London blir utført i samarbeid med Gnewt by Menzies. Gnewt har med sine 70 heleletriske varebiler den største helelektriske flåten i den engelske hovedstaden. De kjører blant annet Renault Kangoo Z.E. og Nissan e-NV200.

Ford og Gnewt jobber sammen med transportmyndighetene i London for å løse utfordringene med pakkelevering, både når det gjelder fremkommeligheten og forurensningen det medfører.

– Vi vil forstå hvordan bruken av ulike transportmidler kan være fordelaktig både for næringslivet og kundene våre, samtidig som vi reduserer forurensningen, sier grunnleggeren av Gnewt, Sam Clarke i meldingen.

Flere prosjekter
Frakt og varelevering er naturligvis helt sentralt for Londons økonomi. Samtidig er overbelastning av veier og dårlig luftkvalitet noen av de største utfordringene byen står overfor.

– Hvis den siste strekningen av leveringene kan løses oftere på denne måten, vil det være et avgjørende skritt for å redusere forurensningen og redusere køene, uttaler direktør for transportinovasjon i den offentlige etaten, Transport for London, Michael Hurwitz.

Ford jobber også med Londons transportmyndigheter i et prosjekt hvor 20 nye ladbare Transit Custom varebiler kjøres på elektrisitet i bykjernen.

LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt plug in-hybridvarebilen

Forsøkene med den ladbare varebilen er også blitt utvidet til Valencia i Spania og Køln i Tyskland.

Bilprodusenten har også satt i gang forsøk med selvkjørende leveringer i samarbeid med Postmates i Miami og Miami Beach i USA.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
2081 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 266 LASTEBILER TIL SALGS