- Stor kineser til Europa - via Norge
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?

alt

I fjor våres var BYD på Oslo-besøk og presenterte sine planer – du kan lese detaljene i dette intervjuet fra vår søsterpublikasjon YrkesBil

De har levert busser til Oslo-regionen siden 2018. Til sammen dreier det seg om 45 så langt, om vi har telt riktig, men det kommer snart flere gjennom en ny avtale inngått sist høst

BYD har et bredt spekter av elektrifiserte person- og yrkesbiler på hjemmemarkedet, både rene elbiler og ladbare hybrider, og de ønsker nå gradvis å innføre noen av disse på vårt kontinent.

Først ut av personbilene er BYD Tang. Bilen har vært på markedet noen år som ladbar hybrid, og kommer i andre generasjon også som ren elbil. Det er denne som nå er Norges-aktuell.

BYD omtaler Tang som en av verdens mest solgte modeller som ladbare hybrid. Den nye elbilen, BYD Tang EV600 har firehjulsdrift og en elektrisk rekkevidde etter den gamle NEDC-syklusen på 520 kilometer.

WLTP-verdi er ikke oppgitt, men den ligger nok 20-25 prosent lavere.

Men det er ikke bare denne ene modellen som skal selges – BYD har også en serie yrkesbiler, og vil prøve seg med varebiler og lastebiler i ulike størrelser på det europeiske marked. Og altså, først i Norge.

Les også: Ti kinesiske elbiler vi bør se nærmere på

– Norge er et naturlig sted å starte når vi planlegger å ekspandere i Europa. Markedet er det mest avanserte for elbiler i Europa, sier Isbrand Ho, adm. direktør for BYD Europa.

– Elbiler er akseptert i brede lag av befolkningen, og nettverket av ladestasjoner er godt utbygget. Vi vil nøye evaluere aksepten i dette markedet, men på lang sikt er det vår ambisjon å selge personbiler også i andre europeiske land, sier Ho.

Han legger til at de planlegger å lansere BYD eTrucks inneværende år, inkludert en kassevogn, lastebiler på 7,5 og 19 tonn samt en terminaltraktor.

Sett denne? Nytt bilmerke fra Daimler og BYD

PS!
Torsdag ble det klart at RSA, importøren av Suzuki, Isuzu og Maxus, blir BYDs importør i Norge. De ønsker å knytte til seg nye forhandlere, men har også sin egen forhandlerkjede som trolig blir de første til å selge BYD Tang. Importøren håper å ha de først bilene i landet ved årsskiftet 2020/2021.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
2060 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 235 LASTEBILER TIL SALGS