Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Ineos Grenadier
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Tar over der Defender sluttet

Her er en nykommer som bygger på gamle tradisjoner.

Publisert Sist oppdatert

Ineos er et britisk selskap som vil overta salget til de virkelige hardcore brukerne av Land Rover Defender. De som bruker bilen som arbeidsredskap, eller bare er opptatt av ekstrem fremkommelighet.

Bak selskapet står en britisk kjemikaliegigant, og de er i gang med å bygge produksjons-fasiliteter i Wales, en halvtimes kjøretur fra Aston Martins nye DBX-fabrikk i St. Athan.

Sjefen for Ineos, Jim Ratcliffe, bestemte seg for å utvikle bilen da det ble kjent at Land Rover skulle kutte produksjonen av gamle, gode Defender. Ratcliffe forsøkte å overta rettighetene til den eldste Landien, men lyktes ikke med å få en avtale i havn.

Så da fikk han bygge sin egen bil, og den skal selvsagt overgå Defender på alle områder, samtidig som prisen skal holdes på et anstendig nivå. Den skal være et ujålete hjelpemidler til bruk i gruver, til skogsarbeid og for bønder, og en gledesspreder for off-road entusiaster.

Modellen skal hete Grenadier, en militær betegnelse, men det sies også å være navnet på puben hvor ideen ble født.

Ineos samarbeider med østerrikske Magna om utviklingen av Grenadier – et selskap som har lange erfaringer fra produksjon av tøffe kjøretøy som Geländewagen, traktorer etc. Erfaring fra Mercedes-modellen vil dermed inngå i kunnskapen de høster fra Magna.

Motorene skal leveres av BMW, og det er snakk om 6-sylindrede bensin- og dieselmotorer. Det antydes et årlig femsifret antall motorer, og Ineos har tidligere antydet en produksjon på 15-20.000 biler i året og at bilen skal selges globalt med startpris fra drøyt 50.000 pund.

På hjemmesiden til Ineos finner du allerede flere videoer som røper detaljer rundt bilen, men ifølge våre fotografer er dette første gang det er tatt spionbilder av den.

Riktig nok er bildene av den godt kamuflerte bilen av dårlig teknisk kvalitet siden de er tatt på lang avstand gjennom bladverk, men den kantete designen avslører at Grenadier får klare likheter med G-Wagen og Defender. Det vil også gjelde kjøreegenskaper og fremkommelighet.

Powered by Labrador CMS