-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nytt initiativ for el-truck
Denne gange har ACEA slått seg sammen med 28 tunge organisasjoner når de ber EU-kommisjonen tenke trygge og smarte parkeringsplasser for lastebiler. Særlig nullutslipps.
28 organisasjoner, som spenner fra miljø til transport, stiller seg bak er brev fra ACEA til EU-kommisjonen. Og spesielt til den ekspertgruppen som jobber med trygge og sikre parkeringsområder for lastebiler.
I brevet vises det til det arbeidet som pågår nå for å utvikle nye standarder for parkeringsmuligheter for lastebiler.
Men det legges vekt på at dersom man skal nå Green Deal-målene, må man ta nye grep.
– Vi er bekymret over at i det utkastet som ble presentert for EU kommisjonen i mai i fjor, var ikke behovet for biler med kjøleanlegg og nullutslipp-biler vurdert i det hele tatt, skriver organisasjonene.
For å sikre avkarboniseringen fra landeveistransporten må bilene bli elektriske, enten med batterier eller med brenselceller. Derfor må nye lade- og fyllemuligheter utvikles langs motorveinettet.
Allerede i dag kan nødvendige grep tas, og det er viktig å sjekke for eksempel strømnett-kapasiteten når man planlegger nye lokasjoner for parkeringsplasser, minnes det på.
Det pekes også på at 95 prosent av de bilene som i dag er utstyrt med kjøleanlegg, er utstyrt med plugg. Men de kan ikke kjøre anleggene sine på strøm når de står parkert fordi det ikke finnes strømuttak.
Hvis det nødvendige 400V-nettet hadde vært på plass, ville hver bil senke CO2-utslippet med 60 %, NOx med 93 % og PM med 96 %.
I tillegg er det også viktig å peke på at både støy og vibrasjoner minsker når man kan slå av dieselmotoren, sier brevet.
Underskriverne gir følende gode råd til ekspertutvalget:
- Sjekk grid-kapasiteten
- Optimaliser anleggene av de 100.000 nødvendige plassene etter der strøm er tilgjengelig.
- Man må kreve av alle plasser som oppgraderes med EU-midler at de installerer uttak for elektriske kjøleanlegg.
- Krav om lade- og fylle-muligheter må stilles til alle som vil CEF-funde (Connecting Europe Facility) de kommende parkeringsanleggene.