-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Daimler samarbeider med Waymo om selvkjørende lastebiler
Waymo Driver, den såkalte Robotaxi, har allerede tilbakelagt millioner autonome testkilometer. Nå skal den hjelpe Daimler med selvkjørende lastebiler.
Alt var riktignok ikke like klart ved denne nye samarbeidsavtalen.
For eksempel innledet Daimler et samarbeid med Torc Robotics i fjor. Da fikk vi inntrykk av at formålet var å akselerere utviklingen av høyt automatiserte lastebiler.
Mer enn en halv million dollars skal investere i dette prosjektet som skal munne ut i salgbare produksjonsbiler.
Sjefen for Daimler Trucks, Martin Daum, sier at det ikke skjer noen endringer med Torc-programmet. Men han sier heller ikke noe om hvorfor man plutselig har to parallelle utviklingslinjer.
Nå er det ikke helt klart hva Googles datterselskap Waymo skal heller. Bortsett fra at de skal gjøre en nivå-4 bil av en Freightliner Cascadia.
Det skjer på den måten at Daimler leverer en spesiell versjon av denne bilen til Waymo. Så skal de montere om bord et komplett Driver-sett med sensorer og servoer og regnemaskiner og software – alt som skal til.
- Dette skal hjelpe oss begge til å komme først til grøten, forklarte Daum.
Men Daimler skal ikke ha tilgang til Waymos teknologi, bare til den Waymo-utstyrte bilen – og når det hele er over skal bilen selges til Waymo.
Det høres nesten ut som om disse to egentlig skal konkurrere om hvem av dem som er kommet lengst på selvkjørende, og da er det praktisk å jobbe på identiske biler.
I Arizona har Waymo for lengst satt i gang tjeneste med selvkjørende biler uten sikkerhets-sjåfør om bord. I det siste har de også snakket om å sette i gang med godstrafikk der.
Det er mulig dette blir en raskere vei til det målet.
Og for Daimler vil det uansett bli interessant å sammenlikne sin og Trocs innsats med Waymos.
Verken Daum eller Waymo-sjefen, John Krafcik, ville antyde noe om når deres respektive prosjekter ville komme på gaten.