Daimler samarbeider med Waymo om selvkjørende lastebiler

Waymo Driver, den såkalte Robotaxi, har allerede tilbakelagt millioner autonome testkilometer. Nå skal den hjelpe Daimler med selvkjørende lastebiler.

Publisert

Alt var riktignok ikke like klart ved denne nye samarbeidsavtalen.

For eksempel innledet Daimler et samarbeid med Torc Robotics i fjor. Da fikk vi inntrykk av at formålet var å akselerere utviklingen av høyt automatiserte lastebiler.

Mer enn en halv million dollars skal investere i dette prosjektet som skal munne ut i salgbare produksjonsbiler.

Sjefen for Daimler Trucks, Martin Daum, sier at det ikke skjer noen endringer med Torc-programmet. Men han sier heller ikke noe om hvorfor man plutselig har to parallelle utviklingslinjer.

Nå er det ikke helt klart hva Googles datterselskap Waymo skal heller. Bortsett fra at de skal gjøre en nivå-4 bil av en Freightliner Cascadia.

Det skjer på den måten at Daimler leverer en spesiell versjon av denne bilen til Waymo. Så skal de montere om bord et komplett Driver-sett med sensorer og servoer og regnemaskiner og software – alt som skal til.

- Dette skal hjelpe oss begge til å komme først til grøten, forklarte Daum.

Men Daimler skal ikke ha tilgang til Waymos teknologi, bare til den Waymo-utstyrte bilen – og når det hele er over skal bilen selges til Waymo.

Det høres nesten ut som om disse to egentlig skal konkurrere om hvem av dem som er kommet lengst på selvkjørende, og da er det praktisk å jobbe på identiske biler.

I Arizona har Waymo for lengst satt i gang tjeneste med selvkjørende biler uten sikkerhets-sjåfør om bord. I det siste har de også snakket om å sette i gang med godstrafikk der.

Det er mulig dette blir en raskere vei til det målet.

Og for Daimler vil det uansett bli interessant å sammenlikne sin og Trocs innsats med Waymos.

Verken Daum eller Waymo-sjefen, John Krafcik, ville antyde noe om når deres respektive prosjekter ville komme på gaten.

Powered by Labrador CMS