-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Toyota i Europa styrker satsningen på hydrogenbuss
Toyota Motor Europe starter utvikling, produksjon og distribusjon av Toyotas brenselcellebusser for å utvide utvalget av nullutslippsløsninger og fremme veksten av hydrogensamfunnet. Kanskje kommer bussene til Norge også.
Første gang vi omtalte hydrogenbussen fra Toyota var i 2016, og sist vi møtte den var på Busworld i Brussel høsten 2019.
I dag ble det kjent at Toyota Caetano Portugal (TCAP) ble direkteeier i to portugisiske selskap.
"Den styrkede strategiske alliansen med CaetanoBus, som produserer og selger busser, og Finlog, et finansieringsselskap for personbiler, har som mål å akselerere spredningen av hydrogentransport", heter det i en pressemelding fra Toyota.
Etterhvert som flere europeiske land og byer annonserer strategisk politikk for å fremme utslippskutt fra transport, forventes det at kommersielle kjøretøy og særlig bybusser vil bli elektrifisert raskt.
LES OGSÅ: Ny hydrogenallianse skal sørge for fart i utviklingen
Dette oppgir Toyota Motor Europe (TME) som bakgrunn for å utvide sin kommersielle nullutslippstransport ytterligere, ved å bygge på den langvarige bussvirksomheten til CaetanoBus.
TME leverer som kjent Toyotas brenselscelle-teknologi til CaetanoBus allerede, og integrerer den i sin første hydrogenbuss med en rekkevidde på 400 kilometer.
"Utløst av den styrkede alliansen, vil TME starte utviklingen, produksjon og distribusjon av Toyotas brenselcellebusser for å utvide utvalget av nullutslippsløsninger og videre fremme veksten av hydrogensamfunnet", opplyser selskapet.
Finlog vil på sin side utvikle et fullverdig, operativ leasingprogram som fokuserer på buss-markedet. Ved å bruke deres kunnskap fra full-leasing av personbiler, vil de øke sin portefølje av nullutslippsløsninger for transport i europeiske byer.
YrkesBil har i de årlige importørintervjuene spurt Toyota Norge om det er aktuelt å importere og selge hydrogenbussene i Norge.
Informasjonssjef Espen Olsen har gjentatte ganger bekreftet at dette er noe importøren jobber konkret med. I YrkesBil nr. 1 i januar i år, uttalte Olsen følgende:
– I Europa har Toyota valgt å ikke levere busser under eget navn, de er i stedet leverandør av brenselceller til sin partner Cateano i Portugal. Caetano bygger busser under eget navn og har begynt å ta imot ordre på hydrogenbussen nå. Dette kan bli aktuelt i Norge, men vi har ikke klarhet i om bussen tilfredsstiller nordiske krav til varme og den slags. Per i dag har vi heller ingen avtale med Caetano. Men hvis vi på denne måten hadde klart å få inn flere brukere av hydrogen ville det være en fordel for alle, for å akselerere utrullingen av hydrogen og fylleinfrastruktur.
Olsen opplyser nå til YrkesBil at status per desember 2020 fremdeles er den samme, men at de fortsatt vil utrede mulighetene for å importere bussene til Norge.