img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bokbestilling  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
Kjøre- og hviletidsbestemmelser
Reglene for kjøre- og hviletidsbestemmelser er noe nesten alle sjåfører og arbeidsgivere må forholde seg til. Reglene gjelder for kjøring innenlands og i EU og kom i 1994 som et element i EØS-avtalen. Siste endringer gjelder fra 1. august 2007.

Regler:

YrkesBil gjengir her de viktigste reglene som en «huskeliste» for optimal utnyttelse av kjøre- og hviletids-bestemmelsene, og for å bidra til best mulig planlegging av kjøringen.

Det komplette regelverket finnes i vegtrafikklovgivningen, lærebøker for førerkort kl C og D, og i diverse brosjyrer utgitt av Statens vegvesen, NLF eller leverandører av fartsskrivere.

Du kan også lese forskriften og EØS-avtalens vedlegg (rådsforordninger) ved å klikke her: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20070702-0877.html
 

KJØRETØY UNDERLAGT KJØRE- OG HVILETIDSBESTEMMELSENE

Fra 1. august 2007 gjelder det nye regler for kjøre- og hviletid. 

I hovedsak gjelder bestemmelsene for lastebiler over 3500 kg (inklusive evt. tilhenger) og busser registrert for flere enn 12 personer inklusive fører (9 personer i internasjonal kjøring), med unntak av busser i rute inntil 50 km. Det finnes i tillegg en rekke unntak for spesielle grupper, sjekk lovgivningen som nevnt over eller spør hos en av Statens vegvesens stasjoner.
 

ANSVAR FOR Å OVERHOLDE BESTEMMELSENE:

Vegtrafikklovgivningen/EØS-bestemmelsene sier: Sjåføren har ansvar for å påse at kjøre- og hviletidsbestemmelsene følges. Transportforetaket skal samtidig organisere arbeidet slik at sjåføren er i stand til å overholde bestemmelsene. Transportforetaket skal videre regelmessig kontrollere om bestemmelsene overholdes, og ved overtredelse treffe de nødvendige tiltakene for å hindre gjentakelser.
 

DEFINISJONER:

  • Kjøretid: Summen av effektiv kjøretid (hjulene i bevegelse). 
  • Pause: Kan deles opp i to pauser. Den første på 15 min og den andre på 30 minutter. 15 min først. 
  • Døgnhvil: Alle stopp med sammenhengende varighet mellom 1 og 11 timer i løpet av 24 timer
  • Ukehvil: Alle stopp med sammenhengende varighet mellom 24 og 45 timer i løpet av en uke
  • Et døgn: 24 timer etter at kjøringen har startet
  • En uke: 7 dager mellom mandag klokken 00.00 og søndag klokken 24.00

 
KJØRETIDER:

  • 9 timer daglig kjøretid.  Etter maksimum kjøretid 4,5 timer skal det tas pause.
  • Vanlig dag, maksimum i løpet av et døgn 9 timer
  • Langdag  to ganger per uke, maks. 10 timer
  • Uke, maksimum 56 timer
  • Dobbeltuke (to uker sammenhengende), maksimum 90 timer

 
HVILETIDER:

  • Pause skal minimum være 45 minutter
  • Alternative pauser : 15 min og 30 minutter, der 15 min pausen må tas først.

En pause under 15 minutter er ikke definert som pause. Det skal heller ikke utføres annet arbeid i pausene.

  • Døgnhvil i løpet av siste 24 timer, min. 11 timer eller:
  • Alternativ døgnhvil I:  Kan deles i en 3 timers hvil + en 9 timers hvil, tilsammen minst 12 timer. 
  • Redusert døgnhvil:Døgnhvilen kan reduseres til 9 timer høyst tre ganger per uke.

Døgnhvilen skal være avsluttet innen 24 timer etter at kjøringen startet.

Spesielle regler for døgnhvil med to sjåfører:

  • Døgnhvil i løpet av siste 30 timer, min. 9 timer. Forutsetningen er at bilen står i ro, har to sengeplasser og har tilfredsstillende luftvolum.
  • Ukehvil , etter 6 daglige kjøredøgn: 45 timer
  • Alternativ ukehvil: Ukehvil kan reduseres til 24 timer, men må kompeneres for innen 3 uker.  Døgnhvil eller redusert ukehvil kan tas vekk fra hjemstedet (i bilen), forutsatt at den har egnet soveplass og står stille.

Fergeregel: Regulær døgnhvil kan avbrytes 2 ganger inntil 1 time ved ombord- og /eller ilandkjøring fra ferge eller tog. Redusert døgnhvil kan ikke avbrytes. 

For turistbusser er det et unntak at ukehvilen kan utsettes til etter den tolvte arbeidsdag, men ukehvilen (inklusive summen per måned) skal være den samme.

Dersom det ikke er en fare for trafikksikkerheten, kan føreren fravike denne forordning for å nå fram til et egnet stoppested i den utstrekning det er nødvendig av hensyn til sikkerheten for personer, kjøretøyet eller lasten. Føreren skal på fartskriverens diagramskive eller på sin tjenesteliste oppgi hva fravikelsen består i og grunnen til den.

Unntak fra reglene finnes for øvrig for enkelte transporter som foretas innenfor landbruket, sirkus etc. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img
RSS-feed   img
img
tsb
Selvgående busser i Frankrike
Franske La Rochelle var en av de første byene som testet ut elbil-deling for innbyggerne. Nå eksperimenterer de med førerløse busser.
Les mer
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
layid-bilde1
Svensk norgesreklame
LASTEBIL: Årets utgave av Scania Winter på Trysil kommer til å tapetsere europeisk yrkesbil-presse de kommende månedene.
Les mer
  layid-bilde2
Scania fem uker i Trysil
Arrangementet «Scania Winter» har aldri vært større. Mer enn 850 gjester fra hele Europa vil besøke vinterbygda Trysil, herav 75 journalister og 280 utenlandske lastebilkunder.
Les mer
  layid-bilde3
Spenningen sprekker
SALGET: Registreringstallene for 2014 viser et totalt sett hyggelig år for varebilselgere, lastebilpushere og bussfolket. Her er høydepunktene.
Les mer
layid-bilde4
Nytt ansikt for Doblo
Fiat vil skille Doblo mer fra søstermodellen Opel Combo. Nytt fjes, nytt interiør og mulighet for tre seteplasser foran skal sørge for det.
Les mer
layid-bilde5
Dansk trivsel under tak
MESSE: Nå er 202 utstillere er påmeldt til Transport 2015 i mars. Herningmessen er en trivelig og bred yrkesbilmesse med tradisjoner.
Les mer
  layid-bilde6
Utsatt innføring av PKK
PKK: Forsiden av YrkesBils desembernummer er viet den nye EU-kontrollen som skulle gjelde fra årsskiftet. Nå har Veidirektoratet trukket i nødbremsen.
Les mer
  layid-bilde7
Kurver ass…
NÆRINGSLIV: Det eneste sikre er at de går opp og ned. Og der snudde dessverre den lange dippen i kostnadsindeksen for lastebileiere igjen.
Les mer
tsb
Volvo reduserer leveringstiden
PÅBYGG: Ved hjelp av tredimensjonale konstruksjonstegninger for et spesifikt chassis, kan selv avanserte påbygg nå produseres parallelt med bilen.
Les mer
layid-bilde9
Nye busser, nytt innhold
TEKNOLOGI: Ca. 1600 nye busser skal gjøre Oslobussene fossilfrie innen 2020. Ikke rart nesten 100 potensielle leverandører møtte på Ruters Leverandørkonferanse i Oslo i dag.
Les mer
  layid-bilde10
Konkurstallene faller
ØKONOMI: Det er klar nedadgående utvikling i konkurser i veitransportbransjene i 2014. Godstransport på vei ligger 18 prosent under 2013.
Les mer
  layid-bilde11
STRO-listen holder ikke
DEKK: - De nye vinterdekkreglene er ikke klare nok til å hindre trafikkfarlige vogntog på norske vinterveier, mener Torleiv Haukenes i Dekkmann.
Les mer
layid-bilde12
Lille Volvo FL med firehjulsdrift
Den lille sliteren i Volvo-programmet (12 til 16 tonn) utvider repertoaret kraftig med 4x4-løsning.
Les mer
layid-bilde13
Flåte med 700 Citroen
NÆRINGSLIV: Noen kjøper flere biler enn andre. Fredag 28. november får GK overlevert sin bil nummer 700 fra samme merke.
Les mer
  layid-bilde14
Statsbudsjettet i forbedring
AVGIFTER: Det kan i øyeblikket synes som om Fremskrittspartiet har fått gjennomslag for sine bilavgifter. Med ett unntak for lastebiler.
Les mer
  layid-bilde15
Stjernedag i Hønefoss
LASTEBIL: Intet mindre enn 23 Mercedes Arocs tippbiler er overlevert i en og samme anledning.
Les mer
1319 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 30 LASTEBILER TIL SALGS
tsb
Saftig minibussfest hos Mercedes
KJØRT: Men det heter ikke minibuss for ingenting. Europas største minibussfabrikk er egentlig ganske liten.
Les mer
1pix lb17
MC-budet som satset tungt
Les mer
lb18
Prêt-à-porter fra Opel
Les mer
layid-bilde19
Jørgensen AS konkurs
TRANSPORT: 18. november ble det åpnet konkurs i et av Norges største bulktransportselskap.
Les mer
  layid-bilde20
Langrutedistribusjon med 4x4
JOBB: Firehjulsdrift er å foretrekke når man ofte møter fire årstider på en og samme dag.
Les mer
  lb21
Med 8-trinns automat
Les mer
lb22
Smart gjerrig-sprinter
Les mer
1pix tsb
Messa flytter på seg
TRANSPORT: I juni 2015 flytter Transportmessa nærmere by’n og nesten under tak. - Mye bedre og like billig, lover primus motor Bjørn Magnussen.
Les mer
layid-bilde24
Dieselkostnaden synker fortsatt
LASTEBIL: De siste 12 månedene har kostnadene for norske lastebileiere steget kun 0,3 prosent.
Les mer
layid-bilde25
For sjåfører i flytsonen
KJØRT: Volvo I-Shift Dual Clutch er teknologi som kan gjøre late sjåfører latere og gode sjåfører mer effektive.
Les mer
layid-bilde26
Tollvesenet målte varerommet feil
KONTROLL: Tollvesenets målebåndkontrollmåling av en Volkswagen Touran varebil var tilsynelatende grundig feil.
Les mer
  layid-bilde27
Kjøper Scania og Mercedes i stor stil
LASTEBIL: Posten Brings nyeste storkjøp omfatter ca. 50 Scaniaer og ca. 30 Mercedeser.
Les mer
  layid-bilde28
Fem merker skal levere til Posten-Bring
VAREBIL: I første kvartal 2015 skal Posten-Bring anskaffe ca. 500 nye varebiler i forskjellige størrelser. Nå er avtalene gjort.
Les mer
lb29
Varebilbedring i (nesten) alle kanaler
Les mer
1pix tsb
Lastebiler over 16 tonn opp 9,5 prosent
REGISTRERINGER: Etter 10 måneder er veksttakten i lastebilleveransene kun lett avtagende. Men alt går på segmentet over 22 tonn - og Volvo øker ledelsen.
Les mer
layid-bilde31
Ettermonterbar sidevindkiller i Sprinter
VAREBIL: Ny og fascinerende teknologi fra siste generasjon Mercedes Sprinter kan nå ettermonteres i eldre modeller.
Les mer
layid-bilde32
Solaris forsterker nå flyplassbussposisjonen
Bussmerket Solaris har levert nok en leddbuss til Avinor, denne gang til Bergen Lufthavn Flesland. Skreddersøm er et nøkkelord.
Les mer
  layid-bilde33
Tollvesenet ringte på
Glenn Main Henriksen fra Tønsberg fikk seg en overraskelse da Tollvesenet ringte på døra. De ville sjekke hans Volkswagen Touran varebil.
Les mer
  layid-bilde34
Scania garanterer brukt
LASTEBIL: Stadig flere nyere brukte lastebiler omsettes i Norge. Hakk i hæl på Volvo, går nå Scania ut med 12 måneder drivlinjegaranti.
Les mer
tsb
Diesel stadig billigere
NÆRINGSLIV: 12 måneder i strekk har kostnadsnivået for lastebileierne sunket, opplyser SSB. Billig diesel bidrar mest.
Les mer
1pix lb36
Nye Mercedes Vito er prøvekjørt
Les mer
lb37
Nye Vito med klasseledende garanti
Les mer
layid-bilde38
Norges grommeste lastebilkåring
LASTEBIL: Denne helgen fylles Norges Varemesses lokaler i Lillestrøm igjen med fete lastebiler til «Scandinavian Truck Trophy» under Oslo Motor Show.
Les mer
  layid-bilde39
Halvert vektårsavgift for lastebiler
STATSBUDSJETTET: Forslaget til statsbudsjett for 2015 kan spare den norske lastebilnæringen for 200 millioner kroner. Eiere av eldre biler kan juble mest.
Les mer
  layid-bilde40
Nå er lastebileierne forbanna nok
MARKERING: Lastebileierforbundet og Geir A. Mo varsler demonstrasjon på plenen uten for Stortinget fredag denne uken. For bompenger. For alle.
Les mer
layid-bilde41
Bildrama i tjukke skogen
PICKUPTEST: - KLONK! hører jeg bak meg et sted inne i skogen. Den ekle tunge lyden av metall mot stein. Det høres dyrt ut.
Les mer
  layid-bilde42
Høydepunkter IAA 2014
YRKESBILER: Europas viktigste bilarrangement preges av en samlet front mot dieselforbruk. Se bildebrev fra utstillingen som åpner torsdag morgen.
Les mer
  layid-bilde43
Duft av ny Transporter
Volkswagen hadde sin tradisjonelle før-messe kveld i Hannover i går. Der viste de det som godt kan være antydningen av kommende T6.
Les mer

sign bil firmabil yrkesbil mb BilNorge BilNytt
BilNorge.no | BilNytt.no | BilJobb.no | YrkesBil.no | MotorBransjen.no | Firmabil.no

Redaktør BilNorge.no: Terje Ringen

Utgiver: Bilforlaget AS| Hovfaret 17B, 0275 Oslo | Postboks 63 Skøyen, 0212 Oslo

Telefon: 23 03 66 00

Om oss | Mediainformasjon | Abonnement | Nyhetsbrev

img