img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bokbestilling  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
Kjøre- og hviletidsbestemmelser
Reglene for kjøre- og hviletidsbestemmelser er noe nesten alle sjåfører og arbeidsgivere må forholde seg til. Reglene gjelder for kjøring innenlands og i EU og kom i 1994 som et element i EØS-avtalen. Siste endringer gjelder fra 1. august 2007.

Regler:

YrkesBil gjengir her de viktigste reglene som en «huskeliste» for optimal utnyttelse av kjøre- og hviletids-bestemmelsene, og for å bidra til best mulig planlegging av kjøringen.

Det komplette regelverket finnes i vegtrafikklovgivningen, lærebøker for førerkort kl C og D, og i diverse brosjyrer utgitt av Statens vegvesen, NLF eller leverandører av fartsskrivere.

Du kan også lese forskriften og EØS-avtalens vedlegg (rådsforordninger) ved å klikke her: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20070702-0877.html
 

KJØRETØY UNDERLAGT KJØRE- OG HVILETIDSBESTEMMELSENE

Fra 1. august 2007 gjelder det nye regler for kjøre- og hviletid. 

I hovedsak gjelder bestemmelsene for lastebiler over 3500 kg (inklusive evt. tilhenger) og busser registrert for flere enn 12 personer inklusive fører (9 personer i internasjonal kjøring), med unntak av busser i rute inntil 50 km. Det finnes i tillegg en rekke unntak for spesielle grupper, sjekk lovgivningen som nevnt over eller spør hos en av Statens vegvesens stasjoner.
 

ANSVAR FOR Å OVERHOLDE BESTEMMELSENE:

Vegtrafikklovgivningen/EØS-bestemmelsene sier: Sjåføren har ansvar for å påse at kjøre- og hviletidsbestemmelsene følges. Transportforetaket skal samtidig organisere arbeidet slik at sjåføren er i stand til å overholde bestemmelsene. Transportforetaket skal videre regelmessig kontrollere om bestemmelsene overholdes, og ved overtredelse treffe de nødvendige tiltakene for å hindre gjentakelser.
 

DEFINISJONER:

  • Kjøretid: Summen av effektiv kjøretid (hjulene i bevegelse). 
  • Pause: Kan deles opp i to pauser. Den første på 15 min og den andre på 30 minutter. 15 min først. 
  • Døgnhvil: Alle stopp med sammenhengende varighet mellom 1 og 11 timer i løpet av 24 timer
  • Ukehvil: Alle stopp med sammenhengende varighet mellom 24 og 45 timer i løpet av en uke
  • Et døgn: 24 timer etter at kjøringen har startet
  • En uke: 7 dager mellom mandag klokken 00.00 og søndag klokken 24.00

 
KJØRETIDER:

  • 9 timer daglig kjøretid.  Etter maksimum kjøretid 4,5 timer skal det tas pause.
  • Vanlig dag, maksimum i løpet av et døgn 9 timer
  • Langdag  to ganger per uke, maks. 10 timer
  • Uke, maksimum 56 timer
  • Dobbeltuke (to uker sammenhengende), maksimum 90 timer

 
HVILETIDER:

  • Pause skal minimum være 45 minutter
  • Alternative pauser : 15 min og 30 minutter, der 15 min pausen må tas først.

En pause under 15 minutter er ikke definert som pause. Det skal heller ikke utføres annet arbeid i pausene.

  • Døgnhvil i løpet av siste 24 timer, min. 11 timer eller:
  • Alternativ døgnhvil I:  Kan deles i en 3 timers hvil + en 9 timers hvil, tilsammen minst 12 timer. 
  • Redusert døgnhvil:Døgnhvilen kan reduseres til 9 timer høyst tre ganger per uke.

Døgnhvilen skal være avsluttet innen 24 timer etter at kjøringen startet.

Spesielle regler for døgnhvil med to sjåfører:

  • Døgnhvil i løpet av siste 30 timer, min. 9 timer. Forutsetningen er at bilen står i ro, har to sengeplasser og har tilfredsstillende luftvolum.
  • Ukehvil , etter 6 daglige kjøredøgn: 45 timer
  • Alternativ ukehvil: Ukehvil kan reduseres til 24 timer, men må kompeneres for innen 3 uker.  Døgnhvil eller redusert ukehvil kan tas vekk fra hjemstedet (i bilen), forutsatt at den har egnet soveplass og står stille.

Fergeregel: Regulær døgnhvil kan avbrytes 2 ganger inntil 1 time ved ombord- og /eller ilandkjøring fra ferge eller tog. Redusert døgnhvil kan ikke avbrytes. 

For turistbusser er det et unntak at ukehvilen kan utsettes til etter den tolvte arbeidsdag, men ukehvilen (inklusive summen per måned) skal være den samme.

Dersom det ikke er en fare for trafikksikkerheten, kan føreren fravike denne forordning for å nå fram til et egnet stoppested i den utstrekning det er nødvendig av hensyn til sikkerheten for personer, kjøretøyet eller lasten. Føreren skal på fartskriverens diagramskive eller på sin tjenesteliste oppgi hva fravikelsen består i og grunnen til den.

Unntak fra reglene finnes for øvrig for enkelte transporter som foretas innenfor landbruket, sirkus etc. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img
RSS-feed   img
img
tsb
Scania garanterer brukt
LASTEBIL: Stadig flere nyere brukte lastebiler omsettes i Norge. Hakk i hæl på Volvo, går nå Scania ut med 12 måneder drivlinjegaranti.
Les mer
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
layid-bilde1
Diesel stadig billigere
NÆRINGSLIV: 12 måneder i strekk har kostnadsnivået for lastebileierne sunket, opplyser SSB. Billig diesel bidrar mest.
Les mer
  layid-bilde2
Nye Mercedes Vito er prøvekjørt
VAREBIL: Større valgfrihet, lavere driftskostnader og mer komfort er stikkordene for nye Vito.
Les mer
  layid-bilde3
Nye Vito med klasseledende garanti
VAREBIL: Nye Mercedes-Benz Vito prøvekjøres i disse dager av internasjonal fagpresse. Her er norske priser og garantibetingelser.
Les mer
layid-bilde4
Norges grommeste lastebilkåring
LASTEBIL: Denne helgen fylles Norges Varemesses lokaler i Lillestrøm igjen med fete lastebiler til «Scandinavian Truck Trophy» under Oslo Motor Show.
Les mer
layid-bilde5
Halvert vektårsavgift for lastebiler
STATSBUDSJETTET: Forslaget til statsbudsjett for 2015 kan spare den norske lastebilnæringen for 200 millioner kroner. Eiere av eldre biler kan juble mest.
Les mer
  layid-bilde6
Nå er lastebileierne forbanna nok
MARKERING: Lastebileierforbundet og Geir A. Mo varsler demonstrasjon på plenen uten for Stortinget fredag denne uken. For bompenger. For alle.
Les mer
  layid-bilde7
Bildrama i tjukke skogen
PICKUPTEST: - KLONK! hører jeg bak meg et sted inne i skogen. Den ekle tunge lyden av metall mot stein. Det høres dyrt ut.
Les mer
tsb
Høydepunkter IAA 2014
YRKESBILER: Europas viktigste bilarrangement preges av en samlet front mot dieselforbruk. Se bildebrev fra utstillingen som åpner torsdag morgen.
Les mer
layid-bilde9
Duft av ny Transporter
Volkswagen hadde sin tradisjonelle før-messe kveld i Hannover i går. Der viste de det som godt kan være antydningen av kommende T6.
Les mer
  layid-bilde10
Slik ser den nye Mercedesen ut
IAA LASTEBIL: Den er kjørbar i dag. Lastebilsjefen i Daimler, Wolfgang Bernard, ble personlig kjørt inn av den på pressekonferansen i kveld. Bilen som kan dominere året 2025.
Les mer
  layid-bilde11
IAA og de stores kamp om tronen
NYHETER: Denne uken åpner den store europeiske yrkesbilutstillingen IAA i Hannover, Tyskland. Det blir 322 verdensnyheter, mye industri og litt politikk.
Les mer
layid-bilde12
Mercedes sterkeste kort
HØSTKJØRT: En staselig champagne-farget Actros GigaSpace med eco-tralle, 3.000 newton og 625 hester har nylig prydet Romerike og Hadeland.
Les mer
layid-bilde13
Tøft prispress for Vivaro
VAREBILER: Med dagens avdukede priser og nye garantibetingelser går startgrinden opp for Opel Vivaro.
Les mer
  layid-bilde14
Hvorfor ikke Saveiro?
Det er ikke mange små pickups å velge mellom. Så hvorfor reserverer Volkswagen sin funky Saveiro eksklusivt for Sør-Amerika.
Les mer
  layid-bilde15
Førsteklasses annenhånds
LASTEBIL: Nå oppgraderer Volvo bruktbil-virksomheten. Utvalgte biler selges med drivlinjegaranti, og fra egne fancy lokaler.
Les mer
1097 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 35 LASTEBILER TIL SALGS
tsb
Transportmessa glimter i solskinn
GARDERMOEN: Norges aller lengste transportmesse preges av svært flotte kundebiler og en rekke fiffige påbygg. Bildekarusell.
Les mer
1pix lb17
90 år med bil og like blid
Les mer
lb18
Hyundai med ny «sprinter»
Les mer
layid-bilde19
Vogn-Service + Van Hool = sant
TILHENGERE: Vogn-Service AS er nå representant for Van Hool i Norge. Ikke bussene, men tilhengerne.
Les mer
  layid-bilde20
Volvo Buss lanserer hybridgenerasjon 2
BUSS: Mens første generasjon av Volvos diesel-el-hybrid sparer drøyt 30 prosent diesel, skal høstens nyhet spare hele 60 prosent energi.
Les mer
  lb21
Snill konkursutvikling
Les mer
lb22
Dieselprisen opp og ned
Les mer
1pix tsb
Scania-busser på pallen
BUSS: Ved utgangen av juli viser registreringstallene samlet 14 prosent nedgang. Men både Mercedes og Scania viser fine takter.
Les mer
layid-bilde24
Sommertallene i tung sektor er klare
LASTEBILER: Små lastebiler er ut, store lastebiler er in. Volvo tar kaka, men Renault er det bare smuler igjen av.
Les mer
layid-bilde25
Juli-tallenes dom
VAREBIL: Folk orker åpenbart ikke kjøpe bil i stekende sol. Unntatt pickuper. Og Toyota er tilbake blant topp tre!
Les mer
layid-bilde26
Litt rust på Elmia Lastbil
GAMMELBIL: - Vi har merket en stigende interesse for disse gamle lastebilene, sier Anders Andersson, ansvarlig for Veteranbilshallen på Elmia
Les mer
  layid-bilde27
Gamle ambulanser gode som nye
OMBYGGING: I vår lille anti-bruk-og-kast-sommerserie har vi i dag kommet til Heimevernets 22 «nye» ambulanser fra 80-tallet.
Les mer
  layid-bilde28
Markedet på vei opp
LASTEBIL: For tiende måned på rad økte tungbilmarkedet i Europa. Det lover godt for representasjonsinnsatsen på IAA i Hannover om noen uker.
Les mer
lb29
Her er nye Vito
Les mer
1pix tsb
Ford utvider garantien
VAREBIL: Bedre garantivilkår er en trend. Ford har utvidet fra 3 til 5 år på lakk, men beholder begrensningen på 100.000 km. Se garantitabell.
Les mer
layid-bilde31
1000 eldre london-busser gode som nye
TEKNOLOGI: Strengere miljøkrav til kommersielle kjøretøy kan også løses med oppgraderinger. London viser vei. Kan Norge vennligst følge etter?
Les mer
layid-bilde32
Scudo blir Traficaro?
VAREBIL: I følge en særdeles kortfattet pressemelding fra Renault, publisert hos Newspress i går, skal Renault levere varebil til Fiat fra 2016. Men hvilken?
Les mer
  layid-bilde33
Sommerens vakreste varebilstunt
MARKEDSFØRING: Har du noensinne lurt på hvor fort en 90 hesters Citroen Berlingo med EMG-kasse kan kjøre Nürburgring? 20 minutter? 12 minutter? Her er svaret:
Les mer
  layid-bilde34
Outlander tilbake som varebil
Etter kun å ha vært solgt som personbil, er nye Outlander nå på plass også som varebil. Det betyr at det er mye penger å spare for den som klarer seg med to seter.
Les mer
tsb
Vognmannen 2014: Rekord tross regn
Lastebilløpet Vognmannen ble arrangert som en del av Veterandagene på Magnor travbane lørdag 28. juni med rekordstor deltakelse tross mange og lange regnbyger.
Les mer
1pix lb36
Halvslapt for yrkesbiler ved halvkjørt 2014
Les mer
lb37
Varsel: Viktig høstplanlegging
Les mer
layid-bilde38
Sterkt posisjonert Opel
KJØRT: Opel som produsent og Opel i Norge gjør mye bra med nye Vivaro. Det er en moderne bil, og den kommer i høst til Norge med riktig motor og utstyrsvalg.
Les mer
  layid-bilde39
ISS velger Renault
VAREBIL: Det store serviceselskapet ISS skifter leverandør av varebiler. Renault erstatter Citroen og Ford.
Les mer
  layid-bilde40
Omsider dobbeltklutsj fra Volvo
LASTEBIL: Vi skriver omsider fordi det er lenge siden Volvos DSG først ble varslet. Men når den endelig kommer i høst, er det en stor nyhet.
Les mer
layid-bilde41
Volvo fortsetter løpet
LASTEBIL: Det ble registrert 778 biler over 16 tonn fra Volvo første fem måneder, 61 prosent mer enn samme tid i fjor.
Les mer
  layid-bilde42
Varebilsalget er på G
STATISTIKK: Ved inngangen til juni er varebilbransjen i ferd med å hente inn det «tapte» fra i vinter. Fortsatt er summen 10 prosent bak 2013-tallene, men…
Les mer
  layid-bilde43
Nytt fra Caddy-klassen
SPIONBILDER: Neste utgave av Volkswagen Caddy er observert under testing høyt i de sveitsiske alpene.
Les mer

sign bil firmabil yrkesbil mb BilNorge BilNytt
BilNorge.no | BilNytt.no | BilJobb.no | YrkesBil.no | MotorBransjen.no | Firmabil.no

Redaktør BilNorge.no: Terje Ringen

Utgiver: Bilforlaget AS| Hovfaret 17B, 0275 Oslo | Postboks 63 Skøyen, 0212 Oslo

Telefon: 23 03 66 00

Om oss | Mediainformasjon | Abonnement | Nyhetsbrev

img