img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bokbestilling  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
Kjøre- og hviletidsbestemmelser
Reglene for kjøre- og hviletidsbestemmelser er noe nesten alle sjåfører og arbeidsgivere må forholde seg til. Reglene gjelder for kjøring innenlands og i EU og kom i 1994 som et element i EØS-avtalen. Siste endringer gjelder fra 1. august 2007.

Regler:

YrkesBil gjengir her de viktigste reglene som en «huskeliste» for optimal utnyttelse av kjøre- og hviletids-bestemmelsene, og for å bidra til best mulig planlegging av kjøringen.

Det komplette regelverket finnes i vegtrafikklovgivningen, lærebøker for førerkort kl C og D, og i diverse brosjyrer utgitt av Statens vegvesen, NLF eller leverandører av fartsskrivere.

Du kan også lese forskriften og EØS-avtalens vedlegg (rådsforordninger) ved å klikke her: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20070702-0877.html
 

KJØRETØY UNDERLAGT KJØRE- OG HVILETIDSBESTEMMELSENE

Fra 1. august 2007 gjelder det nye regler for kjøre- og hviletid. 

I hovedsak gjelder bestemmelsene for lastebiler over 3500 kg (inklusive evt. tilhenger) og busser registrert for flere enn 12 personer inklusive fører (9 personer i internasjonal kjøring), med unntak av busser i rute inntil 50 km. Det finnes i tillegg en rekke unntak for spesielle grupper, sjekk lovgivningen som nevnt over eller spør hos en av Statens vegvesens stasjoner.
 

ANSVAR FOR Å OVERHOLDE BESTEMMELSENE:

Vegtrafikklovgivningen/EØS-bestemmelsene sier: Sjåføren har ansvar for å påse at kjøre- og hviletidsbestemmelsene følges. Transportforetaket skal samtidig organisere arbeidet slik at sjåføren er i stand til å overholde bestemmelsene. Transportforetaket skal videre regelmessig kontrollere om bestemmelsene overholdes, og ved overtredelse treffe de nødvendige tiltakene for å hindre gjentakelser.
 

DEFINISJONER:

  • Kjøretid: Summen av effektiv kjøretid (hjulene i bevegelse). 
  • Pause: Kan deles opp i to pauser. Den første på 15 min og den andre på 30 minutter. 15 min først. 
  • Døgnhvil: Alle stopp med sammenhengende varighet mellom 1 og 11 timer i løpet av 24 timer
  • Ukehvil: Alle stopp med sammenhengende varighet mellom 24 og 45 timer i løpet av en uke
  • Et døgn: 24 timer etter at kjøringen har startet
  • En uke: 7 dager mellom mandag klokken 00.00 og søndag klokken 24.00

 
KJØRETIDER:

  • 9 timer daglig kjøretid.  Etter maksimum kjøretid 4,5 timer skal det tas pause.
  • Vanlig dag, maksimum i løpet av et døgn 9 timer
  • Langdag  to ganger per uke, maks. 10 timer
  • Uke, maksimum 56 timer
  • Dobbeltuke (to uker sammenhengende), maksimum 90 timer

 
HVILETIDER:

  • Pause skal minimum være 45 minutter
  • Alternative pauser : 15 min og 30 minutter, der 15 min pausen må tas først.

En pause under 15 minutter er ikke definert som pause. Det skal heller ikke utføres annet arbeid i pausene.

  • Døgnhvil i løpet av siste 24 timer, min. 11 timer eller:
  • Alternativ døgnhvil I:  Kan deles i en 3 timers hvil + en 9 timers hvil, tilsammen minst 12 timer. 
  • Redusert døgnhvil:Døgnhvilen kan reduseres til 9 timer høyst tre ganger per uke.

Døgnhvilen skal være avsluttet innen 24 timer etter at kjøringen startet.

Spesielle regler for døgnhvil med to sjåfører:

  • Døgnhvil i løpet av siste 30 timer, min. 9 timer. Forutsetningen er at bilen står i ro, har to sengeplasser og har tilfredsstillende luftvolum.
  • Ukehvil , etter 6 daglige kjøredøgn: 45 timer
  • Alternativ ukehvil: Ukehvil kan reduseres til 24 timer, men må kompeneres for innen 3 uker.  Døgnhvil eller redusert ukehvil kan tas vekk fra hjemstedet (i bilen), forutsatt at den har egnet soveplass og står stille.

Fergeregel: Regulær døgnhvil kan avbrytes 2 ganger inntil 1 time ved ombord- og /eller ilandkjøring fra ferge eller tog. Redusert døgnhvil kan ikke avbrytes. 

For turistbusser er det et unntak at ukehvilen kan utsettes til etter den tolvte arbeidsdag, men ukehvilen (inklusive summen per måned) skal være den samme.

Dersom det ikke er en fare for trafikksikkerheten, kan føreren fravike denne forordning for å nå fram til et egnet stoppested i den utstrekning det er nødvendig av hensyn til sikkerheten for personer, kjøretøyet eller lasten. Føreren skal på fartskriverens diagramskive eller på sin tjenesteliste oppgi hva fravikelsen består i og grunnen til den.

Unntak fra reglene finnes for øvrig for enkelte transporter som foretas innenfor landbruket, sirkus etc. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img
RSS-feed   img
img
tsb
Setter ny standard
PRØVEKJØRT: Volkswagen mener de setter en helt ny standard for utstyr i varebiler når de i august lanserer nye Caddy. Bilen får mer sikkerhetsutstyr og det legges mer vekt på komfort og arbeidsmiljø.
Les mer
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
layid-bilde1
Med luke i skilleveggen
Små varebiler er blitt enda mer anvendelige. Peugeot Partner velger luke i skilleveggen på sin oppgraderte modell.
Les mer
  layid-bilde2
1 milliard euro til MAN
Nå som det begynner å roe seg rundt Ferdinand Piëch og VW-gruppen, begynner også de store konspirasjonsoverskriftene å forsvinne.
Les mer
  layid-bilde3
En girkasse å bli glad i
PRØVEKJØRT: Med girkassen til BMW, Bentley og Maserati under skroget imponerer Iveco Daily Hi-Matic både i by og på landevei.
Les mer
layid-bilde4
Hyundais nye varebil
Hyundai lanserer nå en ny varebil i 3,5-tonns-klassen som skal produseres i Europa for europeiske kunder.
Les mer
layid-bilde5
Kjempe i kamuflasje
Vi er vant til å se «spionbiler» av kamuflerte personbiler på denne siden, men dette er nytt. 52 tonn i kamuflasjedrakt.
Les mer
  layid-bilde6
Rødt lys for MAN
Frankfurter Allgemeine Zeitung har i dag en stor historie der det egentlig slås fast at VW Gruppen har bestemt at MAN skal raderes vekk fra kartet.
Les mer
  layid-bilde7
Fransk lasteskip
SPIONBILDER: Prototypen som skjuler seg i denne forkledningen skal i løpet av et års tid bli til tre nye modeller.
Les mer
tsb
Farvel til en gammel venn
Vegen og Vi forsvinner. Et av de beste internbladene som finnes.
Les mer
layid-bilde9
Selvkjørende tungbil
Vi har hørt mye om forsøk med autonome personbiler i det siste. Nå setter Daimler i gang forsøk med en av sine tyngste biler.
Les mer
  layid-bilde10
God innsats fra Scania
I fjor lå Volvo på lastebiltoppen på denne tiden. På tross av solid Volvo-innsats i april ligger imidlertid Scania fremdeles 25 biler foran. Med en total så langt på 505.
Les mer
  layid-bilde11
Flere DAF-designere
Også lastebilprodusentene legger stadig større vekt på design som det elementet som virkelig skiller produktene fra hverandre. DAF er blant dem som rekrutterer.
Les mer
layid-bilde12
Ny lastebilprodusent
Nå ser det ut som formalitetene er på plass. Truck & Bus GmbH med Scania og MAN ble formelt etablert under VW-Gruppens generalforsamling denne uken.
Les mer
layid-bilde13
God flyt i varebilsalget
Varebilsalget øker mer enn noen av de andre gruppene, viser registreringsstatistikken. Opp godt over 10 prosent, så langt i år.
Les mer
  layid-bilde14
Scania-topp overtar Volvo
Allerede i midten av mars skrev Dagens Industri at Volvo (Truck) -sjefen måtte gå. Nå har det skjedd. En Scania-topp overtar.
Les mer
  layid-bilde15
Ny Transporter avduket
Volkswagen har i kveld avduket sjette generasjon Transporter. Den blir utvilsomt en av Norges mest solgte biler.
Les mer
1271 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 15 LASTEBILER TIL SALGS
tsb
Spanske varebiler
GM og PSA skal fortsatt bygge felles varebiler i Spania.
Les mer
1pix lb17
VW Nytte utvider garantien
Les mer
lb18
Ny bestselger
Les mer
layid-bilde19
Mercedes-pickup halvt Nissan
Rett før påske annonserte Mercedes at de planlegger å starte produksjon av en ett-tonns pickup-truck. Nå viser det seg at både Nissan og Renault spiller med.
Les mer
  layid-bilde20
Transit facelift allerede?
SPIONBILDER: I øyeblikket er Transit Custom en av de fresheste bilene i sin klasse. Men bildene tyder på en snarlig facelift.
Les mer
  lb21
Ny redaktør i YrkesBil
Les mer
lb22
Stabilt lave konkurstall
Les mer
1pix tsb
EU har stemt nei til 25,25 modulvogntog
NÆRINGSLIV: Ved en ekstraavstemming nylig fattet transportkommisjonen i EU-parlamentet endelig vedtak om at modulvogntog ikke skal få krysse grensene innad i EU.
Les mer
layid-bilde24
Godt yrkesbilsalg fortsetter i februar
NÆRINGSLIV: Fire dager før månedsavslutning eskalerer varebilboomen. Blant lastebilene øker Scania over 50 prosent totalt - og Renault med 500 prosent i februar.
Les mer
layid-bilde25
Litt ny Berlingo
Citroën tar med seg en oppfrisket Berlingo til Genève, både som personbil og varebil.
Les mer
layid-bilde26
Ny Mitsubishi-pickup
VAREBIL: Og det er en viktig bil for Mitsubishi. L200 utgjør en fjerdedel av merkets totale volum. Her er de første bildene av bilen som lanseres i mars.
Les mer
  layid-bilde27
Norges mest solgte fornyes
Poznan: Volkswagen har forfinet suksessvarebilen Caddy, men bilens form og konsept er beholdt. Dette skal fortsatt være Norges mest solgte varebil.
Les mer
  layid-bilde28
Vekst i yrkesbilsalget
BILSALG JANUAR: Fire dager før månedsavslutning tyder mye på en boom i varebilsalget i januar. Og pen vekst for lastebiler - med Scania tilbake på topp.
Les mer
lb29
Selvgående busser i Frankrike
Les mer
1pix tsb
Svensk norgesreklame
LASTEBIL: Årets utgave av Scania Winter på Trysil kommer til å tapetsere europeisk yrkesbil-presse de kommende månedene.
Les mer
layid-bilde31
Scania fem uker i Trysil
Arrangementet «Scania Winter» har aldri vært større. Mer enn 850 gjester fra hele Europa vil besøke vinterbygda Trysil, herav 75 journalister og 280 utenlandske lastebilkunder.
Les mer
layid-bilde32
Spenningen sprekker
SALGET: Registreringstallene for 2014 viser et totalt sett hyggelig år for varebilselgere, lastebilpushere og bussfolket. Her er høydepunktene.
Les mer
  layid-bilde33
Nytt ansikt for Doblo
Fiat vil skille Doblo mer fra søstermodellen Opel Combo. Nytt fjes, nytt interiør og mulighet for tre seteplasser foran skal sørge for det.
Les mer
  layid-bilde34
Dansk trivsel under tak
MESSE: Nå er 202 utstillere er påmeldt til Transport 2015 i mars. Herningmessen er en trivelig og bred yrkesbilmesse med tradisjoner.
Les mer
tsb
Utsatt innføring av PKK
PKK: Forsiden av YrkesBils desembernummer er viet den nye EU-kontrollen som skulle gjelde fra årsskiftet. Nå har Veidirektoratet trukket i nødbremsen.
Les mer
1pix lb36
Kurver ass…
Les mer
lb37
Volvo reduserer leveringstiden
Les mer
layid-bilde38
Nye busser, nytt innhold
TEKNOLOGI: Ca. 1600 nye busser skal gjøre Oslobussene fossilfrie innen 2020. Ikke rart nesten 100 potensielle leverandører møtte på Ruters Leverandørkonferanse i Oslo i dag.
Les mer
  layid-bilde39
Konkurstallene faller
ØKONOMI: Det er klar nedadgående utvikling i konkurser i veitransportbransjene i 2014. Godstransport på vei ligger 18 prosent under 2013.
Les mer
  layid-bilde40
STRO-listen holder ikke
DEKK: - De nye vinterdekkreglene er ikke klare nok til å hindre trafikkfarlige vogntog på norske vinterveier, mener Torleiv Haukenes i Dekkmann.
Les mer
layid-bilde41
Lille Volvo FL med firehjulsdrift
Den lille sliteren i Volvo-programmet (12 til 16 tonn) utvider repertoaret kraftig med 4x4-løsning.
Les mer
  layid-bilde42
Flåte med 700 Citroen
NÆRINGSLIV: Noen kjøper flere biler enn andre. Fredag 28. november får GK overlevert sin bil nummer 700 fra samme merke.
Les mer
  layid-bilde43
Statsbudsjettet i forbedring
AVGIFTER: Det kan i øyeblikket synes som om Fremskrittspartiet har fått gjennomslag for sine bilavgifter. Med ett unntak for lastebiler.
Les mer

sign bil firmabil yrkesbil mb BilNorge BilNytt
BilNorge.no | BilNytt.no | BilJobb.no | YrkesBil.no | MotorBransjen.no | Firmabil.no

Redaktør BilNorge.no: Terje Ringen

Utgiver: Bilforlaget AS| Hovfaret 17B, 0275 Oslo | Postboks 63 Skøyen, 0212 Oslo

Telefon: 23 03 66 00

Om oss | Mediainformasjon | Abonnement | Nyhetsbrev

img