img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bokbestilling  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
Kjøre- og hviletidsbestemmelser
Reglene for kjøre- og hviletidsbestemmelser er noe nesten alle sjåfører og arbeidsgivere må forholde seg til. Reglene gjelder for kjøring innenlands og i EU og kom i 1994 som et element i EØS-avtalen. Siste endringer gjelder fra 1. august 2007.

Regler:

YrkesBil gjengir her de viktigste reglene som en «huskeliste» for optimal utnyttelse av kjøre- og hviletids-bestemmelsene, og for å bidra til best mulig planlegging av kjøringen.

Det komplette regelverket finnes i vegtrafikklovgivningen, lærebøker for førerkort kl C og D, og i diverse brosjyrer utgitt av Statens vegvesen, NLF eller leverandører av fartsskrivere.

Du kan også lese forskriften og EØS-avtalens vedlegg (rådsforordninger) ved å klikke her: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20070702-0877.html
 

KJØRETØY UNDERLAGT KJØRE- OG HVILETIDSBESTEMMELSENE

Fra 1. august 2007 gjelder det nye regler for kjøre- og hviletid. 

I hovedsak gjelder bestemmelsene for lastebiler over 3500 kg (inklusive evt. tilhenger) og busser registrert for flere enn 12 personer inklusive fører (9 personer i internasjonal kjøring), med unntak av busser i rute inntil 50 km. Det finnes i tillegg en rekke unntak for spesielle grupper, sjekk lovgivningen som nevnt over eller spør hos en av Statens vegvesens stasjoner.
 

ANSVAR FOR Å OVERHOLDE BESTEMMELSENE:

Vegtrafikklovgivningen/EØS-bestemmelsene sier: Sjåføren har ansvar for å påse at kjøre- og hviletidsbestemmelsene følges. Transportforetaket skal samtidig organisere arbeidet slik at sjåføren er i stand til å overholde bestemmelsene. Transportforetaket skal videre regelmessig kontrollere om bestemmelsene overholdes, og ved overtredelse treffe de nødvendige tiltakene for å hindre gjentakelser.
 

DEFINISJONER:

  • Kjøretid: Summen av effektiv kjøretid (hjulene i bevegelse). 
  • Pause: Kan deles opp i to pauser. Den første på 15 min og den andre på 30 minutter. 15 min først. 
  • Døgnhvil: Alle stopp med sammenhengende varighet mellom 1 og 11 timer i løpet av 24 timer
  • Ukehvil: Alle stopp med sammenhengende varighet mellom 24 og 45 timer i løpet av en uke
  • Et døgn: 24 timer etter at kjøringen har startet
  • En uke: 7 dager mellom mandag klokken 00.00 og søndag klokken 24.00

 
KJØRETIDER:

  • 9 timer daglig kjøretid.  Etter maksimum kjøretid 4,5 timer skal det tas pause.
  • Vanlig dag, maksimum i løpet av et døgn 9 timer
  • Langdag  to ganger per uke, maks. 10 timer
  • Uke, maksimum 56 timer
  • Dobbeltuke (to uker sammenhengende), maksimum 90 timer

 
HVILETIDER:

  • Pause skal minimum være 45 minutter
  • Alternative pauser : 15 min og 30 minutter, der 15 min pausen må tas først.

En pause under 15 minutter er ikke definert som pause. Det skal heller ikke utføres annet arbeid i pausene.

  • Døgnhvil i løpet av siste 24 timer, min. 11 timer eller:
  • Alternativ døgnhvil I:  Kan deles i en 3 timers hvil + en 9 timers hvil, tilsammen minst 12 timer. 
  • Redusert døgnhvil:Døgnhvilen kan reduseres til 9 timer høyst tre ganger per uke.

Døgnhvilen skal være avsluttet innen 24 timer etter at kjøringen startet.

Spesielle regler for døgnhvil med to sjåfører:

  • Døgnhvil i løpet av siste 30 timer, min. 9 timer. Forutsetningen er at bilen står i ro, har to sengeplasser og har tilfredsstillende luftvolum.
  • Ukehvil , etter 6 daglige kjøredøgn: 45 timer
  • Alternativ ukehvil: Ukehvil kan reduseres til 24 timer, men må kompeneres for innen 3 uker.  Døgnhvil eller redusert ukehvil kan tas vekk fra hjemstedet (i bilen), forutsatt at den har egnet soveplass og står stille.

Fergeregel: Regulær døgnhvil kan avbrytes 2 ganger inntil 1 time ved ombord- og /eller ilandkjøring fra ferge eller tog. Redusert døgnhvil kan ikke avbrytes. 

For turistbusser er det et unntak at ukehvilen kan utsettes til etter den tolvte arbeidsdag, men ukehvilen (inklusive summen per måned) skal være den samme.

Dersom det ikke er en fare for trafikksikkerheten, kan føreren fravike denne forordning for å nå fram til et egnet stoppested i den utstrekning det er nødvendig av hensyn til sikkerheten for personer, kjøretøyet eller lasten. Føreren skal på fartskriverens diagramskive eller på sin tjenesteliste oppgi hva fravikelsen består i og grunnen til den.

Unntak fra reglene finnes for øvrig for enkelte transporter som foretas innenfor landbruket, sirkus etc. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img
RSS-feed   img
img
tsb
Utvider garantien for nyttekjøretøy
Nissan innfører ny garanti på fem år eller 160.000 kilometer for nyttekjøretøy med bensin- og dieselmotorer, men ikke for elbiler.
Les mer
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
layid-bilde1
Kjøper Fjeldhus Motor
Fjeldhus Motor AS på Karihaugen er solgt til Team Verksted. Kjeden får dermed sitt andre tungbilverksted i Oslo og blir største ikke-merke verksted for tungbil og buss.
Les mer
  layid-bilde2
Kåret til Nordens fineste lastebil - igjen
Finske Mika Auvinen hentet hjem «Nordic Trophy» for andre året på rad, med sin motivlakkerte bulktankbil som lyder navnet «Highway Hero».
Les mer
  layid-bilde3
Klarte å få plass til «statskassa»
Kia har maktet å presse «statskassa» inn i nye Sorento. Dermed blir bilen godkjent som varebil og grønne skilter. Men varerommet er ikke helt A4.
Les mer
layid-bilde4
Nå passerer den ett-tonns-grensen
Nyttelast på over ett tonn, en motor som er 24 prosent mer effektiv enn forgjengeren og NASA-inspirerte seter. Dette er noen av Nissans lovnader for 12. generasjon Navara.
Les mer
layid-bilde5
Satser tungt på rekruttering
Elevene som skal lære å skru tunge kjøretøy på Jessheim videregående skole har fått en splitter ny trekkvogn å mekke på.
Les mer
  layid-bilde6
54 nye byløver i Oslo
Halvparten av de nye bybussene fra MAN skal gå på biogass. Resten kjører på biodiesel.
Les mer
  layid-bilde7
Nostalgitreffet i Halden
Lørdagens Nostalgitreff er en del av Grensetreffet som går over flere dager i Halden i begynnelsen av august hvert år.
Les mer
tsb
Utsetter Arocs for «tortur-test»
I stekende hete ute i Australias ødemark må en ny ekstremversjon av Mercedes-Benz Arocs nå vise hva den er god for.
Les mer
layid-bilde9
London gjør det
Mens Oslo utreder elbusser, kjøper London dem. 51 BYD/ADL-enkeltdekkere i første omgang.
Les mer
  layid-bilde10
Oppfrisket Mazda pickup
Mazda har startet produksjonen av en oppdatert BT-50 pickup ved sin fabrikk i Thailand.
Les mer
  layid-bilde11
Tine med kjempeavtaler
Tine skal fornye storparten av sine distribusjonsbiler. De skal anskaffe chassis for påbygg og har for første gang valgt en fri verkstedkjede for service og vedlikehold. En av de store aktørene skal ikke levere en eneste bil.
Les mer
layid-bilde12
Selvkjørende på åkeren
Med alt pratet for tiden om selvkjørende kjøretøy, biler og lastebiler, er det kanskje verdt å nevne at «bønna» fikk det for lenge siden.
Les mer
layid-bilde13
Vognmannen i Selbu
Praktfullt vær la en vakker ramme rundt Vognmannen 2015 i Selbu i Sør-Trøndelag. 110 klassiske yrkesbiler deltok i rebusløpet på 10 mil med innlagte oppgaver.
Les mer
  layid-bilde14
Kutter prisen på «full pakke»-modellen
NETTKJØRT: På nye Transporter T6 er startprisen for å få firehjulsdrift og automat senket med drøyt 28.000 kroner fra forgjengeren T5. Importøren tror flere kunder nå vil velge «full pakke».
Les mer
  layid-bilde15
Gjennomsiktig truck
Samsung har funnet en måte å gjøre store lastebiler «snillere» på. De kan gjøres gjennomsiktige.
Les mer
1060 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 2 LASTEBILER TIL SALGS
tsb
Transportmessa i bilder
Tre dager med messe i vekslende vær er over. Var det riktig å flytte messa fra Gardermoen til Hellerudsletta? Se også Bjørn Magnussens oppsummering.
Les mer
1pix lb17
Pickup med personbilkomfort
Les mer
lb18
Skoda får en Caddy
Les mer
layid-bilde19
Klart for transportmesse i 2016
Den store transportmessa har ikke vært arrangert på Lillestrøm siden 2011, men nå er det klart for TRANSPORT 2016. Det skjer på Norges Varemesse fra 9. til 11. juni 2016.
Les mer
  layid-bilde20
BMWs pickup
Nå som vi har hørt om Mercedes sin kommende pickup kan vi jo begynne å spekulere på BMWs. Noen (falske) spor finnes.
Les mer
  lb21
Setter ny standard
Les mer
lb22
Med luke i skilleveggen
Les mer
1pix tsb
1 milliard euro til MAN
Nå som det begynner å roe seg rundt Ferdinand Piëch og VW-gruppen, begynner også de store konspirasjonsoverskriftene å forsvinne.
Les mer
layid-bilde24
En girkasse å bli glad i
PRØVEKJØRT: Med girkassen til BMW, Bentley og Maserati under skroget imponerer Iveco Daily Hi-Matic både i by og på landevei.
Les mer
layid-bilde25
Hyundais nye varebil
Hyundai lanserer nå en ny varebil i 3,5-tonns-klassen som skal produseres i Europa for europeiske kunder.
Les mer
layid-bilde26
Kjempe i kamuflasje
Vi er vant til å se «spionbiler» av kamuflerte personbiler på denne siden, men dette er nytt. 52 tonn i kamuflasjedrakt.
Les mer
  layid-bilde27
Rødt lys for MAN
Frankfurter Allgemeine Zeitung har i dag en stor historie der det egentlig slås fast at VW Gruppen har bestemt at MAN skal raderes vekk fra kartet.
Les mer
  layid-bilde28
Fransk lasteskip
SPIONBILDER: Prototypen som skjuler seg i denne forkledningen skal i løpet av et års tid bli til tre nye modeller.
Les mer
lb29
Farvel til en gammel venn
Les mer
1pix tsb
Selvkjørende tungbil
Vi har hørt mye om forsøk med autonome personbiler i det siste. Nå setter Daimler i gang forsøk med en av sine tyngste biler.
Les mer
layid-bilde31
God innsats fra Scania
I fjor lå Volvo på lastebiltoppen på denne tiden. På tross av solid Volvo-innsats i april ligger imidlertid Scania fremdeles 25 biler foran. Med en total så langt på 505.
Les mer
layid-bilde32
Flere DAF-designere
Også lastebilprodusentene legger stadig større vekt på design som det elementet som virkelig skiller produktene fra hverandre. DAF er blant dem som rekrutterer.
Les mer
  layid-bilde33
Ny lastebilprodusent
Nå ser det ut som formalitetene er på plass. Truck & Bus GmbH med Scania og MAN ble formelt etablert under VW-Gruppens generalforsamling denne uken.
Les mer
  layid-bilde34
God flyt i varebilsalget
Varebilsalget øker mer enn noen av de andre gruppene, viser registreringsstatistikken. Opp godt over 10 prosent, så langt i år.
Les mer
tsb
Scania-topp overtar Volvo
Allerede i midten av mars skrev Dagens Industri at Volvo (Truck) -sjefen måtte gå. Nå har det skjedd. En Scania-topp overtar.
Les mer
1pix lb36
Ny Transporter avduket
Les mer
lb37
Spanske varebiler
Les mer
layid-bilde38
VW Nytte utvider garantien
Garantien på nye Volkswagen Caddy, nye Transporter og Amarok vil bli utvidet til 5år / 200.000km på alle 2016 modeller.
Les mer
  layid-bilde39
Ny bestselger
Nå er Volkswagen klar med en ny Transporter. Og dermed er det opplagt at vi snakker om en ny bestselger.
Les mer
  layid-bilde40
Mercedes-pickup halvt Nissan
Rett før påske annonserte Mercedes at de planlegger å starte produksjon av en ett-tonns pickup-truck. Nå viser det seg at både Nissan og Renault spiller med.
Les mer
layid-bilde41
Transit facelift allerede?
SPIONBILDER: I øyeblikket er Transit Custom en av de fresheste bilene i sin klasse. Men bildene tyder på en snarlig facelift.
Les mer
  layid-bilde42
Ny redaktør i YrkesBil
Brede Høgseth Wardrum (29) er ansatt som redaktør i YrkesBil som utgis av Bilforlaget AS.
Les mer
  layid-bilde43
Stabilt lave konkurstall
ØKONOMI: Antall konkurser i veitransportbransjene er hittil i 2015 på samme lave nivå som i 2014.
Les mer

sign bil firmabil yrkesbil mb BilNorge BilNytt
BilNorge.no | BilNytt.no | BilJobb.no | YrkesBil.no | MotorBransjen.no | Firmabil.no

Redaktør BilNorge.no: Terje Ringen

Utgiver: Bilforlaget AS| Hovfaret 17B, 0275 Oslo | Postboks 63 Skøyen, 0212 Oslo

Telefon: 23 03 66 00

Om oss | Mediainformasjon | Abonnement | Nyhetsbrev

img