Citroën Jumpy
Bildene viser personbilutgaven, Citroën Spacetourer. Varebilversjonen vises senere.
Citroën Jumpy
Bildene viser personbilutgaven, Citroën Spacetourer. Varebilversjonen vises senere.
Citroën Jumpy
Bildene viser personbilutgaven, Citroën Spacetourer. Varebilversjonen vises senere.
Peugeot Expert
Bildene viser personbilutgaven, Peugeot Traveller. Varebilversjonen vises senere.
Peugeot Expert
Bildene viser personbilutgaven, Peugeot Traveller. Varebilversjonen vises senere.
Peugeot Expert
Bildene viser personbilutgaven, Peugeot Traveller. Varebilversjonen vises senere.
Toyota Proace
Bildene viser personbilutgaven av Toyota Proace. Varebilversjonen vises senere.
Toyota Proace
Bildene viser personbilutgaven av Toyota Proace. Varebilversjonen vises senere.
Toyota Proace
Bildene viser personbilutgaven av Toyota Proace. Varebilversjonen vises senere.

Her er nye Expert, Jumpy og Proace

Se de første offisielle bildene av de nye "trillingene" fra Peugeot, Citroën og Toyota. To av dem kommer også med firehjulsdrift.

Publisert

- Vi har store forventninger til nye Proace og har ambisjoner om en betydelig salgsøkning for modellen, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

- Vi har ingen planer om firehjulsdrift for nye Proace, legger han til.

Hittil i år er Toyota Proace bestselgeren av de tre modellene på det norske markedet med 715 biler, foran Peugeot Expert med 364 (hvorav 151 med 4WD) og Citroën Jumpy med 229 (50 med 4WD).

Vises til våren
Bildene av "trillingene", som alle produseres av PSA, viser bilene i personbilversjon. Det er likevel varebil-utgavene som kommer først.Disse vil bli vist for første gang på nyttekjøretøyutstillingen i Birmingham 25. april.

Norgeslansering skjer i annet kvartal neste år.

Varebilene kommer i tre lengder, mot to i dag. Den nye er en kortere versjon. Fabrikken har foreløpig ikke oppgitt målene for de tre utgavene.

- Vi får nå det tetteste og mest omfattende varebilprogrammet på markedet, sier direktør Thorbjørn Myrhaug i Peugeot Norge.

- Den minste versjonen vil dekke størrelsen mellom Partner lang og dagens Expert.

Ulike fronter
Det som skiller de tre varebilene er i hovedsak fronten. Det blir større designmessig forskjell enn på dagens modeller.

Citroën, Peugeot og Toyota har fått større påvirkning når det gjelder frontdesign. Det blir også noe forskjell i innredning.

Firehjulsdrift
PSA har valgt å fortsette samarbeidet om firehjulsdrift med den franske spesialbedriften Dangel.

ifølge Myrhaug har Dangel denne gangen deltatt i utviklingsarbeidet fra dag en.

- Tettere samarbeid mellom PSA og Dangel betyr mye for bilene med firehjulsdrift, sier han.

- Vi ser for oss et 50/50 salg av biler med to- og firehjulsdrift. Vi tror også det blir mindre prispåslag for firehjulsdrift. Bilene med firehjulsdrift vil få noe høyere bakkeklaring, forklarer Myrhaug.

Bertel O. Steen AS er den største kunden til Dangel. I Norge vil bilene med 120 hk dieselmotor bli den mest solgte varianten.

Satser mer på varebiler
Direktør Jan Pettersen i Citroën Norge mener nye Jumpy vil styrke Citroën som nyttekjøretøymerke.

- Dette er noe vi virkelig vil satse på. Vi får et mer komplett produktprogram og det er noe ikke minst våre forhandlere setter stor pris, sier han.

Før og etter sommeren
Mens Peugeot legger opp til å lansere nye Expert i Norge før sommerferien, planlegger Citroën først lansering av Jumpy tidlig på høsten.

Det er ikke klart når Toyota vil lansere den nye versjonen av Proace.

Fiat sammen med Renault
Hittil har også Fiat Scudo vært med i PSA-samarbeidet om disse modellene. Det har de forlatt og nye Scudo vil bli produsert av Renault. Trolig blir det også en Fiat-variant av Renault Trafic.

Powered by Labrador CMS