Fiats nye range
Her er Fiats fullrange i markedet for lette nyttekjøretøy. Fra venstre: Ducato, Talento, Doblo, Fiorino og Fullback. Foto: Fiat
Fiats nye range
Bortsett fra noen designjusteringer er Talento veldig lik sine søsken, Renault Trafic og Opel Vivaro. Foto: Fiat
Fiats nye range
I underholdsningsavdelingen finnes nytt infotainmentsystem med 7-tommers berøringsskjerm, som inkluderer satelittnavigering og DAB-radio for å nevne noe.
Foto: Fiat
Fiats nye range
Talento leveres med inntil fire meter langt varerom, som rommer mellom 5,2 og 8,6 kubikkmeter.
Foto: Fiat
Fiats nye range
I løpet av juni rulles salget av pickupen Fullback i gang i Norge. YrkesBil var tilstede hos forhandleren Autovia i Sandvika da de avduket det første eksemplaret i mai.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiats nye range
Fullback er i utgangspunktet samme bil som Mitsubishi L200.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiats nye range
Pickupen har en nyttelast opptil 1.100 kilo, og er utstyrt med en 2,4 liters diesel med 150 eller 180 hestekrefter.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiats nye range
Fullback leveres som som Single Cab, Extended Cab, Double Cab og chassis. Double Cab blir trolig den mest aktuelle i Norge.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiats nye range
Bilen leveres både med to- og firehjulsdrift, og kundene kan velge mellom sekstrinns manuell eller femtrinns automatgir.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Fiat på offensiven

Med Scudo-etterfølgeren Talento og pickupen Fullback på plass, er Fiat klare for å ta opp kampen i alle segmentene for lette nyttekjøretøy.

Publisert

De to nye modellene vises for første gang samlet i Torino denne uken, men basisen for begge er kjent fra før. Pickupen Fullback bygger på velkjente Mistubishi L200, mens Talento er bygget over samme lest som Renault Trafic og Opel Vivaro.

Fiat skryter nå uansett av å ha en komplett modellportefølje i markedet for lette nyttekjøretøy, som følge av at de nå også er inne i det sterkt voksende pickupsegmentet. Italienerne sier videre at 2016 vil markere starten på en ny tid for Fiat i nyttekjøretøysammenheng.

Renault og Opel-samarbeid
La oss ta en nærmere titt på de nye produktene. Fullback har vi omtalt tidligere, men nye Talento har vi inntil nylig visst lite om.

Dette er altså modellen som tar over for utgående Scudo, og som skal fylle plassen mellom lille Fiorino og store Ducato. FCA (Fiat Chrysler Automobiles) har avsluttet samarbeidet med PSA-gruppen, og i stedet vendt seg til Renault og Opel. Resultatet er en bil som, bortsett fra noen designjusteringer, tilsynelatende er veldig lik Trafic og Vivaro. Nissan er også med på leken med sin kommende NV300.

Fiat opplyser at Talento leveres med inntil fire meter langt varerom, som rommer mellom 5,2 og 8,6 kubikkmeter. Modellen kommer i fire varianter: kassebil, personbil, dobbeltkabin og chassis.

Motoriseringen består av en 1,6-liters twinturbo-diesel på mellom 95 og 145 hestekrefter. Alle variantene tilfredsstiller Euro6 og benytter SCR-teknologi for rens av eksosen.

Lanseres i høst
Bilen har ifølge Fiat nyeste teknologi innen elektroniske sikkerhets- og førerassistensystemer, som elektronisk nødbrems, ABS med elektronisk kraftdistribyusjon, ESC med «hill holder», «traction+» og tilhengerstabilisator. I underholdsningsavdelingen finnes nytt infotainmentsystem med 7-tommers berøringsskjerm, som inkluderer satelittnavigering og DAB-radio for å nevne noe.

Det er for øvrig ikke første gang Fiat bruker Talento-navnet på en varebil. Mellom 1989 og 1994 leverte de en ekstra kort versjon av Ducato med dette navnet, som for øvrig er hentet fra en gammel italiensk mynt - ifølge Fiat.

Markedssjef for Fiat Professional i Norge, Dag Brekken, opplyser til YrkesBil.no at Talento får Norges-lansering i løpet av høsten.

Fullback i juni
I løpet av juni rulles salget av pickupen Fullback i gang i Norge. YrkesBil var, som omtalt i YB nr. 5, tilstede hos forhandleren Autovia i Sandvika da de avduket det første eksemplaret tidligere i mai.

– Fullback blir et viktig supplement i Fiats nyttekjøretøy-utvalg, og pickupsegmentet er økende både i Norge og resten av Europa for tiden. Derfor er dette en modell vi har stor tro på, uttalte Espen Finstad fra Autovia under visningen.

Norske priser og utstyrsspesifikasjoner er ikke fastsatt ennå. Bilen, som i bunn og grunn er en Mitsubishi L200 med et visst Fiat-preg, har en nyttelast opptil 1.100 kilo, og er utstyrt med en 2,4 liters diesel med 150 eller 180 hestekrefter. Den kan leveres både med to- og firehjulsdrift, og kundene kan velge mellom sekstrinns manuell eller femtrinns automatgir.

Fullback leveres fra fabrikk som Single Cab, Extended Cab, Double Cab og chassis. Bilen som ble vist I Sandvika var en Double Cab, som trolig er den mest aktuelle i Norge.

Navnet Fullback er for øvrig hentet fra terminologien som brukes i rubgy og amerikansk fotball, opplyser produsenten. Samarbeidet mellom Fiat og Mitsubishi er omfattende og planen er at Mitsubishi skal årlig produsere 170.000 pickups for italienerne.

Pyntet på Fiorino
Verdt å nevne er at også den minste varebilen fra Fiat, Fiorino, også har fått en oppdatering i form av ny design ut- og innvendig.

Noen nye løsninger og mer utstyr skal også være på plass.

Powered by Labrador CMS