-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Dagslys hele året
Daimler har forsket på hva kunstig dagslys i hytta kan gjøre for sjåføren. De første resultatene virker positive.
Det er ikke bare kamuflerte personbiler som senere dukker opp i blader og aviser som «hemmelige tester av neste års sensasjoner» som bilfabrikkene jobber med i vintermånedene i Finland og Nord-Sverige.
Denne sesongen har Daimler hatt mange forskere og teknikere, et team på åtte sjåfører og noen Actros for å drive en serie «Daylight+» eksperimenter.
Ville sjekke effekten
Daimler ønsket å finne ut om kunstig dagslys inne i bilene ville ha en positiv effekt på førernes humør, innsats og mentale tilstand. Forskerne la opp til en omfattende serie tester med den type lys man vet har biologisk effekt (mellom 460 og 490 nanometer!).
Sjåførene simulerte to fulle arbeidsuker oppe i polarnatten, en med og en uten kunstig lys. Lyset ble servert på forskjellige måter, jevnt lys – justert i forhold til lyset på utsiden – mens man kjørte.
En intens lys-dusj før og etter skiftet, lys mens man hadde hviletiden sin i hytta – og brukte en rekke måle-metoder (EEG, ECG og EOG blant annet) for å kartlegge virkningen.
Ble overrasket
Foreløpig finnes ingen klare konklusjoner bortsett fra at lederen for forskerteamet, Siegfried Rothe, forteller at han ble overrasket over at alle sjåførene fortalte at de oppfattet arbeidsplassen sin, innsiden av hytta, som meget triveligere med lyset, enn uten.
«Den type subjektive inntrykk hadde vi ikke ventet», sa Rothe i etterkant.
Men to av Daimlers faste sjåfører som jobber der oppe midt på vinteren var begge helt klare på at kunstig lys ga et veldig positivt inntrykk.
Det vil ta flere måneder før dataene er klare, men kanskje vi vet noe før neste vintersolverv?