Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H
Type H

Heder til gammel frakter

Citroëns gamle H-serie er nesten helt der oppe sammen med DS (den opprinnelige) og 2 CV. Nå kan du hedre den ved å bygge deg ditt eget eksemplar.

Publisert

Det er nå 70 år siden Citroën laserte sin nye HY.

Ikke bare så den rar ut, med sin bølgeblikk-overflate, den var jommen like oppsiktsvekkende i det tekniske også. Verdens første masseproduserte forhjulsdrevne varebil.

Og når jeg sier masseprodusert, så er det akkurat det jeg mener. Nesten en halv million slike ble bygget mellom 1948 og 1981.

Det var Citroëns hus-designer, Flaminio Bertoni som tegnet denne også, akkurat som han tegnet førkrigs Traction Avant, 2CV, AMI og DS. Alle sammen biler som har sin lysende plass i bilhistorien.

Ikke bare hadde Bertoni sans for linjer, han var en meget praktisk mann også. Derfor bølgeblikkoverflaten, for eksempel. De platene er mye stivere enn om de hadde vært flate, og de er mye mer effektive når det gjelder å dempe støy.

Bilen var en klar suksess for Citroën, kanskje blir den en suksess for David Obendorfer også.

Designer fra Budapest som har jobbet lenge for italiensk yacht-bransje og som har moret seg med å skisse moderne utgaver av gamle biler også.

Nå gjør han det på alvor – sammen med kompanjongen Fabrizio Caselani har han skisset en gammel HY og utviklet et fiberglass-sett som kan monteres på en moderne Jumpy for å gi en illusjon av gode gamle dager.

Citroën selv har jo allerede gjort den koblingen ved å ta en original H og en moderne Jumpy og bygget opp begge til sykkelverksteder med Le Coq Sportif-preg.

Men dette går litt lengre, her lar man Jumpy bli en wannabe HY.

Hvor mye det skal koste aner jeg ikke, men ombyggingen er såpass komplisert at den bare kan utføres hos noe som heter FC Automobili i Italia.

Det skal ikke bygges mer enn 70 sett, og kanskje det er like greit å slutte der. For virkeligheten er jo at de som er glade i originalen slett ikke har problemer med å finne en skikkelig brukt en, egnet for restaurering.

Ikke er de dyre heller. Spesielt ikke når man ser på deres plass i bilhistorien.

Powered by Labrador CMS