Fra håndkjerrer til varebiler
I forgrunnen står en Ford TT, vare&lasteutgaven av T-Forden. 1922-modell er dette. Den hestetrukne melkevognen bak er fra 1925.
Fra håndkjerrer til varebiler
Nærmest står en Lambretta F300 fra 1953. Bak står vareutgaven av Vespa – den het Ape, og denne er fra 1962.
Fra håndkjerrer til varebiler
Her er en Peugeot 202 UH fra 1947 den nærmeste. Folkevognen er Transporter av første generasjon fra 1963, og Citroënen er en HY fra 1977.
Fra håndkjerrer til varebiler
Dette bildet viser en Fiat Topolino 500 fra 1936 med spesialkarosseri fra Langenthal. Den karosserikunstneren har også bygget noen av de mest prestisjetunge sveitsiske personbilkarosseriene.
Fra håndkjerrer til varebiler
Martini var et sveitsisk bilmerke, deres Camionette fra 1917 står nærmest. Motoren gikk på omtrent hva som helst. Bortenfor ser vi en A-Ford pickup fra 1929 og bortest har vi en 1927 Essex.
Fra håndkjerrer til varebiler
Det var slik det hele begynte, da man fikk satt hjul på varetransport.
Fra håndkjerrer til varebiler
En av de eldste på utstillingen er en sveitsisk Arbenz fra 1905. Bilen ser sliten ut, men er i førsteklasses stand. Produsenten er det verre med, den døde i 1922.

Varebiler på museum

Endelig en historisk utstilling som glemmer at Ferrari er 70 eller at Porsche er veteran på Le Mans. Denne feirer noe så viktig som varebiler gjennom tidene. Sett kurs mot Basel.

Publisert

Er du innenfor en rimelig radius for Basel denne sommeren, så ta en tur til Muttenz, en liten landsby rett utenfor. Der finner du Pantheon, som vi ofte har besøkt og fortalt om på BilNorge.no.

Nå har de sin 20. spesialutstilling på gang, temaet denne gangen er såpass spennende som «Fra håndkjerrer til varebiler».

Og det er virkelig det den forteller om. Den beskriver hele historien, fra folk måtte bære vedkubber i armene og tunge sekker på skuldrene. Over til bybud med sine traller og så, endelig, den nye infrastrukturen som oppsto med jernbane og – etterhånden – bil.

Du får hele historien fra de tidligste motoriserte varetransportørene tidlig i forrige århundre og opp til en periode de fleste av oss fremdeles husker ganske godt.

Vi kommer riktig nok ikke så langt som til selvkjørende containere, eller droner – Pantheon konsentrerer seg om historie. Riktignok viser de en elbil, men den er fra krigens tid (den andre verdenskrigen!) men det hele avsluttes på 70- og tidlig 80-tall.

Da har du imidlertid vært gjennom mer enn 30 biler, fra den aller tidligste, en 1901 Belle – amerikaner bygget i Sveits – via Chevroleter og Forder og Morriser og Boble med lite lasteplan og Moto Guzzi med varekasse og Lancia Appia som varebil.

Pluss mye annet, blant annet de du møter på disse bilene her.

Du har forresten fremdeles litt tid på deg, utstillingen vil bli stående til 15. oktober.

Powered by Labrador CMS