Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept

Bulli skal produseres – som Buzz

En gjenganger på disse sidene er at «nå kommer kanskje Bulli tilbake». Den nye, og meget morsommere varianten er: Nå kommer Bulli tilbake! Troverdig bekreftet.

Publisert

Det tar temmelig nøyaktig to timer å bile sydover på US 101 fra Haight-Ashbury til Pebble Beach. Volkswagen-sjefen, Herbert Diess, var med andre ord nesten hjemme da ha kunne feire jubileet med å fortelle at nå hadde de bestemt seg: Kjærlighets-bussen skulle gjenoppstå.

Les også: Microbus kommer

For det er ingen tvil om at det er nøyaktig 50 år siden mikrobussutgaven av Volkswagen Transporter begynte å opparbeide sin ikon-status.

Ungdommen, og det startet med kanskje 100.000 av dem som samlet seg i San Franciscos Haight-Ashbury på sensommeren 1967.

Folk stolte ikke på regjeringen, sa nei til kommersialismen (så lenge det varte), hatet Vietnam-krigen, gikk inn for et fellesskap og omfavnet Beat Generation-verdiene.

Denne «Summer of Love» skapte blomster-barna, og Flower Power og rikt dekorerte VW Minibusser ble en sentral del av hele fenomenet. Og er kanskje det eneste minnet derfra som fremdeles lever?

I hvert fall har Volkswagen tatt frem fenomenet ved en rekke anledninger de siste 15 årene.

Flinke designere er blitt satt til å drømme seg frem til en moderne variant, og i natt trillet den ferskeste versjonen, den som ble vist på Detroit-utstillingen i januar, ut på Concours-plenen på Pebble Beach med en stolt Diess ved siden.

«Denne skal vi bygge», sa han og lovte at forhandlerne skulle ha den på plass i 2022. Men det spesielt morsomme er at han sto sammen med Eckhard Scholz da han kom med meldingen – og Scholz er styreleder i Volkswagen Commercial Vehicle.

Dermed snakker vi antakelig ikke om en crossover på MEB-plattformet som en ren personbiloperasjon, men at denne helektriske bilen også kommer til å hente noen av trekkene fra dagens T6 Transporter. Kanskje sågar at vi snakker en ren varebil i den nye familien?

I.D. Buzz skal den nok hete, navnet passer bra sammen med I.D. Crozz som skal være på banen om to år. Det blir den første bilen på den elektriske MED-plattformen, men man venter også på en Golf-type cross-over. Kanskje det blir 1921-modellen?

Det er ikke gitt mange detaljer om den kommende Mikrobussen (eller Microbuzzen?), men vi vet i hvert fall at konseptbilen måler 464 x 198 x 196 og virker ekstremt rommelig med sine ultra-fleksible seteløsninger.

Også denne bilen er selvfølgelig en del av fabrikkens Strategy 2025 som blant annet lover mer enn 30 batterielektriske biler innen den tiden.

Powered by Labrador CMS