Førstelektor Eirill Bø ved Handelshøgskolen BI mottok DB Schenkers Forskningspris 2017 fra adm. dir. Michael Holmstrøm.

Logistikksjef Ruta Sakalauskeite i Vlantana Norge AS fortalte blant annet om hvordan selskapet jobber med sikkerhet. De har en egen elektronisk lås (e-Lock) på tilhengerne som sørger for at transportsentralen og vareeier har full kontroll på varene.

Renault var på plass med varebiler.

Asko viste frem sin landskjente elektriske lastebil fra nederlandske Emoss, og fortalte at de vil bestille flere elektriske lastebiler så snart de store produsentene lanserer sine produkter.

Egenes Brannteknikk er spesialister på å bygge brannbiler. I anledning Rosa Sløyfe-aksjonen hadde de med en Scania tilhørende Hurum Brannvesen malt i knall rosa.

Egenes Brannteknikk er spesialister på å bygge brannbiler. I anledning Rosa Sløyfe-aksjonen hadde de med en Scania tilhørende Hurum Brannvesen malt i knall rosa.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bussbygg reklamerer med 40 prosent bedre isolasjon i dette påbygget, noe som skal spare både miljø og kostnader.

DB Schenker viste frem et modulvogntog. Flere av bedriftene som var representert på konferansen uttrykte frustrasjon over at det fortsatt er mange restriksjoner for 25,25-vogntogene som kan redusere antall kjøretøy betydelig.

Direktørene i fire av de største samlasterne i Norge diskuterte fremtiden. Det ble en maraton i buzz-ord, som Big Data, connectivity, autonome kjøretøy, dronerleveringer, disrupsjon, AI, Internet of Things, men også kabotasje og terminalstrukturer.
Fra venstre: Michael Holmstrøm (Schenker), Terje Aarbog (DHL), Tore K. Nilsen (Posten Norge) og Robin Olsen (PostNord).
Hos Opplæringskontoret for yrkessjåførfaget fikk nysgjerrige prøve seg som sjåfør i simulatoren.

Transportringreven Erling Sæther, som nå driver konsulentselskapet Flowchange, fortalte om Wallenius Lines som skal konkurrere mot lastebiler på frakt inn til Norge med ni skip som har plass til 130 45-fots konteinere.

Charlotte Schönemann, salgsdirektør for RIO i Nord-Europa, presenterte Volkswagen Truck & Bus' nye digitalplattform. Hun sammenligner RIO med App Store, og sier RIO skal bli en markedsplass for transport og logistikkbransjen.
RIO er en egen merkevare men er foreløpig sterkest knyttet opp til MAN, her representert ved markedsdirektør Jon Eystein Lund. Alle nye MAN-lastebiler solgt etter 1. juli i Norge er utstyrt med RIO hardware.
Så er det opp til bileieren å ta i bruk systemet. Grunnfunksjonene er gratis, men systemet kan utvides mot betaling.
Styreleder Torbjørn Johannson i Asko fortalte om selskapets vei mot null fossile utslipp, med blant annet hydrogenlastebiler og elektriske lastebiler.

Tord Lien, regiondirektør i NHO Trøndelag, etterlyste mer satsing på vei og tilrettelegging for bruk av tunge tømmerbiler og modulvogntog i trøndelagsfylkene.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) (t.v.) sammen med representanter fra Transportkomiteen på Stortinget.
Fra venstre, etter statsråden, Morten Stordalen (Frp), Helge Orten (H), Sverre Myrli (Ap), Jon Gunnes (Venstre), Ivar Odnes (Sp) og Arne Nævra (SV).

Full gass på transport-konferansen

Volvo hadde Norgespremiere på sin nye gassdrevne trekkvogn, Enova lanserte støtte til biogasskjøretøy og samferdselsministeren lovet «full gass i fire nye år».

Publisert

Over 800 personer fra mange av norges mest sentrale aktører innen transport, logistikk og samferdsel har mandag og tirsdag vært samlet på Transport & Logistikk-konferansen.

Her har 102 foredragsholdere og paneldeltagere snakket og diskutert seg gjennom et omfattende seminarprogram.

På dagsordenen har det vært alt fra litt svevende temaer som «den førerløse fremtiden» til mer jordnære «standarden på dagens veier er for dårlig mange steder – gjør noe med det».

Totalt viste rundt 80 utstillere seg frem på konferansen, deriblant MAN, Scania, påbyggerne Bussbygg og Egenes Brannteknikk, samt Norges Lastebileier-Forbund.

Norgespremiere
Noe av det første man la merke til i utstillingshallen var en ny Volvo FH trekkvogn med «Norgespremiere» klistret i frontruta. Dette var så klart produsentens nye gassdrevne utgave for regional- og langtransport, som YrkesBil.no tidligere har omtalt.

– Vi har jobbet hardt for å få bilen hit, kun tre uker etter at den ble vist offentlig første gang i Sverige. Grunnen er at vi opplever stor interesse for denne typen bil i Norge, og vi har fått en rekke forespørsler fra bedrifter her på konferansen, forteller informasjons- og PR-sjef, Torstein Magelssen, i Volvo Norge.

Som kjent kjører denne bilen på flytende gass (LNG/LBG), og nettopp derfor måtte trekkvognen fraktes på henger til Gardermoen.

– Vi hadde ingen steder å fylle på gass. Foreløpig finnes det knapt fyllestasjoner, så bruksområdet er ennå veldig begrenset, forteller Magelssen.

For å antenne gassen blir en liten mengde diesel tilført under innsprøytingen.

– 100 prosent reduksjon i CO2-utslipp krever at fossil diesel erstattes med HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) og kombineres med biogass, forklarer Magelssen.

Skagerak Energi har tidligere uttalt at de jobber med å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner på Østlandet, og ifølge Magelssen utreder AGA Gass mulighetene for det samme.

– Dette er litt «høna og egget»-problematikk. Gasselskapene ønsker at det skal selges noen biler først som trenger å fylle gass, mens våre kunder som vurderer å kjøpe gassbiler vil jo at fyllestasjonene skal være på plass først. Men vi er sikre på at dette løser seg, sier Magelssen.

Han forteller at serieproduksjonen starter i uke 23 neste år, og at Volvo Norge håper å levere rundt 50 LNG-versjoner av FH i Norge i løpet av 2018.

Lanserte støtte til biogassbiler
Samtidig kunne markedsdirektør Audhild Kvam i Enova avsløre på konferansen at bedrifter som vil kjøpe tyngre biogassdrevne kjøretøy og anleggsmaskiner nå kan nå få investeringsstøtte.

– Det har manglet gasskjøretøy med større motorer på det norske markedet. Nå er flere slike modeller på vei inn, og da åpner det seg muligheter for flere, for eksempel innen langtransport, til å ta i bruk biogass. Disse kjøretøyene koster mer i innkjøp enn tilsvarende dieselkjøretøy, så her ønsker vi å bidra tidlig for å få markedet i gang, uttalte Kvam.

Enova tilbyr allerede proffmarkedet støtte til innkjøp av hydrogenkjøretøy og elektriske kjøretøy, og utvider nå dette støttetilbudet til også å gjelde tyngre kjøretøy (over 3,5 tonn) som kan gå på biogass. De åpner også for å støtte bygging av fyllestasjoner.

Vil ha mer for pengene
Gass ble det også da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) entret scenen under avslutningsseansen tirsdag.

Før han ga seg ut i en til tider opphetet debatt med stortingsrepresentantene i Stortingskomiteen, om alt fra veiprising til ferjefri E39 og autonome transportløsninger, holdt ministeren et innlegg om at regjeringen følger opp intensjonene i Nasjonal Transportplan.

– Vi lover å gi full gass i fire nye år, sa Solvik-Olsen.

Han lovet samtidig betydelig satsning på vei og bane, men også på ny teknologi og digitalisering som skal gi bedre løsninger og styrket konkurransekraft.

– Ja, det skal bygges mer vei og bane, men vi må samtidig kutte kostnader. Vi må få mer igjen for de pengene vi bruker, og opprettelsen av Nye Veier er et ledd i dette som jeg har stor tro på, uttalte statsråden.

Powered by Labrador CMS