Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017
Oslo Motor Show 2017

Det bugner av tungt på OMS på Lillestrøm

Aldri har vel de tyngre vært bedre representert på Oslo Motor Show i Varemessens haller på Lillestrøm.

Publisert

Det er klart det er mye biler der, og motorsykler, selvfølgelig. Og det er action ute og det er de nydeligste kunstverk blant custom-bilene og chopperne, men allikevel er Hall E kanskje den mest imponerende.

Nesten utelukkende besatt av tunge biler eller de litt lettere yrkesbilene. Gamle og nye, forholdsvis standard eller utrolig påkostet.

Motiv-lakkeringen har nådd nye høyder, det er noen biler som er lysbesatt bedre enn det mest sinnssyke tivoli og noen tilhører custom-gruppen i den grad at de går utenpå de senkede og choppede personbilene inne i de andre hallene.

Fantastisk innsats og bil
Allikevel var det kanskje den nydelige totalrestaurerte Commeren i BP-livré som var høydepunktet i år. Med en fem liters sekser plassert 66 grader på skrå for å få plass under bulldog-førerhuset.

Eller kanskje Mercedes-bussen som tilhører veterangruppen i Schøyens Bilcentraler. En 1952 modell O 3500 med karosseri fra en helt annen Schøyens karosserifabrikk på Lillestrøm.

Ta en tur bortom og titt gjennom dokumentasjonsheftet de har som viser restaureringen fra de fant vraket i 2001 til de vant en førstepremie ved første stevne de deltok på, i 2007. Fantastisk innsats, fantastisk bil.

For jeg regner selvfølgelig med at du tar en tur hvis du kan. Den holder åpent i morgen fra 10 til 19, og søndag fra 10 til 17. Og regne god tid, for det er nok annet å se på også enn de tunge og nyttige.

Du kan for eksempel prøve drifting med radiostyrte biler – ikke for amatører akkurat. Og hvis det blir for heftig har lastebilhallen en stor sandkasse der du kan kjøre radiostyrte lastebiler og anleggsmaskiner i et adskillig mer bedagelig tempo.

LES OGSÅ: Kjemper om Scandinavian Truck Trophy

Spesialobjekter
De store lastebilimportørene er også på plass – ikke med full bredde av biler, men med ganske bredt utvalg av stash. Riktignok så jeg ikke noe som liknet Volvos tilbud i fjor da de solgte klesplagg i kilovis – men det er nok ganske sikkert at tilbudene er det mange nok av, allikevel.

Ta også en titt på de varebilene og pick-upene som er gjort om til spesialobjekter. Senket og trimmet, eller customisert. Det er opplagt at en gamme luftkjølt Volkswagen Variant begynner å bli like interessant som en gammel Porsche for folk som vil bruke hender, fantasi og kunnskap. Ganske naturlig kanskje, for det er fremdeles flere gamle Varianter enn Porscher – og til en litt mer fornuftig pris.

Under vil du finne fotos fra åpningsdagen som forhåpentlig gir deg et lite inntrykk av hva du kan finne der. Jeg ville tro det fristet selv de som bare så måtelig interessert i andre biler enn ens egen.

Og ta for all del en tur bortom standen til Bilforlaget. Det er som regel plass til en hyggelig prat, gode tips tar vi gjerne mot, og vi selger fremdeles de Volvo- og Scania-bøkene vi har igjen.

Powered by Labrador CMS