Platooning hos MAN
Pilot-bilene ble overlevert av MANs styremedlem, ansvar: R&D, Dr. Frederik Zohm (t.v.) Prod. Dr. Christian Haas (t.h.) og DB Schenkers COO, Ewald Kaiser (i midten) representerte de spente brukerne.
Platooning hos MAN
Fresenius University of Applied Sciences blir en aktiv deltaker i dette første real-life platooning-forsøket.
Platooning hos MAN

Platooning hos MAN
Den bakre bilen styres fra den foranliggende, men sjåføren må likevel holde hendene på rattet
Platooning hos MAN
Et spesialdisplay gir viktig informasjon om deltagerne i konvoien
Platooning hos MAN
Sensorene som anvendes er de samme som styrer adaptiv cruise-kontroll og automatisk nødbrems

Platooning på ramme alvor

Nå har MAN overlevert de to første platooning-i-praksis-bilene til DB Schenker. I mai i fjor startet de første forsøkene, fra september testet man i trafikk. Fra april er det alvor.

Publisert

Fresenius-Høyskolen er den tredje partneren i dette MAN / DB Schenker samarbeidet.

– Vår jobb er å finne ut hvordan denne nye teknologien virker på førerne. Vårt arbeid skal konsentreres om nevrofysiologiske og psykososiale faktorer. Vi regner også med at når vi nå ser menneske-maskin interface i praksis, vil vi finne elementer som kan tilbakeføres til videre produktutvikling, sier skolens Professor, Dr. Christian Haas.

Og han føyer til at «dette scenariet gir oss nok også muligheter for å gjøre noen generelle slutninger rundt tema ‘digitalisert arbeidsplass’ som kan bli utvidet til andre forskningsområder».

Det er med andre ord ikke bare rasjonell godstransport som står på agendaen her.

Men det hele følger altså etter Truck Platooning Challenge i 2016. Så tester på veien i fjor – med spesielle biler og spesielt utdannede testførere.

Les også: Platooning i Tokyo

Men fra april skal DB Schenkers egne, «normale» sjåfører ut på landeveien. I første omgang uten last, for blant annet å sikre at de kan holde trafikkflyten.

Sjåførene får spesiell opplæring hos MAN ProfiDrive, og folk fra Høyskolen skal være med og dokumentere det som skjer, hele tiden.

Men så skal man over til ukentlige, eller sågar daglige rutine-turer, og planen sier at i løpet av 2018 skal de to bilene gjøre i hvert fall tre turer hver dag mellom logistikk-sentrene til DB Schenker i München og Nürnberg.

MAN påstår det ikke, men dette må da være første gang vi ser nettede trucker i slik logistikk-innsats?

Powered by Labrador CMS