-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Stillferdig persontransport-revolusjon
Fra ikkeno, for nøyaktig fem år siden, til 90 % markedsandel! Hils på FlixBus.
Det startet med at tyskerne slappet litt av på regelverket rundt persontransport og åpnet for noe som i praksis ikke hadde vært aktuelt: langruter med buss.
FlixBus så mulighetene, og den 13. februar 2013, ved ni-tiden på morgenen, startet den første FlixBus-bussturen fra München til Nürnberg.
Men det startet egentlig før det, for studentene i Offenbach hadde gått lei av dyre togbilletter og satt i gang «Dein Bus» - et slags eget charter-selskap.
Flix-folket gikk inn der, utviklet en rekke on-line tjenester, knyttet kontakter og er i dag ikke bare markedsledende, men markedsdominerende – og det uten å eie en eneste buss.
De har riktignok 1400 egne ansatte i München, men de bedriver ikke trafikk. Derimot samarbeider de med 250 busspartnere i Europa som disponerer 1600 busser og har 7000 sjåfører.
Flere tall? 250.000 daglige forbindelser mellom 1.400 holdeplasser i 26 land. Til nå har de hatt 100 millioner turer.
Som ild i tørt gress
For etter Tyskland liberaliserte Frankrike transportregimet sitt, og så fulgte markedene som perler på en snor: Italia, Benelux, Kroatia, Danmark – ingen tvil om at dette har vært med på å demokratisere reiselivsmarkedet i Europa.
Men, kanskje overraskende for mange, det er ikke mer enn 33 % av passasjerene som kaller seg studenter. Seniorene er heller ikke dominerende. Takket være WLAN og Multimedia og servering og komfort er dette blitt er aktuelt alternativ til tog for «vanlige» passasjerer også.
Utrolig nok har Flix-gruppen klart andre ting underveis også: de reddet et jernbaneselskap i fjor, Locomore Vertriebskooperation var i ferd med å gå konk – så nå er de i samtaler med flere jernbaneselskaper.
På skinner
«Intermodale konsepter som kombinasjons av tog og buss burde kunne fungere bra», sier André Schwämmlein, en av dem som var med og grunnla FlixBus. Jochen Engert, en annen av medgrunnleggerne, kan fortelle til Süddeutsche Zeitung at de også er i samtaler med flere flyselskaper, «blant annet Lufthansa».
Fra sommeren av er de på plass i California, det skal bli spennende å se om det er busser fra Daimler som kommer til å bli brukt der – eller om det blir amerikanske produkter.
Det jobbes med en rekke andre mobilitetstanker også, og hybridbusser er et tema de jobber meget med. Produkter finnes ikke ennå, men man vet at det jobbes for å utstyre kjente busser med ZFs Traxon Hybridmoduler.
Ingen tvil om at selskapet har satt farge på europeisk persontransport – ikke bare fordi bussene er så veldig grønne.