-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Daimlers buss-taxi-buss
Taxi til busspris er Volkswagens idé i Hamburg. I Karlsruhe går Daimler enda lenger: de gjør det gratis.
Moovel heter Daimlers mobilitets-tjeneste.
I Karlsruhe tar de ideen enda et skritt til. Der har de nå introdusert en fleksibel transport-tjeneste som er en blanding av taxi og kollektivt transportmiddel. Uten billettpenger.
Det er riktignok bare et forholdsvis kortvarig eksperiment og skal kjøre i dagene frem til fagmessen IT-Trans stenger om en ukes tid.
Kall det gjerne en avansert shuttle-tjeneste også, for dette skal være et rent supplement til eksisterende offentlige transportmidler – forsikrer Alexander Pischon. Han er sjef for det lokale transportselskapet Karlsruher Verkehrsverbund.
«On demand løsninger vil være en viktig brikke i fremtidens mobilitetstilbud. Sammen med Moovel ville vi gjerne forsøke å tilby våre kunder enda mer individuelle løsninger som vil kunne være attraktive, prisgunstige og miljøgode alternativer til egen bil eller taxi», forklarer han.
Denne spesielle løsningen er altså 10 Mercedes-Benz V-Klasser som er tilknyttet en stor regnesentral. Brukerne bestiller skyss over den vanlige KV-appen, der de også forteller hvor de skal.
Moovel har allerede bygget opp ca. 100 virtuelle stoppesteder i byen, og noen smarte algoritmer regner ut korteste vei, eventuelt koblet sammen med andres behov, og sender den mest passende bilen til den «holdeplassen» der brukeren står. Underveis kan det forekomme at andre brukere går på eller av, men i prinsippet skal du ikke oppleve store avvik fra korteste vei..
Volkswagen har lenge jobbet med tilsvarende ideer og har satt sitt MOIA-system ut i livet i Hamburg. Fremdeles bare i en pilot-fase, og – akkurat som hos Moovel – er drømmen her også autonome kjøretøy.
Både i Wolfsburg og i Karlsruhe er det sindige mennesker av kjøtt og blod bak rattet.