-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Neste steg for gulv som går
Nederlandske Knapen Trailers har siden 1984 spesialisert seg på hydraulikkbaserte bevegelige plankegulv, såkalt «walking floor». Nå tar de konseptet ett skritt videre med «Next».
Men la oss starte med en liten oppklaring: Mange bruker betegnelsen «Walking Floor» (gående gulv) om alle hydraulikkbaserte bevegelige plankegulv.
Dette er imidlertid et beskyttet merkevarenavn som eies av amerikanske Keith Manufacturing Co. Så med mindre det er snakk om deres Keith Walking Floor, er moving floor en riktigere generell betegnelse på slike systemer.
Uansett: Langsgående plankegulv som ved hjelp av hydrauliske motorer kan beveges seksjonsvis frem og tilbake, og på den måten sørge for at lasten flytter seg bakover og ut av påbygget, har siden 1970-tallet gjort lossing av blant annet søppel, grus, pukk, glasskår, treflis og pallgods enkelt og effektivt.
I den lille landsbyen Deurne utenfor Eindhoven i Nederland har Knapen Trailers siden 1984 spesialisert seg på lastebiltilhengere med moving floor-teknologi.
Men fortsatt må Peter Joosten, som kjøpte selskapet fra familien Knapen i 2003, forklare for utenforstående at «nei, gulvplankene løfter seg ikke opp og frem, slik vi mennesker gjør med bena når vi går».
– Det er jo egentlig bare litt morsomt. Folk ser for seg mye rart når de hører om walking floor, humrer Joosten når YrkesBil er på besøk.
LES OGSÅ: Bevegelser i trailermarkedet
Robotsveis
Nylig har produsenten rullet ut sin nyeste tilhengerserie, Next, som er den første de bygger etter at fabrikken den senere tid er utvidet betydelig og delvis automatisert.
Blant annet har selskapet investert i robotmaskiner som står for nærmest all sveising av den øvre konstruksjonen og gulvrammen på tilhengerne, som ofte er i aluminium. I den øvre konstruksjonen alene er det 409,5 meter med sveisearbeider i en standard semitrailer.
– Sveising i aluminium krever spesialkompetanse, og er svært utfordrende for den som utfører arbeidet. Med robotsveisingen får vi en effektiv produksjon med jevnt høy kvalitet, forteller Joosten.
Han legger til at de følger filosofien «sveis der det er mulig, bruk bolter der det er nødvendig».
– Vi ønsker å sveise mest mulig, av hensyn til vekt og kostnader, men for eksempel der hvor stål og aluminium skal kobles sammen må det naturligvis benyttes bolter, forklarer han.
Høy belastning
De bevegelige gulvene utsettes naturligvis for enorme påkjenninger og slitasje. Den nye tilhengerserien er utstyrt med Knapens egenutviklede gulvplanker, som kan leveres i aluminium eller rustfritt stål i tykkelser på 6, 8 eller 10 millimeter ettersom hva man skal frakte. I tillegg finnes den ekstra slitesterke varianten, Dura-Floor.
Hydraulikksystemet som driver gulvplankene frem og tilbake kommer fra underleverandører, som Keith og Cargo Floor.
– Høy belastning, kanskje kombinert med høy utendørstemperatur, kan føre til overoppheting av hydraulikkoljen. De nye hengerne har derfor også integrert en overopphetingssensor som sørger for å stoppe hydraulikksystemet dersom oljen blir for varm, forklarer Joosten.
At gulvmekanismen kan startes og stoppes med en fjernkontroll vil nok mange også sette pris på. Avstanden er imidlertid begrenset til en radius på 15 meter, slik at man ikke bare kan starte lossingen og så «stikke av» for å drikke kaffe.
Også den patenterte teknikken PowerSheet, som er et automatisk system for å rulle presenningen på eller av påbygget kan fjernstyres. Foruten å beskytte godset mot «vær og vind» gir et lukket påbygg bedre aerodynamikk enn et åpent påbygg, noe som ifølge Knapen skal gi inntil fire prosent lavere drivstofforbruk.
Ser større potensial
Ifølge Joosten produseres rundt 300.000 lastebiltilhengere i Europa årlig. Av disse mener han moving floors utgjør rundt 5.000 – vi snakker altså om en nisje.
– Vårt mål er å produsere 1.000 tilhengere i 2018, sier Joosten, som ikke vil si hvor mange de produserer i år.
Men med sine nye løsninger og mer slitesterke gulvsystemer, mener han at moving floors stiller stadig sterkere i konkurranse mot for eksempel dumper- eller krokløftbiler.
I Norge er det Trailerpartner AS på Borgeskogen i Stokke som fører Knapen tilhengere. Ann-Kristin Smestadmoen i Trailerpartner forteller at de selger mellom 30 og 40 Knapen-hengere med moving floor per år. Hun mener potensialet er langt større.
– Ja, walking floor kan brukes av mange flere enn de som bruker det i dag, og til mye mer enn hva mange tror. Vi mener potensialet er opp mot 100 enheter per år, da walking floor er multifunksjonelt. Det kan være for eksempel transport av bulk, trelast og pallegods, sier Smestadmoen til YrkesBil.
**Denne artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 12 - 2017. Abonnenter får tilgang til de viktigste bransjesakene og de beste reportasjene først. Tegn abonnement her!**