Aldri hørt om Avevai? Slapp av, det hadde ikke vi heller.
Annonse
Grunnen er åpenbar: dette er et helt nytt bilmerke, som dukket opp med varebilen Iona på den femte utgaven av elbilmessen Guangzhou International Electric Vehicles Show i Kina som pågår i disse dager (16. til 25 november).
Daimler-konstruksjon Avevai Iona kan leveres både som varebil under 3,5 tonn og som lett lastebil. Felles for begge er en fullelektrisk drivlinje og lovnader om «rekkevidde som setter en ny standard for elektriske lette nyttekjøretøy».
Bilen er visstnok designet av Avevais egne folk i Singapore, men om du mener å dra kjensel på kassebilen er du likevel ikke helt på jordet.
Chassiset er nemlig «utviklet ved forsknings- og utviklingsfasiliteter i Stuttgart, i samarbeid med Daimler og Foton», heter det i pressemeldingen, hvor det samtidig forsikres at bilen oppfyller alle europeiske krav.
Det gir dermed ikke spesielt høye odds å tippe at det ligger mye velkjent Sprinter-konstruksjon i bunnen her.
Annonse
Avevai opplyser selv at de ble etablert i 2018 av en gruppe mennesker med bakgrunn fra næringer som bilindustrien, luftfart, logistikk og distribusjon, samt IT.
Forretningsgrunnlaget skal være at de ser en voksende etterspørsel fra små og mellomstore selskaper etter elektriske nyttekjøretøy, som følge av økt netthandel og påfølgende distribusjonsbehov, samt økende grad av restriksjoner mot fossilbiler i sentrumsområder.
Lover lang rekkevidde Varebilen Iona skal leveres med kort (2,93 m) eller lang akselavstand (3,75 m), nyttelast inntil 2.500 kilo og lastevolum på inntil 18 m3. Ikke dårlig.
100 kW-elmotoren skal gi 170 Nm og en toppfart på 100 kilometer i timen.
Men det er først når Avevai begynner å snakke om rekkevidde at det begynner å dukke opp mer oppsiktsvekkende tall.
Bakgrunnen, forklarer Avevai, ligger i at de benytter den såkalte «superkapasitator»-teknologien GEMS. Denne har de utviklet og tatt patent på sammen med e-Synergi, som er et annet Singapore-basert selskap.
GEMS står for Graphene Energy Management System, og er i praksis en kondensator for lagring av energi. Blant annet takket være bruk av nanomaterialet grafén skal «superkondensatoren» ha langt høyere energitetthet enn for eksempel Lithium-batterier, og kan lagre mer energi – også fra regenerativ bremsing – raskere. Kondensatoren kommer som et tillegg til konvensjonelle batterier.
Ladetiden oppgis til 12 timer fra tom til full, eller to timer med hurtiglader.
Mer i vente? Komfort- og utstyrsnivået skal angivelig være «på et nivå man sjelden ser i segmentet for elektriske varebiler», og det begrunnes blant annet i «avansert smarttelefon konnektivitet».
I dashbordet sitter en 10,1 tommers Android-basert berøringsskjerm, men innholdet som listes opp høres ikke alt for avansert ut: GPS og kjøredata, kalender med værmeldingsfunksjon, batteristatus og energiforbruk – og selvsagt et flåtestyringssystem.
Varebilen Iona skal produseres ved Daimler-partner Fotons fabrikk i Shangdong i Kina, og det forsikres at de trenger «minimal byggetid». Videre opplyses det at bilene skal distribueres direkte av Avevai selv, med de første leveransene til Europa i mai 2019.
Batteriene har garanti på fem år/200.000 kilometer.
Navnet Avevai er forresten et akronym for Autonomous Vehichle; Electric Vehichle; Artificial Intelligence, og gir oss noen hint om at her er det tanker om å komme med flere mobilitetsløsninger i tiden fremover.