Roksana Maria Kujawa fra Setesdal Bilruter vant busskonkurransen foran Andris Fystro fra Jotunheimen og Valdres Bilselskap og Øyvind Hansen, også fra Setesdal Bilruter.
Foto: Anders Svensson
Nina Paaske Hage og Vidar Fagersand fra Norsk Scania informerte om konkurransen før landsfinalen i Scania Driver Competitions i Trysil.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Alle speil kunne brukes, men kameraer ble tapet over.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania Driver Competitions finale i Trysil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania Driver Competitions finale i Trysil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania Driver Competitions finale i Trysil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania Driver Competitions finale i Trysil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania Driver Competitions finale i Trysil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania Driver Competitions finale i Trysil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania Driver Competitions finale i Trysil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Vinner Andreas Nordsjø fikk seierskysset av samboer Hilde Lien.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania Driver Competitions finale i Trysil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Vinner Andreas Nordsjø kjører til taglig tømmerbil for Biri Transport.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Tømmerbilsjåfør Andreas til topps i sjåførkonkurransen

Andreas Nordsjø (33) fra Raufoss kjørte med høyest presisjon på kortest tid da vinneren av Scania Driver Competitions skulle kåres.

Publisert

– Dette var overraskende og jævlig kult, lød den umiddelbare reaksjonen fra Andreas Nordsjø etter at han hadde utkonkurrert motstanderne i Norgesfinalen som ble avholdt under arrangementet Scania Winter i Trysil fredag 1. februar.

Presisjonskjøring
Finalekonkurransen gikk ut på å legge ned fire metallrør som sto i hvert sitt hjørne av en 30 meter lang bane på kortest mulig tid. Redskapen de fikk bruke var to Scania R-serie med semitrailer.

Men enkelt skulle det ikke være: De røde rørene hadde alle ett blått rør på hver side, og skulle legges i bakken uten at de blå veltet. De to bakre rørene skulle rygges overende med hengeren, mens de fremre rørene skulle veltes med bruk av fordekkene uten at andre deler av bilen var borti.

Til slutt skulle fronten på trekkeren kjøres inntil et rør og bli stående i kontakt med røret uten at det veltet, samtidig som sjåføren ga et signal med tuta. Det var tillatt å bruke alle bilens originale speil, men alle kameraer ble satt ut av drift.

De åtte finalistene kjørte to og to mot hverandre i fire heat. Deretter møttes fire av dem i to semifinaler, før det ble kjørt bronsefinale og til slutt «superfinale».

Til kamp om førsteplassen møttes Bjørn Erik Venstad, som til daglig kjører for Romerike Brensel AS, og Andreas Nordsjø, som til daglig kjører tømmerbil for Biri Transport.

Tett kamp
Superfinalen ble svært jevn, men til slutt var det den 33 år gamle tømmerbilsjåføren fra Raufoss som dro det lengste strået. Han kjørte finalen på under 2.30 minutter, noe som var ett minutt bedre enn de beste tidene fra de innledende rundene.

– Jeg hadde ingen strategi på forhånd. Oppgavene her ligner ikke på noe av det jeg gjør til daglig, og det er en helt annen bil enn jeg kjører til vanlig. Men presisjon er viktig både i jobben min og her i konkurransen, sier vinneren til YrkesBil.no.

Han har kjørt lastebil i ti år og ratter rundt i Scania til daglig også.

– Deltakelsen i konkurransen var et spontant innfall jeg fikk da jeg «snublet» over påmeldingen på Facebook, og meldte meg på, forteller Nordsjø.

– Tømmersjåfører har rykte på seg for å være gode sjåfører med høyt presisjonsnivå?

– Jo, men erfaringen min med tømmerkjøring er kun et halvt år, så jeg skal ikke si at det har med det å gjøre at jeg vant.

– Har du trent på noe spesielt i forberedelsene til finalen?

– Jeg hadde en tanke om å gjøre det, men rakk det aldri, så nei. Men det gikk bra likevel.

– Gruer eller gleder du deg mest til den internasjonale finalen i Södertälje?

– Det har jeg vel egentlig ikke rukket å tenke så mye på ennå. Gru-gleder meg, kanskje.

Åpent for alle med førerkort
Totalt hadde mer enn 700 lastebilsjåfører meldt seg på i konkurransen, hvor oppgavene har bestått i å være god på mye av det de gjør hver dag på jobb: kjøre sikkert, defensivt, økonomisk, manøvrere presist samt sjekke bilen før kjøring.

– Som tidligere trenger ikke deltakerne kjøre Scania til daglig, men nytt denne gangen var det at aldersgrensen for deltakelse var fjernet. Før måtte deltakerne være over 35 år, mens nå kunne alle med godkjent førerkort delta, forteller Nina Paaske Hage, prosjektleder for sjåførkonkurransen.

Først gikk 23 deltagere videre fra kvalifiseringen til semifinalen, og etter hard konkurranse deltok følgende i finalen:

  • Bjørn Erik Venstad, Romerike Brensel AS
  • Remi Andre Wiik, Kristensen Transport AS
  • Marius Dybedal Nyhus, Thor E. Grotle Transport
  • Ionatan Toader, Asko Agder AS
  • Kennet Gundersen, Sandvik Transport AS
  • Andreas Nordsjø, Biri Transport.

I tillegg var Erling Doseth Rolstad fra Rolstad Transport, regjerende mester i SDC (Scania Driver Competitions), og Inge Råheim fra Råheim Transport, tidligere mester i Scania økonomikjøringskonkurranse, med på «wild card», så totalt møttes åtte sjåfører i landsfinalen.

Roksana Maria Kujawa fra Setesdal Bilruter vant busskonkurransen foran Andris Fystro fra Jotunheimen og Valdres Bilselskap og Øyvind Hansen, også fra Setesdal Bilruter.

Hele Europa
Scania Driver Competitions går over hele Europa, men Norge er det eneste landet hvor konkurransen arrangeres på snø.

Vinneren av landsfinalen representerer Norge i den europeiske finalen som avholdes ved Scanias hovedkontor i Södertälje i Sverige 25. mai 2019.

Her møtes deltagere fra mer enn 20 land i Europa, og den beste kan ta med seg en av Scanias toppmodeller hjem som premie.

Powered by Labrador CMS