Modus het denne nyttebilen vi fikk se i 1994. Synd at det ikke ble noe mer av den ideen. Før nå – slektskapet til nye EZ Flex er åpenbart.

Modus het denne nyttebilen vi fikk se i 1994. Synd at det ikke ble noe mer av den ideen. Før nå – slektskapet til nye EZ Flex er åpenbart.

Renault EZ Flex

Renault EZ Flex

Renault EZ Flex

Renault EZ Flex

Renault EZ Flex

Renault EZ Flex

Renault ser fremover (og bakover)

Renault skal delta på en stor start-up messe i Paris i mai. For å vise at de virkelig følger med kommer de til å vise en spennende ny elektrisk varebil, der også stil betyr noe.

Publisert

En ideell varebil er en firkantet boks på hjul. Men selv innenfor så snevre definisjoner er det muligheter til spennende avvik.

Det er akkurat det Renault demonstrerer med sitt nye konsept EZ-FLEX som skal debutere på den store VIVA teknologimessen i Paris som foregår over 17. mai helgen.

De har dypdykket i mengder av data om urban pakkeleverings virkelighet og har kommet opp med forslag på en eldrevet varebil som ikke måler mer enn 386 x 165 cm og er 188 cm høy og som byr på 3 kubikkmeter varerom.

Blant argumentene ligger selvfølgelig slike velbrukte alminneligheter som at mer enn 60 % av klodens befolkning kommer til å bo i storbyer om noen år, og at mengden av transportert gods kommer til å bli fire ganger så stor i løpet av noen flere år.

Derfor trenger vi nye løsninger for siste (eller nest siste) kilometer-leveringer i fremtiden og Renaults forslag til slikt akkurat nå er altså denne kompakte elbilen.

Det har åpenbart vært jobbet mye med egenskapene, rekkevidden ser for eksempel ut som et fornuftig kompromiss mellom det som virkelig trengs og batteriene vekt – slik at der har man lagt seg på teoretiske 150 km (langt mer enn daglig snitt-kjørelengde er).

Og man har bygget bilen slik at gulvhøyden i varerommet er optimale – sies det – 760 mm. Med svære åpninger slik at betjenten lett kommer til, overalt.

Men nå er heldigvis Renault så greie at de nøyer seg ikke med å presentere et teoretisk konsept. Det skal faktisk bygge et dusin – eller noe sånt – av den og låne den bort til profesjonelle brukere. Hele eksperimentet skal vare i to år, og erfaringene skal danne grunnlaget for en ny serie distribusjonsbiler for storbyer.

La oss håpe en av disse eksperimentbilene kommer til Oslo, for den vil garantert pynte opp i gatebildet. For det første er det litt interessant å se hvordan de har hentet frem grunnideene fra et eksperiment som dukket opp for 25 år siden – på bilutstillingen i Paris i 1994.

Modus het en serie nyttebiler vi fikk se den gangen. Synd at det ikke ble noe mer av den ideen.

Før nå – slektskapet er åpenbart.

Men for det andre ser den nye virkelig moderne ut.

Vi ser hvordan utvendig grafikk – det lave, svarte feltet som starter under dørene, men som så løfter seg og går helt bakover – endrer hele profilen. Samtidig som noen profiler på toppen av varekassen gjør at den nesten ser litt pagodeformet ut.

Det påstås at det store varerommet blant annet skyldes en ekstremt kompakt førerplass, der allikevel alt er til stede og med et godt arbeidsmiljø.

Men se også på bildet av det gamle. Det har ikke skjedd mye der heller, bortsett fra at skjermen nå er kommet opp på dashbordet.

Hverken utenpå eller inni: ikke så mye forskjellig fra det 25 år gamle forslaget. Men virkelig moderne allikevel. Enda en hyllest til Bauhaus som fyller 100 år.

Det er hyggelig når selskaper som Renault også kan se bakover når de ser fremover.

Powered by Labrador CMS