Renault Master & Trafic

Renault Master & Trafic

Renault Master & Trafic

Renault Master & Trafic

Renault Master & Trafic

Renault Master & Trafic

Renault Master & Trafic

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Ny Renault Master og Trafic på veien

Tidligere i vår fikk vi se og ta på, men ikke høre eller kjøre, nye Renault Master og Trafic. Nå er bilene lansert, og det var først og fremst de nye motorene spenningen var knyttet til.

Publisert

I utgangspunktet er verken Trafic eller Master helt nye. De er oppdaterte. Likevel vil de oppfattes som nye. Mye på grunn av den moderniserte fronten med Renaults nye profil. En mer aggressiv grill, nye og moderne LED-frontlys med Renaults dagslys-profil i overkant, samt endring av støtfangeren.

Lasterommet er det samme, og det gjelder også for det meste av understellet i begge bilene.

På innsiden er trivselsfaktoren stor. Det er lagt vekt på at sjåføren skal ha det personbil-lignende. Jeg sitter godt i begge, har fint utsyn, god og riktig justering av førerposisjonen for bein og armer i forhold til rattet.

Instrumentene er lettleste og til dels ganske moderne. De er hentet fra Renaults personbiler.

Mye gjenkjennes fra tidligere, men det er foretatt en kraftig modernisering. Master har klasseledende ekstra lagringsplasser, med blant annet 150 liter firkantet plass under passasjersetet.

Renault har tilrettelagt for trådløs lading av mobil, samt moderne multimedia og kanskje mer viktig – plass til å arbeide med PC.

Det er en fiks detalj at et «flysetebord» trekkes ut av dashbordet. Om man burde spise så mye på det uten daglig vask får være opp til den enkelte, poenget er at du både kan ha lunchen din der og sende rapporter uten å måtte ha datamaskinen eller matpakken på fanget.

Trafic er en mindre modell og har naturligvis noe mindre plass innvendig. Likevel er det godt med plass og stor trivsel.

Renault lager sine varevogner i samarbeide med Nissan. Det betyr et stort globalt salgsområde hvor forskjellige markeder skal ha dekket sine behov. Når markedsandelene er så store at dette samarbeidet er ledende i LCV-markedet, må det bety at bilene er gode.

I vårt marked er Trafic og Master oppdatert til personbilstandard og kommende EU-normer når det gjelder utslipp og sikkerhetsutstyr.

Parkeringsassistanse med ryggekamera, lysassistent, nøkkelfri start, regnsensor og hastighetsholder og fartsbegrenser har vi vendt oss til. I tillegg er det sidevindassistanse, blindsonevarsling, fotgjengervarsling og nødbremseassistanse. Begge bilene har altså alt det vi forventer av 2020-modeller.

Renault er ikke alene i dette markedet, der for eksempel Mercedes-Benz Sprinter og Volkswagen Crafter er toneangivende for store varebiler i Norge.

Trafic på sin side har Toyota og de franske søsknene, som nå også vil inkludere Renaults tidligere partner Opel, som tøffe konkurrenter. Opel Movano oppdateres og presenteres samtidig som Master, før øvrig i et fortsatt samarbeide med Renault.

Svaret på konkurransen er at Renault også har oppdatert motorer og girkasser. EU har nye krav til utslipp fra 2021, og motorene til Renault er tilpasset disse.

En typisk motortrend er å bruke AdBlue som tilsetning for å rense utslippet, men samtidig også å øke volumet på motorene.

Der Master og Trafic gikk med 1,6-litere, er volumet nå to liter. Dette gir, med ny dieselteknologi, lavere utslipp og forbruk, men høyere effekt både når det gjelder dreiemoment og antall hestekrefter. Dessuten er det lansert en ny dobbeltclutch-automat.

For norske kunder er dette en god nyhet. Vi liker volum, hestekrefter og mye utstyr. Særlig i Trafic med 170 hk og 380 Nm dreiemoment fra 1500 o/min.

Bestselgeren i Norge blir nok dci 145, som også beskriver antall hestekrefter. Dreiemomentet er litt redusert til 350 Nm, men kreftene kommer ved samme lave turtall som i den sterkeste utgaven.

Den nye automatgirkassen fungerer sømløst, selv om den ikke er like rask i skiftene som Volkswagens. Med denne kassa blir Trafic som å kjøre en høyreist, moderne personbil.

Også her er det ekstra lasteplass i kabinen, og midtsetet kan omvendes til å være lunch-PC-bord.

Å beskrive lasteevnen er vanskelig, fordi bilen leveres i så mange variasjoner, med lastekapasitet fra 3,2 til 8,6 m3. Og i tillegg til dette kommer mange andre variasjoner av bilen. Blant annet kommer det utgaver som er tilpasset minibuss og limousin-markedet.

Master har et hakk sterkere motorutførelse med topputgaven dci 180 hk og 400 Nm dreiemoment fra 1500 o/min. Master er også tilpasset et annet last- og bruksområde med kapasiteter fra 8 til 22 m3 og 2,8 til 4,5 tonn med last.

Dette merkes, men fortsatt er det en slags personbilfølelse når den kjøres både i by og på landeveien i hele 500 forskjellige varianter, sier Renault.

Ingen av bilene er nye, men likevel er de helt nye.

For kundene betyr dette en kombinasjon av velprøvet teknikk og servicekunnskap i kombinasjon med ny teknologi på utslippsområdet. Dessuten utvilsomt mer kraft, og akkurat dette er avgjørende i det norske markedet som byr på andre utfordringer enn flatbygdene nede i Mellom-Europa.

Powered by Labrador CMS