Noen overraskelse kan vi ikke si det var at EQV-meldingen fra Daimler dukket opp nå, rett i forkant av høstens store bilutstilling – IAA i Frankfurt 12. – 22. september.
Men nå får vi altså se de første bildene av produksjonsversjonen, og produsenten letter litt mer på sløret når det gjelder tekniske data.
Blant annet opplyses at det er snakk om et 100 kilowatt-timers batteri og 405 kilometers rekkevidde, med muligheter for hurtiglading fra 10 til 80 prosent kapasitet på 45 minutter (DC, 110 kW). Med en Wallbox skal bilen kunne fullades på under ti timer med 11 kW.
EQV skal ifølge Mercedes-Benz tilby samme komfort, funksjonalitet og fleksibilitet, med inntil 8 sitteplasser, som dagens V-Klasse er kjent for. Bilen leveres i to lengdeversjoner (også ulik akselavstand).
Batteriene er montert i gulvet og skal ikke gå utover den innvendige plassen i kupeen.
Annonse
Selvsagt er også det nye multimediesystemet MBUX på plass, med stemmestyring og fulldigitale instrumenter. EQV har mye av det samme utstyret du finner i SUV-søsteren EQC.
Designmessige detaljer skal sørge for familielikhet med de øvrige modellene i EQ-serien.
Toppfarten oppgis til 160 kilometer i timen, så her skal det være mulig å frakte en gruppe personer raskt og komfortabelt på motorvei.
Serieproduksjonen av EQV skal foregå på Daimlers fabrikk i nord-spanske Vitoria, hvor også V-klasse med forbrenningsmotor og varebilen Vito produseres.
Det er ikke kjent hva EQV skal koste, men personbilvarianten av eVito – med etternavnet Tourer – koster fra 538.600 kroner, så at flaggskipet havner godt på nordsiden av den summen kan vi nok være trygge på.