Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett
Volvos nye lastebilkvartett

Ny lastebilkvartett fra Volvo

Store ting på gang i Gøteborg om dagen. Volvo fornyer alle de fire tunge volummodellene FH, FH16, FM og FMX på en gang.

Publisert

Det er ikke lenge siden vi var vitne til at MAN foretok et generasjonsskifte for hele fire av sine lastebilmodeller på en og samme gang.

Nå er det Volvos tur til å fornye familien.

– Vi er svært stolte av denne store fremtidsrettede investeringen. Målet vårt er å være kundenes beste forretningspartner ved å gjøre dem enda mer konkurransedyktige og hjelpe dem med å tiltrekke seg de beste sjåførene i et stadig tøffere marked, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

De fire tunge lastebilene, Volvo FH, FH16, FM og FMX, representerer omtrent to tredjedeler av Volvo Trucks' leveranser.

LES OGSÅ: Sjekk Rogers ville Volvo-stunt

Sjåførfokus
En forventet økende etterspørsel etter transport legger press på tilgjengeligheten til dyktige sjåfører over hele verden. I Europa viser for eksempel estimater at rundt 20 prosent av alle sjåførjobber er ledige. For å hjelpe kunder med å rekruttere og beholde de beste sjåførene, forteller Volvo Trucks at de har fokusert sterkt på å utvikle de nye lastebilene for å gjøre dem tryggere, mer effektive og mer attraktive arbeidsverktøy for kvalifiserte sjåfører.

– Sjåfører som håndterer lastebilen sin trygt og effektivt er en uvurderlig ressurs for ethvert transportselskap. Ansvarlig kjøreatferd kan bidra til å redusere CO2-utslippene og drivstoffkostnadene, samt bidra til å redusere risikoen for ulykker, personskader og ikke planlagt driftsstans. Våre nye lastebiler vil hjelpe sjåførene til å jobbe enda mer trygt og produktivt, fortsetter Roger Alm.

De forskjellige lastebilmodellene i Volvo Trucks-serien er tilgjengelige med mange forskjellige førerhusmodeller og kan optimaliseres for et bredt spekter av bruksområder.

I langtransportbiler er førerhuset ofte sjåførens andre hjem. I regionale transportbiler fungerer det ofte som et mobilt kontor, mens lastebilene i anleggsbransjen er robuste, praktiske arbeidsverktøy.

Derfor skal sikt, komfort, ergonomi, støynivå, manøvrerbarhet og sikkerhet ha vært viktige samlingspunkter når Volvo utviklet alle de nye lastebilmodellene. Lastebilens ytre er også oppgradert.

FM og FMX med nytt førerhus
De nye Volvo FM og Volvo FMX har et helt nytt førerhus, samt mange av de samme instrumentpanelfunksjonene som de større Volvo-modellene.

Vi fikk et hint om hvordan de ville se ut, da Volvo presenterte sine elektriske lastebiler tidligere i vinter.

Modellenes indre volum er økt med opptil en kubikk, noe som skal gi bedre komfort og mer arbeidsrom. Sikten skal være bedre på grunn av større vinduer, en senket dørlinje og nye speil.

Rattet er utstyrt med en tiltfunksjon som gjør at kjørestillingen kan justeres individuelt i større grad. Den nedre køyen i det lange førerhuset er plassert høyere opp enn tidligere, noe som skal gi høyere komfort og skape ekstra lagringsplass under.

Det korte førerhuset har et nytt 40-liters oppbevaringsrom med innvendig belysning på bakveggen. Førerhuskomforten skal være ytterligere forbedret gjennom forsterket isolasjon som hjelper til med å stenge ute kulde, varme og støy, mens et sensorkontrollert klimaanlegg med et karbonfilter angivelig fremmer god luftkvalitet under alle forhold.

Nytt sjåførgrensesnitt
Førerplassen har nå et helt nytt grensesnitt for informasjon og kommunikasjon, som tar sikte på å gjøre det lettere å få oversikt og administrere forskjellige funksjoner, og skape mindre stress og distraksjon.

Instrumentpanelet er heldigitalt, slik vi nå også finner i nye MAN TG-serien og Mercedes-Benz Actros og Arocs, med en 12-tommers skjerm som gjør det enkelt for sjåføren å velge informasjonen som trengs når som helst. Innen rekkevidde for sjåføren er det et 9-tommers sidepanel tilgjengelig for infotainment, navigasjon, transportinformasjon og kameraovervåking.

Funksjonene kan styres via knapper på rattet, ved hjelp av talestyring eller via berøringsskjermen og skjermens kontrollpanel.

Forbedrede sikkerhetssystemer
Sikkerheten skal være forbedret ytterligere med funksjoner som adaptivt fjernlys på Volvo FH og Volvo FH16, en løsning Volvo Trucks hevder de er den første lastebilprodusenten som har lansert. Systemet forbedrer sikkerheten for alle trafikanter ved automatisk å deaktivere utvalgte deler av LED-fjernlyset når lastebilen nærmer seg møtende trafikk eller et annet kjøretøy bakfra.

Kjøringen forenkles også med en forbedret adaptiv cruisekontroll for hastigheter ned til 0 km/t og cruisekontroll for nedoverbakker som automatisk aktiverer hjulbremsene når det er nødvendig med ekstra bremsekraft for å opprettholde konstant utforhastighet. Det elektronisk styrte bremsesystemet (EBS), som er en forutsetning for sikkerhetsfunksjoner som kollisjonsvarsler med full autobrems og elektronisk stabilitetskontroll, kommer nå som standard på den nye lastebilen.

Volvo Dynamic Steering, med sikkerhetssystemene kjørefeltvarsler og retningsstabilitet, er også tilgjengelig som ekstrautstyr. Et system for gjenkjennelse av veiskilt oppdager veiskilt, for eksempel forbikjøringsbegrensninger, veitype og fartsgrenser, og viser dem på instrumentpanelet.

Sikten kan forbedres ytterligere ved å legge til et hjørnekamera på passasjersiden som gir et utfyllende bilde av siden til lastebilen på sidepanelet.

Alternative drivlinjer
Både miljø og økonomi er viktige faktorer for transportfirmaer. Siden det ikke vil være én enkelt energikilde som løser alle klimaendringsspørsmål, og siden forskjellige transportsegmenter og oppdrag vil kreve en rekke løsninger, vil flere typer drivlinjer fortsette å eksistere parallelt i overskuelig fremtid.

I mange markeder er Volvo FH og Volvo FM tilgjengelig med en Euro 6-kompatibel gassdrevet LNG-motor som tilbyr drivstoffeffektivitet og ytelse på nivå med Volvos tilsvarende dieselbiler, men med en langt lavere klimapåvirkning. Gassmotoren kan kjøre på enten biogass, noe som kutter CO2-utslippene med opptil 100 prosent, eller naturgass som reduserer CO2-utslippene med opptil 20 prosent sammenlignet med Volvos tilsvarende dieselbiler. Dette gjelder utslipp fra kjøretøyet under bruk, også kjent som «tank til hjul».

Nye Volvo FH kan også skreddersys med en ny effektiv Euro 6-dieselmotor, som er inkludert i I-Save-pakken som muliggjør betydelige drivstoff- og CO2-besparelser. I langtransport, for eksempel, kombinerer nye Volvo FH med I-Save den nye D13TC-motoren med en pakke med funksjoner og kan ifølge Volvo gi drivstoffbesparelser på opptil 7 % (kravet til drivstoff-forbedring beregnes ved å sammenligne kostnader for diesel og AdBlue for D13TC Euro 6 trinn D med drivstoffpakken for langtransport (I-Save) med D13 eSCR Euro 6 trinn D uten drivstoffpakken for langtransport. Faktisk drivstofføkonomi kan variere avhengig av mange faktorer, som sjåførens erfaring, bruk av cruisekontroll, kjøretøyspesifikasjon, last, faktisk topografi, vedlikehold av kjøretøy og værforhold).

Det har også vært forbedringer for Euro 3- og 5-versjonene med funksjoner som Volvo Torque Assist.

Mandag 2. mars skulle vi egentlig til Gøteborg på presselansering (ifølge toppsjef Roger Alm er det Volvos største lansering noensinne) av de nye lastebilene, men fredag formiddag kom det melding fra Volvo om at arrangementet er avlyst inntil videre grunnet korona-viruset som "herjer" for tiden.

Powered by Labrador CMS