Ford Transit Active

Ford Transit Custom Trail

Ford Transit Custom Trail

Ford Transit Custom Trail

Ford Transit Custom Trail

Ford Transit Custom Trail

Ford Transit 2T Trail

Ford Transit 2T Trail

Transit tøffer seg

Ford jazzer opp Transit-familien med de ekstra hardføre variantene Trail og Active. Samtidig går de i strupen på konkurrenter med firehjulsdrift, med nye Quaife Grip Control.

Publisert

I 2016 fastslo Ford at «dagene med den klassiske hvite varebilen er forbi», i forbindelse med at de lanserte flere nye spesialversjoner av Transit Custom.

Blant annet har Sport-variantene vært populære i Norge.

Ford Motor Norge-direktør Per Gunnar Berg uttalte til YrkesBil for en tid tilbake at over 25 prosent av Transit-kundene i Norge velger Sport-pakke, til en snittpris på rundt 15.000 kroner.

Nå utvides tilbudet av spesialversjoner.

LES OGSÅ: Disse varebilene skal Ford og Volkswagen samarbeide om

Mekanisk differensialbrems
Nye Transit 2T Trail og Transit Custom Trail er utviklet for bruk under spesielt tøffe arbeidsforhold.

Sammen med drivlinjespesialisten Quaife (er du interessert i motorsport klinger antakelig navnet kjent) har Ford utviklet en mekanisk differensialbrems som automatisk overfører dreiemoment når det er dårlig grep til hjulet med best grep.

PSA tilbyr som kjent antispinnsystemet «Grip Control» i Expert, Jumpy og Vivaro, og Toyota har tilsvarende i Proace.

Ford hevder deres Quaife Grip Control skal gjøre at Trail-versjonene takler grusveier og andre utfordrende underlag bedre. Kjøretøyets elektroniske stabilitetskontroll er rekalibrert for å jobbe enda bedre sammen med differensialbremsen.

Ford har brukt den samme teknologien tidligere for å forbedre grepet og kjøreegenskapene til Ford sine ST- og RS Performance-modeller. Systemet har ingen innvirkning på verken drivstofforbruk eller CO2-utslipp.

Angriper 4x4-markedet
Dermed ser det ikke ut til at Ford har planer om å lansere noen firehjulsdreven versjon av Transit Custom med det første, men den norske importøren vil gå til angrep på det lukrative 4x4-markedet i Norge.

– Etter vår mening selges det en unaturlig høy andel nyttekjøretøy med firehjulsdrift i Norge. Andelen mellomstore varebiler med firhjulsdrift har økt fra under 50 prosent i 2014 til over 60 prosent i 2019. Når enkelte konkurrenter selger opp mot 100 prosent firehjulsdrift, med en strategi om at dette tilsynelatende ikke koster noe ekstra, forstår vi at mange kunder velger firehjulsdrift uten å ha et reelt behov, uttalte salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen, i et pressemøte mandag.

Han påpekte samtidig at man ser en økning i andel firehjulsdrift i segmentet for store varebiler, men la til at større deler av dette segmentet er behovsprøvd.

– Selv om månedsprisen for en varebil med firehjulsdrift er den samme, fordi restverdien settes høyere, koster det mer å drifte en bil som trekker på alle fire versus en bil som trekker på to. Tilbakemeldinger vi sitter med viser at fokuset på totalkost er vesentlig viktigere enn månedspris alene, sa Markussen.

Snart skal også nyttekjøretøy bli beregnet med full WLTP.

– Myndighetene sier overgangen skal være provenynøytral, og det er nok riktig, men all erfaring viser at det likevel vil være utslag som gjør at høyutslippsbiler vil få en større endring i negativ forstand enn biler med lave utslipp. Så får vi se hvordan dette vil påvirke salget av firehjulsdrift i Norge, sa Markussen.

Raptor-inspirert
Foruten mekanisk diff. har Trail-versjonene fått en røffere stil på eksteriøret og en rekke oppgraderinger i interiøret.

Trail-variantene er utstyrt med ekstra beskyttelse på støtfangeren foran og bak, samt på nedre del av sidepanelene og beskyttelsesplater under støtfangeren foran.

De store Ford-bokstavene på den matte svarte grillen er inspirert av pickupene F-150 og Ranger Raptor.

Nye 16 tommers aluminiumsfelger og Trail-logo på begge frontdørene skiller versjonen også fra standard. Takrails og stigtrinn er ekstrautstyr. Interiøret har skinnseter som standard.

Transit 2T Trail er også tilgjengelig med firehjulsdrift. Denne har også to ekstra kjøremodi for «glatt» og «søle/leire». Firehjulsdriftsystemet gir også mulighet til å låse kreftene 50/50 på for- og bakaksel.

Transit 2T med firehjulstrekk har samme lastekapasitet som på de bakhjulsdrevne variantene.

Både Transit 2T Trail og Transit Custom Trail blir levert med 2-liters EcoBlue dieselmotor med enten 130 HK, 170 HK eller 185 HK. Transit Custom Trail kommer også med 2-liters EcoBlue hybridmotor med enten 130 HK eller 170 HK. Her lagrer et 48 volts batteri energi ved bremsing som brukes til å forbedre drivstoffeffektiviteten.

SUV-inspirert
Active-navnet kjenner vi godt fra Fiesta og Focus Active. Nå kommer også Transit Custom som Active-modell, med et mer SUV-inspirert eksteriør.

Her snakker vi 17 tommers aluminiumsfelger, en spesiell Active-grill, beskyttelsesplater og lister over hjulbuer, langs siden, på front- og bakstøtfanger og på speilhusene. Standard takrails. Også denne tilbys med Quaife Grip Control.

Active-serien fås som L1 170 HK manuell eller automat.

– Vi vet at fremkommelighet og et sporty utseende er viktig for mange av våre kunder. Dette er biler som derfor vil passe svært bra for det norske markedet, sier Espen Markussen.

Trail-variantene kommer til Norge til høsten.

Active-variantene blir enda flere mot slutten av 2020. Da introduseres også en Transit Connect Active. Mer detaljer om denne kommer nærmere lansering.

Powered by Labrador CMS