Etablerer ny DAF-forhandler for å løfte salget i Norge

Nordic Truck Center er navnet på den nye privateide forhandleren som fra 1. januar skal ha hovedansvar for salg av DAF i Norge. Målet er å mer enn doble salget allerede i 2017.

Publisert
Winberg
Svenske Johannes Winberg, som i dag er salgssjef for Cosmo Truck Center i Sverige blir salgsdirektør for Norge, Sverige og Finland.

1. august i år overtok DAF-fabrikken selv importen til Norge, etter at selskapet DAF Norge AS (eies av Autonor AS i Råde) hadde hatt agenturet i 35 år. Men etterpå har det vært ganske stille fra den nye importøren.

Samtidig har salgstallene for det nederlandske merket vært på et bunnivå her til lands, med drøyt én prosent markedsandel. Per 18. desember var det registrert kun 68 nye DAF i Norge.

Fra nyttår skal det imidlertid skje ting: Jan van Keulen (på bildet over), som er administrerende direktør i DAF Netherlands og med hovedansvar for DAF i Skandinavia, opplyser til YrkesBil.no at de nå har inngått avtale med en ny forhandler som skal få hovedansvar for salget i Norge.

– Vi har alliert oss med Cosmo Truck Center AB som fra før er stor DAF-forhandler i Sverige og Finland (her er de også importør, journ. anm.). De har mye erfaring med DAF, flinke folk og gode resultater å vise til. Nå skal de etablere et nytt salgsapparat i Norge, forteller van Keulen.

200 biler i 2017
Cosmo Truck Center er privateid av det nederlandske konglomeratet VAB, og vil fra 1. januar endre navn i Sverige og Finland til Nordic Truck Center. Dette blir også navnet på den norske forhandlervirksomheten.

Svenske Johannes Winberg, som i dag er salgssjef for Cosmo Truck Center i Sverige, blir salgsdirektør med ansvar for alle tre landene.

– Vi skulle vært i gang tidligere i høst, men prosessen har tatt noe lenger tid enn vi hadde forutsett. Fra 1. januar setter vi i gang for fullt, og vi har planer om å selge mange DAF i Norge. Merket har tidligere hatt fem prosent markedsandel, og vi skal jobbe med å komme raskt tilbake dit, sier Winberg til YrkesBil.no.

Konkret har importøren et mål om å selge 200 DAF lastebiler i Norge i 2017.

– På lengre sikt har vi et mål om åtte prosent markedsandel i Norge, sier van Keulen.

Ansetter syv selgere
Nordic Truck Center skal ha sin hovedbase på Langhus i Akershus, i tilknytning til et nytt anlegg som bygges av Team Verksted. Dette vil også bli et av DAFs servicepunkter.

– Vi skal ansette syv selgere som skal selge DAF i hele Norge. Selgerne vil sitte på litt forskjellige steder rundt i landet, tilknyttet noen av servicepunktene våre. Noen av selgerne er allerede ansatt, og det er personer med erfaring med salg av DAF i Norge fra før, sier Winberg.

I tillegg skal forhandleren ansette en salgs- og markedssjef med ansvar for Norge, i tillegg skal kontoret på Langhus ha teknisk support og administrasjons- og økonomifunksjoner.

– Når vi ansetter folk i Norge ser vi etter norske personer som kjenner markedet og kulturen. Lokal forankring hos de som skal møte kundene ute i markedet, mener vi er viktig, sier Winberg.

Vil ha flere verksteder
Service og ettermarked er importøren selv ansvarlig for. Importørens hovedkontor for Norge er i Danmark, men ifølge van Keulen ansetter de to personer i Norge som blir ansvarlig for å følge opp dette. Totalt har DAF ni servicepunkter i Norge i dag.

– Vi trenger 15 verksteder, så vi jobber med å skaffe flere. Men det er for dyrt å bygge egne verksteder, så det er snakk om eksisterende verksteder som vil bli servicepunkt for DAF, sier van Keulen.

Etter hva YrkesBil.no forstår skal Autonor AS i Råde, den tidligere importøren, fortsatt være DAF-forhandler med salgsansvar for Østfold og ytterligere et begrenset område på Østlandet.

Forventer synergier
Jan van Keulen og Johannes Winberg sier begge at de forventer klare synergieffekter ved å ha én aktør som dekker markedene i Norge, Sverige og Finland.

– Mange av bilene som selges i disse landene er relativt like. Og i stedet for at hvert land har 10-20 lagerbiler og 10 demobiler hver, kan vi nå ha 100 lagerbiler som enkelt kan tilpasses de ulike landene, og 15-20 demobiler fordelt etter behov. Med det samlede volumet i de tre landene får vi også en sterkere stemme inn mot fabrikken, sier han.

– Men vi er ydmyke overfor oppgaven med å løfte DAF i Norge, og vet at dette ikke blir noen «walk in the park». Det krever hardt arbeid, og det er vi klare for, sier Winberg.

Powered by Labrador CMS