-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kortreist strøm i Tyskland
Siemens har bygget over-taket strømnett for Volvo i California og for Scania i Sverige. Nå skal de legge forholdene til rette for trolley-truck i Tyskland også.
Det er Deutsche Presse-Agentur (dpa) som melder at forbundsstat-regjeringene i Hessen og Schleswig-Holstein nå skal få bygget hver sin test-strekning med overliggende strømledninger.
Der skal bilprodusenter og befraktere innbys til å ta del i tester med el-drevne lastebiler.
Satsningsområde
Det er foreløpig ikke sagt noe om hvem som skal levere infrastrukturen eller bilene, men det er svært sannsynlig at Siemens blir en viktig partner her. Så lenge de har drevet med elektromobilitet har de hatt systemer der strømmen er hentet ned ovenfra.
Og det er slike systemer de opererer både i California sammen med Volvo, og i Sverige sammen med Scania.
Bakgrunnen for det hele er selvfølgelig den forventede økningen i godstrafikken og arbeidet for å få bort en del av ulempene med den – ikke minst utslipp. Elektrifisering er selvfølgelig et satsingsområde, og det er mange fordeler med akkumulatorfritt.
Derfor er det selvfølgelig nærliggende å tenke jernbane, men i Tyskland regner man ikke med at jernbanen klarer å ta unna mer enn en femdel av det man regner med blir godsveksten i årene som kommer.
Hybrid
De bilene Siemens har utviklet sammen med produsentene har en strømavtaker på taket som er konstruert slik at men kan koble til eller fra selv når man kjører med 90 km/t.
Bilen er en hybrid som sømløst veksler mellom dieseldrift og el-drift.I forhold til akkumulator-biler blir vekt-tillegget minimalt her.
Den eneste detaljen dpa forteller er at hver av teststrekningene skal være på cirka 12 kilometer, men de endelige ideene og fremdriftsplanene skal presenteres i begynnelsen av februar.