-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Dyrere på tyske veier
Med utvidelsen av «maut»-områdene til sommeren regner man med nye utgifter på ca. 2 milliarder euro årlig.
I dag er det ca. 15.000 km. motorveier, og nye riksveier, der man må betale «maut», bompenger, i Tyskland.
Fra 1. juli utvides det gebyrpliktige veinettet – man føyer til ytterligere 40.000 kilometer.
Fem tyske bransjeforeninger, AMÖ, BIEK, BGL, BWVL og DSLV (vel bekomme, du finner dem på nettet) peker på hvilke følger dette vil få, og har regnet ut at dette vil bety ytterligere to milliarder euro for transport- og logistikk-bransjen.
Foreningene anslår at for mange transportbedrifter kan dette øke deres utgifter med inntil 10 % hvert år, og slår fast at disse ekstra omkostningene må overføres videre til kundene og – i siste instans – forbrukerne.
Samtidig peker de på at det er viktig at bompengene brukes til riktige formål, vedlikehold og utbygging av infrastrukturen – først og fremst veiere og broer. De er også positive til at det later til å bli samme veiavgift for motorveier og riksveier.
Men disse foreningene syns det begynner å ta lang tid for myndighetene å bli enige om det vil bli nye avgiftssatser. Mye henger åpenbart på den nye regjeringens utvikling av en overordnet veiprisings-tankegang, som også bør ledsages av nye veiplaner.
For de involverte brukerne er det åpenbart viktig å minne om at nå er det bare tre måneder til reformen skal tre i kraft.