-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Klare konturer av høstens IAA
«Driving Tomorrow» er slagordet for årets IAA – lastebilutstillingen i Hannover. Som alle slagord kan det bety alt og ingenting. Men arrangørene har nå gitt oss en klar idé hva vi kan vente fra høstens store arrangement.
«Årets IAA, for nyttebiler, er verdens ledende mobilitetsplattform, og vil stå i front for å fremme den dialogen og de innovasjoner som er tema for de fremadrettede spørsmålene som angår denne industrien», var omtrent det Bernhard Mattes nylig sa.
Han er sjef for VDA, sammenslutningen av tysk bilindustri, som arrangerer utstillingen. Og det er kanskje ikke helt enkelt å forstå hva det var han egentlig sa heller.
Men essensen av presentasjonen, der han snakket om årets arrangement, var at utstillingen skulle understreke den viktige rollen nyttebiler har i fremtidens mobilitet, logistikk og transport, og at utstillingen vil være en aktiv del av den pågående innovasjonsprosessen.
TILBAKEBLIKK: Se bildeglimt fra forrige IAA (2016)
Plakaten han kunne presentere samtidig skal da også være et symbol på alle disse elementene som stadig må jobbe tettere sammen – ved hjelp av digitalisering – for å trekke i samme retning.
«Det vi blant annet vil vise med denne er et yngre og mer moderne designspråk», sa han. «Den illustrerer endringene for IAA, utstillingen blir mer digital, mer proaktiv og mer innovativ hele tiden.»
Det kan selvfølgelig bli nok floskler etter en stund, men det er sikkert ikke tvil om at på IAA vil vi se mer elektrifisering, mer gass og mer hybrid enn noensinne.
Vi vil garantert se nye utviklinger på dieselfronten og det vil sikkert ikke bli problemer med å spore de små, nesten usynlige – men allikevel betydningsfulle – fremskrittene innen omtrent alt, fra dekk med enda lavere rullemotstand, til aerodynamikk til infotainment.
Utslipp og sikkerhet vil som vanlig være fokusområder – vær sikker på at det blir enda flere forslag om autonomi og platooning.
LES OGSÅ: Volvos sikkerhetssjef skeptisk til autonomt
Og på den store New Mobility World-konferansen regner man med ganske mange nye informasjoner som stammer fra industriens forskning og utvikling – og fra myndighetenes pågående regelverk-endringer.
Det er vel også store muligheter for at de av oss som bare ønsker å rusle rundt og se på nyheter som kan kjøpes i dag også vil bli tilfredsstilt som vanlig. Enten det dreier seg om hele biler, påbygg, eller bare enkel rekvisita.
Dette er verdens største markedsplass for transportmidler, også for dem som ikke drømmer.
Dette er 67. gang vi har en IAA for Nutzfahrzeuge. Den åpner den 20. september og siste dag er 27.