Volvo FH generasjon II kom i 2001, med nytt førerhus og bedre aerodynamikk. En rekke nye funksjoner var på plass i lastebilen.

I 1995 ble Volvo den første produsenten av tunge lastebiler i verden som innførte kollisjonsputer på førersiden.

I 2008 kom FH generasjon III med en stor oppgradering. Blant annet fikk interiøret i førerhuset nytt design.

I 2012 kom FH generasjon IV. Denne gangen hadde den enda flere støttefunksjoner for sjåførene. Førerhuset ble utvidet med én kubikkmeter, og vinduene ble gjort enda større for å forbedre sikten.

Volvo Dynamic Steering tolker sjåførens intensjon 2.000 ganger per sekund, samt kompenserer for terreng og vind, for å gjøre styringen mindre anstrengende.

Med de nye lave girene kan Volvo FH startes med enda tyngre last på ujevne overflater.

Claes Nilsson, Administrerende direktør, Volvo Trucks.

Ved frontkollisjoner med biler er Volvo FH utviklet for å trekke seg bakover slik at den kan absorbere noe av energien. Volvo Trucks innførte denne funksjonen i 1996.

I 2017 ble Volvo FH LNG lansert. Dette er en lastebil for tungtransport som kjører på flytende naturgass eller biogass.

Her er noen av innovasjonene fra FH-perioden.

I 2001 kom I-Shift-girkassen til Volvo FH. Dette var et girsystem som bare var utviklet for automatisk girskifting, og systemet representerte noe nytt innen lastebiler

Volvo FH ble lansert første gang i 1993.

Kvart århundre siden FH ble lansert

Nesten en million eksemplarer er solgt etter at Volvo lanserte FH-modellen i 1993.

Publisert

FH anses på mange måter som selve ryggraden i Volvo Trucks, og den har vært med lenge.

Før modellen ble lansert i 1993 var det tøffe tider i transportmarkedet, og Volvo omtaler i dag lanseringen som dristig.

– Vi nærmet oss slutten på en nedgangsperiode, men valgte å satse stort. Det viste seg å være lurt. Vi lanserte FH på helt rett tidspunkt, og hadde det mest attraktive produktet på et tidspunkt da økonomien og transportmarkedet fikk et oppsving, uttaler adm. dir. i Volvo Trucks, Claes Nilsson.

Den første FH-versjonen var basert på et nytt chassis med et design som vakte oppsikt tidlig på 90-tallet. Så ble det ikke mindre enn tre ansiktsløftninger av førerhuset mellom 1993 og 2008, før den nye generasjonen FH ble lansert i 2012 med nytt førerhus.

Som Volvos toppmodell har FH selvsagt vært utstyrt med mange av produsentens innovasjoner.

For eksempel da de var den første lastebilprodusenten som tok i bruk kollisjonsputer (1995), og da de introduserte frontmontert underkjøringsbeskyttelse (FUPS) i 1996.

Vi kan også nevne girkassen I-Shift som kom i 2001, klimaanlegget I-park Cool som kom i 2012 og Volvo Dynamic Steering som ble introdusert året etter. Komfortutstyr som har gitt mange sjåfører en merkbar forskjell i hverdagen.

I anledning jubileet unner vi oss et lite tilbakeblikk gjennom FH-historien med disse bildene:

Powered by Labrador CMS