-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kvart århundre siden FH ble lansert
Nesten en million eksemplarer er solgt etter at Volvo lanserte FH-modellen i 1993.
FH anses på mange måter som selve ryggraden i Volvo Trucks, og den har vært med lenge.
Før modellen ble lansert i 1993 var det tøffe tider i transportmarkedet, og Volvo omtaler i dag lanseringen som dristig.
– Vi nærmet oss slutten på en nedgangsperiode, men valgte å satse stort. Det viste seg å være lurt. Vi lanserte FH på helt rett tidspunkt, og hadde det mest attraktive produktet på et tidspunkt da økonomien og transportmarkedet fikk et oppsving, uttaler adm. dir. i Volvo Trucks, Claes Nilsson.
Den første FH-versjonen var basert på et nytt chassis med et design som vakte oppsikt tidlig på 90-tallet. Så ble det ikke mindre enn tre ansiktsløftninger av førerhuset mellom 1993 og 2008, før den nye generasjonen FH ble lansert i 2012 med nytt førerhus.
Som Volvos toppmodell har FH selvsagt vært utstyrt med mange av produsentens innovasjoner.
For eksempel da de var den første lastebilprodusenten som tok i bruk kollisjonsputer (1995), og da de introduserte frontmontert underkjøringsbeskyttelse (FUPS) i 1996.
Vi kan også nevne girkassen I-Shift som kom i 2001, klimaanlegget I-park Cool som kom i 2012 og Volvo Dynamic Steering som ble introdusert året etter. Komfortutstyr som har gitt mange sjåfører en merkbar forskjell i hverdagen.
I anledning jubileet unner vi oss et lite tilbakeblikk gjennom FH-historien med disse bildene: