-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Første AdBlue-jukser med Euro 6-motor tatt
Manipulasjon av AdBlue-systemet på Euro 5-biler har blitt et omfattende problem. Nå er den første juksemakeren med Euro 6-motor tatt i Danmark.
Den slovenske lastebilsjåføren ble avslørt i forbindelse med en tungbilkontroll i Kolding-området denne uken, ifølge danske Transportmagasinet.
I lastebilen ble det funnet utstyr som brukes for å manipulere bort behovet for AdBlue i motorens rensesystem.
Akkurat det er ikke så uvanlig: Norsk politi og Statens vegvesen har flere ganger de seneste årene fortalt at de stadig oppdager denne type utstyr i lastebiler på vei inn i Norge.
I Danmark alene er det i løpet av det seneste året avslørt over 200 lastebiler hvor AdBlue-systemet er manipulert. Men dette gjelder utelukkende Euro 5-lastebiler.
60 ganger'n
Det spesielle med den slovenske bilen som ble stoppet ved Kolding er at den har Euro 6-motor.
Og ifølge våre kolleger i tungt.no har lastebilprodusentene tidligere sagt at det «nesten ikke skal være umulig å jukse slik med Euro 6-motorene».
Men helt umulig er det altså åpenbart ikke. Noe kjeltringer ofte er gode på er jo nettopp å følge med på utviklingen – og gjerne ligge et lite hestehode foran de som skal kontrollere dem.
Det er også tydelig at noen forskere har klart å manipulere AdBlue-systemet på Euro 6-motorer, for ifølge danske Transportmagasinet viser laboratorietester foretatt på Euro 6-motorer at en manipulert lastebil forurenser mer enn 60 ikke-manipulerte Euro 6-lastebiler.
Må ut med 49.500 kroner
Eieren av den slovenske lastebilen har ifølge Transportmagasinet erkjent forholdet han er anklaget for, og må betale en bot på 22.500 danske kroner.
I tillegg kommer kostnadene for å sette lastebilen tilbake i original stand – noe som beløper seg til 27.000 danske kroner.
Så gjenstår det å se hvor lenge vi må vente før første Euro 6-juksemaker blir tatt i Norge – om det ikke har skjedd allerede.