-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Scania med plugg
Lanserer ny hybrid og plug-in-hybrid på IAA.
Mens Volvo, Renault og Daimler med flere har uttalt at de skal lansere batterielektriske lastebiler, velger Scania fortsatt hybridsporet.
Tre år etter at de lanserte sin forrige hybridlastebil, varsler Södertälje nå at det dukker opp en oppfølger på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover som åpner 20. september.
Denne gangen kommer det også en plug-in-versjon, som kan kombineres med geofence-funksjoner.
En mil på batteri
De to utgavene, HEV (Hybrid Electric Vehicle) og PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), vil bli tilgjengelig på hyttevariantene L, P og G.
Her kombineres den velkjente DC09 dieselmotoren (280, 320 eller 360 hk) med en elmotor som yter 177 hk og 1.050 Nm.
I pressemeldingen forklarer Scania at Li-ion-batteriets «energivindu» med vilje er satt til relativt beskjedne 7,4 kWh, for å sikre et langt batteriliv. Det antydes fire til syv års varighet, alt etter hvordan batteriet brukes.
Siden både servostyringen og bremsenes luftsystem er elektrifisert, kan lastebilen kjøres på ren batteridrift med dieselmotoren avslått. Men det er ikke lange turen du rekker på strøm: inntil 10 kilometer er rekkevidden som oppgis.
Scania mener rekkevidden er tilstrekkelig for distribusjonsbiler eller anleggsbiler som opererer i sentrumsområder, og som trenger å kjøre delstrekninger med ekstra lavt lydnivå for eksempel om natten, eller som skal kjøre i lavutslippssoner.
– En operativ rekkevidde på 10 kilometer i elektrisk modus åpner opp en verden av muligheter, hevder Jesper Brauer, som er produktsjef for Scanias Urban-avdeling.
20 minutters lading
Både HEV- og PHEV-varianten vil få mesteparten av energien fra regenerering. Graden av bremsing kan føreren selv velge med hendler ved rattet.
De første tre nivåene bremser kun med elmotoren, posisjon fire kobler inn motorbrems i dieselmotoren sammen med den elektriske, og posisjon fem legger til nedskifting av gir.
Lastebilene er utstyrt med kjøremodusen Auto Zero Tailpipe Emission (ZTE), hvor elmotoren alltid (så lenge det er strøm nok i batteriet) brukes når bilen skal ta i gang eller kjører i lave hastigheter. Dieselmotoren vil da automatisk kobles ut.
Føreren kan også «tvinge» batterilading, for eksempel før hun kjører inn i en lavutslippssone og må kjøre på batterielektrisitet, men dette vil naturligvis da kunne øke dieselforbruket.
Tanken med PHEV-alternativet er at man alltid skal kunne starte med fulladet batteri, ved å plugge inn om natten eller i ledige stunder når bilen står rolig i løpet av dagen. Ifølge Scania tar det 20 minutter å fylle batteriet med 22 kW energi ved bruk av en «ikke-hurtig» ladestasjon.
Ekstra krefter
Hybridbilene er også utstyrt med en «boost-funksjon», som sørger for at du ved en «kick-down» får 50 kW (og 250 Nm) ekstra krefter fra elmotoren (igjen – så sant det er nok strøm på batteriet).
Har du bilen i Power-modus, får du 20 kW (150 Nm) ekstra fra elmotoren, også uten å kjøre «kick-down».
Muligheten til å spille på elmotoren i kombinasjon med dieselmotoren vil også gi et helt annet girmønster enn i en konvensjonell fossilbil.
Et typisk startgir vil kunne være femte eller sjette, takket være godt dreiemoment fra start med elmotoren.
Geofencing
Samtidig med hybridbilene lanseres programmet Scania Zone, som et supplement til det allerede velkjente flåtestyringssystemet.
Med geofence-teknologien som ligger i Scania Zone kan bilens drift styres elektronisk innenfor et definert geografisk område, for eksempel en by med definerte nullutslippssoner.
Hver gang bilen krysser den «digitale grensen» inn i et slikt område, tvinges den til å kjøre med ren elektrisk drift.
Grensene for hvor bilene skal tvinges over til batteridrift kan byene definere selv. Her til lands kan vi se for oss et eksempel ved at all kjøring innenfor Ring 3 i Oslo skal være utslippsfri, mens turer til Gardermoen kan kjøres på diesel (eller bensin) og strøm i kombinasjon.
Man kan for eksempel også sette en øvre fartsgrense innenfor en definert sone, slik at det blir umulig å kjøre fortere når kjøretøyet er innenfor sonen – smart for eksempel i depoter eller rundt transportsentraler.
Scania opplyser at HEV-versjonen kan bestilles fra november 2018, mens PHEV-varianten vil følge etter i 2019.