-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nikola skal teste Europa-modell i Norge
Hydrogentrekkvognen som etter planen skal ut på norske veier i 2020 har til og med fått norsk navn.
Nikola Tre heter Europamodellen fra det amerikanske lastebilselskapet som er verdenskjent for å ha vist frem den spektakulære Nikola One, men som foreløpig ikke har levert en eneste ferdig serieprodusert lastebil.
Mandag kveld norsk tid ble et knippe renderinger (bilder) av det nyeste konseptet vist for første gang.
Norsk navn
Navnet «Tre» har lastebilen fått fordi det er selskapets tredje modell, og fordi tallet 3 skrives «tre» på norsk, opplyses det i pressemeldingen. Navnet på selskapet er på sin side inspirert av Tesla.
Det er angivelig på bakgrunn av stor interesse fra potensielle kunder i Europa, at Nikola Motor Company nå vil lansere en hydrogenelektrisk trekkvogn for «vår» verdensdel.
Vi husker godt da grunnleggeren av selskapet, Trevor Milton, var i Oslo under fjorårets Zerokonferanse. Flere norske transportører – deriblant Tine og Tenden – har blitt så begeistret for den karismatiske amerikaneren og hans lastebilkonsepter, at de har satt seg opp på reservasjonsliste for å kjøpe hydrogenlastebiler av ham.
Milton uttalte sågar at han likte Norges holdninger til elektriske kjøretøy så godt at han kunne tenke seg å bygge en lastebilfabrikk her. Det skjer nok ikke med det første, selv om det påpekes i pressemeldingen at det nå letes etter passende sted for en Europa-fabrikk.
Men det som bekreftes er at selskapet vil bruke norske veier til å teste ut Europamodellen sin. Testkjøringen i Norge skal visstnok begynne i 2020.
Planlagt produksjonsstart for modellen er antydet til 2022-2023, altså samtidig som USA-modellene skal gå i produksjon.
Utseendemessig ser det ut som Nikola-designerne har latt seg inspirere av trekkvogner fra de europeiske lastebilmodellene. De har hentet litt elementer «her og der», og satt sammen sin egen miks. Men nå gjenstår det å se hvordan produksjonsversjonen blir, da.
LES OGSÅ: Hyundai skal sende 1.000 hydrogenlastebiler på veien i Sveits
Viser prototype i april
16-17 april neste år blir første gangen selskapet skal vise frem en prototype av Nikola Tre. Det skal skje på konferansen Nikola World i Phoenix, hvor det også skal vises andre nullutslippsprodukter fra Nikola – inkludert produksjonsversjonen av modellen Two.
I kjent stil er ikke Trevor Milton beskjeden i sin beskrivelse av nye Tre:
– Denne lastebilen er virkelig oppsiktsvekkende, og langt på overtid i Europa.
Han lover mellom 500 og 1.000 hestekrefter, 6x4 og 6x2 akselkonfigurasjoner og en rekkevidde på mellom 500 og 1.200 kilometer. Bilen skal også være klargjort for Nivå 5-autonomi, og selskapet forsikrer at Tre skal være tilpasset størrelses- og lengderestriksjonene i Europa.
Som kjent har Nikola Motor Company etablert et samarbeid med norske Nel Hydrogen, om utbygging av et omfattende nettverk av hydrogenfyllestasjoner i USA.
– Vi vil også jobbe med Nel for å utvikle en vekststrategi i Europa, sier Kim Brady, CFO i Nikola Motor Company.
LES OGSÅ: Nikola saksøker Tesla
Bygger fyllestasjoner
Selskapet har planer om å ha mer enn 700 hydrogenstasjoner i USA og Canada innen 2028, hvor hver stasjon har en produksjonskapasitet på mellom to og åtte tonn hydrogen daglig.
I Europa er planen å ha de første stasjonene på plass i 2022 og dekke mesteparten av kontinentet innen 2030.
Selskapet hevder de har forhåndsreservasjoner for sine lastebilmodeller for 11 milliarder dollar, og har nå åpnet for reservasjoner av Nikola Tre.