-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Industrien ber om 32 meter
Nå ruster lastebilfabrikkene i Europa til kamp for lange vogntog. Bygg et regelverk som tillater høykapasitets-biler for å senke både utslipp og utgifter, ber de om.
Det er ACEA, takorganisasjonen for europeiske bilprodusenter, som igjen minner om behovet for å øke kapasiteten på landeveistransport på en mest mulig skånsom måte.
Det overordnede behovet man diskuterer er større kapasitet på det totale transportsystemet i EU, men akkurat nå er det de lange vogntogene det er snakk om.
I et ganske tungt dokument (som kan leses her) fremhever ACEA fordelene ved bruk av 32 meters vogntog. Tre slike kan erstatte seks vanlige når man ser på kapasiteten, de halverer behovet for sjåfører, de opptar mindre plass i trafikken og kan senke CO2 utslippet med inntil 27 %.
ACEA viser til at disse modultogene (EMS) er tillatt i flere land i Europa og i enkelte bundesland i Tyskland, og at praksis allerede dokumenterer merkbare fordeler.
Det er heller ikke noe som tyder på at alarm om skader på broer og veier, eller om dårligere trafikksikkerhet, har rot i virkeligheten.
Erfaringene styrker kravet om å gjøre disse tillatt over hele EU slik at de også kan brukes i sømløs grensekryssende transport.
Men uten at det er spesielt vektlagt i rapporten (slike innslag ville vel bare gjort det litt for komplisert for politikerne?) må man igjen ta opp diskusjonen om hvordan man definerer de kommende, strengere utslippsreglene for tunge biler.
Å bare definere grenseverdien som gram/km blir helt feil. Man må også bygge inn vekten av transporten, slik at utslippet måles i forhold til det arbeidet som gjøres.
Slik illustrerer ACEA forskjellen på de forskjellige alternativene. Behovet for «platooning» vil også minske når lenden på praktisk veibruk synker fra 499 til 296 meter: