-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Utsetter fristen for «smart fartsskriver»
Lastebilleverandørene kan puste litt lettere, etter at Vegdirektoratet har besluttet å utsette fristen for å innføre såkalt smart fartsskriver fra 15. juni til 15. oktober.
Alle kjøretøy som registreres etter 15. juni 2019, og som skal drive transport omfattet av kjøre- og hviletidsbestemmelsene, skal ha såkalt «smart fartsskriver», ifølge EU-bestemmelser.
Som YrkesBil skrev i februar har forsinkelser hos leverandører av fartsskrivere og lang ledetid hos påbyggere, gjort at norske lastebilimportører i lang tid har ropt etter en overgangsperiode.
Situasjonen er like presserende i andre europeiske land. Derfor har de europeiske bransjeorganisasjonene for forhandlere, CECRA, og bilprodusenter, ACEA og OICA, engasjert seg sterkt i saken. Her i landet følges saken opp av Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Teknisk direktør i BIL, Tore Lillemork, opplyser til YrkesBil at foreningen siden november i fjor har jobbet opp mot Vegdirektoratet for å få benytte seg av den ordinære overgangsordningen i Bilforskriften. Dette har Vegdirektoratet hele tiden avvist.
Nasjonal ordning
Men rett før hele Norge tok 17. mai-helg mottok bilimportørene et brev fra direktoratet, der det fremgår at det likevel skal innføres en nasjonal overgangsordning for Norge, og dermed en utsettelse av innføringsfristen.
I brevet oppgis følgende begrunnelse for beslutningen:
«For at den smarte fartsskriveren skal kunne tas i bruk, må den aktiveres ved hjelp av en ny type verkstedkort: GEN2-verkstedkort. Derfor var datoen 15. juni 2019 basert på at landene i EØS-området skulle være i stand til å utstede GEN2-verkstedkort senest tre måneder før introduksjonsdatoen, altså 15. mars 2019.
Norges forpliktelser til å følge forordning 165/2014 og gjennomføringsforordning 2016/799 stammer fra vårt medlemskap i EØS, og for at EU-reglene skal gjelde hos oss må reglene tas inn i EØS-avtalen for så å tas inn i nasjonal rett ved lov eller forskrift. I 2018 ble det vedtatt en ny forordning 2018/502 som gjorde endringer i de tekniske spesifikasjonene til smart fartsskriver i forordning 2016/799. Denne forordningen er enda ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Med andre ord har ikke Norge som EØS-land fullt ut akseptert de tekniske spesifikasjonene til den smarte fartsskriveren, og det kan argumenteres for at vi av den grunn ikke er forpliktet til å følge fristene for smart fartsskriver.
Vegdirektoratet har ikke fått bekreftelse fra EFTAs overvåkingsorgan på om Norge er forpliktet til å følge fristene for smart fartsskriver, og etterstreber derfor å overholde fristene slik de står i forordningen. Norge har imidlertid ikke klart å oppfylle forpliktene til å utstede GEN2-fartsskriverkort, og det er per dags dato fortsatt ikke mulig for fartsskriververksteder og rekvirere GEN2-verkstedkort.
Vegdirektoratet har kommet til at det mest hensiktsmessige er at det etablereres en nasjonal overgangsordning der kravet om å ha innmontert smart fartsskriver utsettes.
Vegdirektoratet har derfor fattet vedtak om å utsette fristen for når nyregistrerte kjøretøy som skal drive kjøring underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene må ha innmontert smart fartsskriver til 15. oktober 2019».
Tilfreds
Tore Lillemork og BIL er tilfreds med løsningen som dukket opp «i tolvte time».
– BIL setter pris på løsningen og vil takke også Samferdselsdepartementet i denne saken, som i utgangspunktet var vanskelig å få gehør for, sier Lillemork.
Det fremgår imidlertid av Vegdirektoratets vedtak om unntak fra EU-fristen, at dette bare har virkning i nasjonal transport.
Bakgrunnen er at Vegdirektoratet ikke kan garantere for at et ensidig nasjonalt vedtak om unntak vil bli respektert av kontrollmyndighetene i andre EØS-land.
«Vegdirektoratet har derfor utarbeidet et informasjonsskriv om at vi som følge av manglende implementering av forordning 2018/502, ikke er bundet av fristene for smart fartsskriver. Transportører i internasjonal transport kan medbringe og forevise dette skrivet ved en eventuell kontroll», heter det i brevet.