-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Andreas (34) skal kjempe om 100.000 Euro til ny lastebil
Til helgen reiser han til Södertälje for å konkurrere mot de beste deltakerne fra hele 30 land i Europa-finalen av Scanias sjåførkonkurranse.
Presisjonskjøring, drivstofføkonomisk kjøring - for ikke å glemme livredning og lastsikring, er blant de grunnleggende ferdighetene en yrkessjåfør trenger å mestre.
Disse ferdighetene, samt en rekke andre, blir vurdert til helgen. Førstepremien er 100.000 euro til en ny lastebil.
Nå representerer han Norge i finalen.
Tømmerkjører
Nordsjø kjører til daglig tømmer for Biri Transport, og fikk i april ny bil, en R650. Han er fornøyd med nybilen, og servicen han får på Scania-verkstedet på Gjøvik.
– Den er god å kjøre, og jeg merker framskritt fra den gamle modellen. Dieselforbruket har gått veldig ned, med nesten en liter på mila.
Om konkurransen i Sverige sier han:
– Jeg forventer at nivået her er like høyt som i landsfinalen i Trysil. Målet må jo være å prøve å vinne, og ha det gøy. Det er litt uvant for meg å kjøre semitrailer. Jeg har gjort det tidligere, for mange år siden, og det er ikke helt likt dagens kjøretøy, men jeg satser på at det blir en spennende opplevelse, smiler han.
Torsdag 23. mai fyller han 34 år, og dette feires sammen med den norske delegasjonen i helgen.
Ny utfordring
Flere oppdateringer har blitt gjort i årets Scania Driver Competitions.
Aldersgrensen på 35 år ble tatt bort, og sjåførene kunne en hel måned kvalifisere seg via Scania Fleet Management System.
– Slik kunne de hoppe over den første teoritesten. Dette gjorde vi for å tilrettelegge for dem som har lesevansker, eller som blir nervøse under tester, sier Helena Evsäter, ansvarlig for konkurranseøvelsene i årets SDC.
En ny utfordring i konkurransen er "Water Challenge", hvor sjåførene må kjøre så jevnt som mulig for ikke å søle ut vann.
– Dette er kanskje ikke den vanskeligste utfordringen, men det er definitivt en av de mest morsomme øvelsene å se på for publikum, forteller Evsäter.
Hensikten med å arrangere konkurransen
Transportbransjen har stort behov for flere sjåfører, og ett av hovedformålene med Scania Driver Competitions er å skape interessen for yrket.
– Det er mye diskusjon rundt sjåførmangel. Med våre konkurranser tar vi sikte på å oppmuntre flere til å bli yrkessjåfør, og å øke statusen til yrket. Vi anser de som deltar i konkurransen for å være våre helter, og i hvert land får vi hundrevis av sjåfører som blir gode ambassadører for transportbransjen, avslutter Evsäter.