-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
XXL er tilbake
Etter en uventet suksess med det store XXL-førerhuset i 2008, feirer Volvo 11-års jubileet med å introdusere en XXL-versjon på FH-hytta. Vi har sett det i produksjonsutgaven.
Den opprinnelig super-size hytta ble utviklet for Australia og kom på markedet samtidig som Norge fikk gjennom lengre vogntoglengder. Det gjorde at den nye komfortåpenbaringen ble lovlig og mulig for mange norske transportører.
Et uforholdsmessig stort antall, 159 eksemplarer, av de opprinnelige XXL-førerhusene endte i Norge. Derfor er det nok mange norske som spisser ører når de hører om den nye.
Vi har tidligere bare sett bilder av den, men da vi for et par dager siden var i Hindås (Borås er en nabo) for å se på de nye I-Save modifikasjonene på D13 motoren (mer om det i YrkesBil nr. 6/7 som kommer i postkassen neste uke. Ikke abonnent, sier du? Bli det her!) sto et nyprodusert eksemplar parkert på utsiden av konferanseanlegget.
Hytta var montert på et 6x2 chassis med 3799 mm akselavstand og en D13K 540 motor (540 hk, 2.600 Nm). Den viktigste dimensjonen er at førerhuset er 250 mm lenger enn standard. Hele oppholdsrommet er blitt 600 liter større, det merkes.
C-stolpen er ekstra forsterket slik at også denne møter Volvos strenge sikkerhetskrav.
XXL betyr blant annet bransjens største senger, med ekstra takhøyde, med en helt spesiell madrass (S-Touch teknologi heter det. Sov Godt!). Den nederste binga har også lenerygg-funksjonen vi finner i standard FH, som øker innredningens fleksibilitet. 50 liter ekstra stueplass i rommene som kan nås både fra utsiden og innsiden er en god bonus.
En elegant finesse fra Volvo er at drivstofftanken på babord side er utstyrt med innfelte stigtrinn slik at man lettere kommer seg opp på gangbrua bak hytta. Dette finner man også på standard FH-modeller.
Men siden det allerede er tenkt på - og gjennomført - flere gode ideer her, er det ett spørsmål som alltid dukker opp som fremdeles er ubesvart:
Hvorfor er det så vanskelig å installere en enkel, kompakt, luktfri nød-dass i et så stort rom? Det finnes god plass til en tank under gulvet, resten burde kunne løses ganske enkelt.
XXL, eller de andre komfortkongene, når ikke målet før slikt står på utstyrslisten.