Vi har tidligere bare sett bilder av Volvo FH XXL, så dukket den opp i produksjonsklar utgave på et Volvo-arrangement nylig.
Foto: Jarle Berg
XXL betyr blant annet bransjens største senger, med ekstra takhøyde.
Foto: Jarle Berg
En elegant finesse var at drivstofftanken på babord side var utstyrt med innfelte stigtrinn slik at man lettere kommer seg opp på gangbrua bak hytta.
Foto: Jarle Berg

XXL er tilbake

Etter en uventet suksess med det store XXL-førerhuset i 2008, feirer Volvo 11-års jubileet med å introdusere en XXL-versjon på FH-hytta. Vi har sett det i produksjonsutgaven.

Publisert

Den opprinnelig super-size hytta ble utviklet for Australia og kom på markedet samtidig som Norge fikk gjennom lengre vogntoglengder. Det gjorde at den nye komfortåpenbaringen ble lovlig og mulig for mange norske transportører.

Et uforholdsmessig stort antall, 159 eksemplarer, av de opprinnelige XXL-førerhusene endte i Norge. Derfor er det nok mange norske som spisser ører når de hører om den nye.

Vi har tidligere bare sett bilder av den, men da vi for et par dager siden var i Hindås (Borås er en nabo) for å se på de nye I-Save modifikasjonene på D13 motoren (mer om det i YrkesBil nr. 6/7 som kommer i postkassen neste uke. Ikke abonnent, sier du? Bli det her!) sto et nyprodusert eksemplar parkert på utsiden av konferanseanlegget.

Hytta var montert på et 6x2 chassis med 3799 mm akselavstand og en D13K 540 motor (540 hk, 2.600 Nm). Den viktigste dimensjonen er at førerhuset er 250 mm lenger enn standard. Hele oppholdsrommet er blitt 600 liter større, det merkes.

C-stolpen er ekstra forsterket slik at også denne møter Volvos strenge sikkerhetskrav.

XXL betyr blant annet bransjens største senger, med ekstra takhøyde, med en helt spesiell madrass (S-Touch teknologi heter det. Sov Godt!). Den nederste binga har også lenerygg-funksjonen vi finner i standard FH, som øker innredningens fleksibilitet. 50 liter ekstra stueplass i rommene som kan nås både fra utsiden og innsiden er en god bonus.

En elegant finesse fra Volvo er at drivstofftanken på babord side er utstyrt med innfelte stigtrinn slik at man lettere kommer seg opp på gangbrua bak hytta. Dette finner man også på standard FH-modeller.

Men siden det allerede er tenkt på - og gjennomført - flere gode ideer her, er det ett spørsmål som alltid dukker opp som fremdeles er ubesvart:

Hvorfor er det så vanskelig å installere en enkel, kompakt, luktfri nød-dass i et så stort rom? Det finnes god plass til en tank under gulvet, resten burde kunne løses ganske enkelt.

XXL, eller de andre komfortkongene, når ikke målet før slikt står på utstyrslisten.

Powered by Labrador CMS