Sving-assistent i løs vekt

Assistenten om skal hindre ulykker nå man svinger, fordi offeret befinner seg i blindsonen, kan også ettermonteres. Med statsstøtte.

Publisert

Mekra Tronics er et av de selskapene som gikk nesten tomme da tyske myndigheter stilte 5 millioner euro til disposisjon for lastebil- og busseiere som ønsket å ettermontere elektronisk sving-assistent.

Ikke en slik som skal hjelpe deg å svinge – det heter servo, men en slik som skal oppfatte om det er syklist eller fotgjenger eller noe annet i blindsonen når du for eksempel skal rundt hushjørner eller må manøvrere gjennom trange rundkjøringer.

Penge-potten fra januar ble tømt nesten med en gang, men i sommer bidrar Forbundsrepublikken med fem millioner til.

Det er nemlig ikke særlig tvil om at akkurat dette hjelpemidlet har et svært positivt kost/nytte forhold, og derfor ønsker myndighetene så mange som mulig ut på veiene.

Mekra er spesialist på hjelpemidler til lastebiler. Kameraovervåkere har de for eksempel lenge vært kjent for.

På Bauma tidligere i år lanserte de imidlertid en sving-assistent som ikke bygger på kamera og optisk gjenkjenning, men som er en ren radar-innretning.

AAS heter det, AbbiegAssistent System, og baserer seg på 24 GH gigahertz radar og er utviklet sammen med amerikanske Preco Electronics. De har lenge bygget robuste elektroniske komponenter for tungtransportindustrien.

Mekra har skrevet en egen algoritme som skiller mellom stasjonære og bevegelige hindringer og den sonen som overvåkes er større enn det som kreves i forskriftene. Samtidig får AAS’en øye på objekter som er mindre enn det som er krav.

Svært mange av slike systemer bruker ultralyd. Mekra sier at radaren er meget mer robust enn konkurrentene. Den oppfører seg skikkelig uansett vær, og setter i gang svært få alarmerende falskmeldinger i forhold til kolleger.

Det hele kan bygges ut med et kamerasystem, som gjør det mulig for sjåføren å se hva det egentlig var som utløste dødvinkelalarmen.

Powered by Labrador CMS