-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sving-assistent i løs vekt
Assistenten om skal hindre ulykker nå man svinger, fordi offeret befinner seg i blindsonen, kan også ettermonteres. Med statsstøtte.
Mekra Tronics er et av de selskapene som gikk nesten tomme da tyske myndigheter stilte 5 millioner euro til disposisjon for lastebil- og busseiere som ønsket å ettermontere elektronisk sving-assistent.
Ikke en slik som skal hjelpe deg å svinge – det heter servo, men en slik som skal oppfatte om det er syklist eller fotgjenger eller noe annet i blindsonen når du for eksempel skal rundt hushjørner eller må manøvrere gjennom trange rundkjøringer.
Penge-potten fra januar ble tømt nesten med en gang, men i sommer bidrar Forbundsrepublikken med fem millioner til.
Det er nemlig ikke særlig tvil om at akkurat dette hjelpemidlet har et svært positivt kost/nytte forhold, og derfor ønsker myndighetene så mange som mulig ut på veiene.
Mekra er spesialist på hjelpemidler til lastebiler. Kameraovervåkere har de for eksempel lenge vært kjent for.
På Bauma tidligere i år lanserte de imidlertid en sving-assistent som ikke bygger på kamera og optisk gjenkjenning, men som er en ren radar-innretning.
AAS heter det, AbbiegAssistent System, og baserer seg på 24 GH gigahertz radar og er utviklet sammen med amerikanske Preco Electronics. De har lenge bygget robuste elektroniske komponenter for tungtransportindustrien.
Mekra har skrevet en egen algoritme som skiller mellom stasjonære og bevegelige hindringer og den sonen som overvåkes er større enn det som kreves i forskriftene. Samtidig får AAS’en øye på objekter som er mindre enn det som er krav.
Svært mange av slike systemer bruker ultralyd. Mekra sier at radaren er meget mer robust enn konkurrentene. Den oppfører seg skikkelig uansett vær, og setter i gang svært få alarmerende falskmeldinger i forhold til kolleger.
Det hele kan bygges ut med et kamerasystem, som gjør det mulig for sjåføren å se hva det egentlig var som utløste dødvinkelalarmen.