-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Drømmen om Sæter er oppfylt
Følg Drømmen, Ikke Strømmen er tema for en høyprofilert del av Transportmessen på Lillestrøm. Anders Bjørneby er eksempel på en annen som fulgte en annen drøm. Du treffer både han og drømmen på utstillingen.
– Jeg begynte å rote rundt på Sæter Auto i 1999, forteller Anders Bjørneby – 1982-modell.
– Jeg tok lappen på 18-års dagen, førerkort for lastebil to uker etter det. Begynte etter hvert å kjøre redningsbil og hang jo rundt i hele den perioden Jan Michelsen bygde den legendariske gigantbilen. Jeg var en av de få som fikk lov til – og klarte – å kjøre den, fortsetter han.
Ville gjenskape entusiasmen
Så utviklet det hele seg. Sæter Auto ble til Sæter Bilberging som etter hvert ble Viking Redningstjeneste Detalj og Autoringen og Jan forsvant ut av selskapet, og etter hvert ble Bjørneby daglig leder og forteller fremdeles om toppåret i 2016 med 30 biler og 60 mann og 80.000 oppdrag, men så begynte Viking å omstrukturere, så i 2017 sluttet også Bjørneby og passet på å skru ned Sæter Auto-skiltet fra veggen og henge det opp hjemme på låven.
– For det var det som var drømmen, forteller han, å gjenskape Sæter Auto med noen av de gamle gutta, med den gamle entusiasmen og den gamle kompetansen.
Grunnlaget var der. I 2017 hadde han kjøpt en Volvo FH 750 rotator. Han kjørte selv chassiset hjem fra Gøteborg. Kontrakten overtok han da ikke Viking ønsket å ha den bilen lenger. Bilen ble først ferdig en uke før utstillingen åpnet.
Nå står den på Volvos ute-stand i Lillestrøm, med full Sæter Auto dekor og med seg har han blant annet Trond Grøtjorden – som han jobbet sammen med i Sæter og Viking i alle år. De siste årene har Trond kjørt for Falck – men hele tiden redningsbil. Tommy Rosequist, Anders Venner og Roger Dystland er også med på laget nå, akkurat som Trond – gamle kolleger fra helt tilbake til Sæter Auto-tiden.
Vekket navnet til live
Og selv om Anders brukte karensåret til å kjøre egne tippbiler (to-akslede, han tenker annerledes der også) er det redningsbiler som er det virkelige innholdet.
En far som kjørte redningsbiler for amerikanerne i Vietnam forklarer litt om bakgrunnen, og årlige turer til Florida Tow Show – verdens største – med ukelange kurs, forteller litt om viljen til å blande entusiasme med vedlikehold av kompetansen.
Og så skjer det da – ringen er på en måte sluttet. For etter at han hadde ringt Jan Michelsen og hørt at Sæter Auto navnet ikke var i bruk, og fikk høre hvor glad Jan ble for at det skulle vekkes til live igjen, og etter at han fikk etablert firmaet og fikk bilen på hjul ringte Viking og ba ham ta over de tre bilene de har i Oslo.
Så nå er den gamle Sæter/Viking-mannen tilbake som enebestyrer av Sæter og Viking i Oslo og Romerike. Med planer for fremtiden som kan få en til å måpe – og som du kan lese alt om i kommende utgave av YrkesBil.
– Men, sier Anders på tampen:
– Det mangler fremdeles litt på å få alle drømmene på plass. Jeg lengter fremdeles etter det opprinnelige telefonnummeret til Sæter Auto. Det er det Viking som har nå – men jeg håper jo vi kan få til noe der også.