Scania med ny V8-serie
Scania med ny V8-serie
Scania med ny V8-serie
Scania med ny V8-serie
Scania med ny V8-serie
Scania med ny V8-serie

Scania topper med 770 hestekrefter

Ryktene om en ny Scania V8 som skal overgå Volvo FH16 750 har svirret lenge. I dag kom fasiten: 770 hestekrefter. Spørsmålet da er: Hva gjør Volvo?

Publisert

Spekulasjonene rundt hvor sterk den nye Scania-motoren ville bli har i lang tid gått heftig for seg på nettet.

Scania bidro selv til å kaste bensin på bålet da de før helgen kjørte en kampanje på Facebook hvor de viste en time lapse, hvor hk-betegnelsen i fronten gikk fra 700 til 780.

Nå er det altså klart at Scanias nye V8-serie toppes med 770 hestekrefter og 3.700 Nm (DC16 123).

Samtidig lanseres tre andre nye effektvarianter, med 530, 590 og 660 hestekrefter. I kombinasjon med den nye G33-girkassen, loves det drivstoffbesparelser på inntil seks prosent - eller «til og med mer enn det».

70 nye deler, lavere internfriksjon, høyere kompresjon, forbedret etterbehandlingssystem for avgass og et nytt motorstyringssystem, skal være noen av faktorene som sørger for bedre effektivitet.

LES OGSÅ: Ny girkasse erstatter Opticruise

Kappløpet med Volvo
Kappløpet mellom Scania og Volvo om å ha den sterkeste motoren har pågått i mange tiår.

Senest husker vi at Scania i 2010 kronet sin R-serie som «verdens sterkeste lastebil», da de økte slagvolumet fra 15,6 til 16,4 liter og utviklet en effekt på 730 hestekrefter og 3.500 Nm (mot tidligere 620 hk og 3.000 Nm, lansert i 2005).

Men Södertälje fikk ikke beholde tronen lenge. I september 2011, på Transportmessen i Lillestrøm, hadde Volvo nemlig verdenspremiere på sin FH16 750. Siden den gang har Gøteborg påberopt seg å inneha tittelen «verdens sterkeste lastebil».

Mange ble nok derfor litt overrasket da Scania i 2016 lanserte sin nye lastebilgenerasjon Next Gen uten noen ny flaggskipmotor.

De hadde riktig nok en ny V8-motor, men den stoppet på 650 hestekrefter. Samtidig ble den «gamle» 730-hesteren videreført.

Enkelte spekulerte den gangen i at kappløpet om å ha den sterkeste motoren var dødt, som følge av stadig strengere utslippskrav og fokus på miljø blant myndighetene og kjøretøyprodusentene. Men så begynte ryktene å svirre om at Södertälje ikke hadde planer om å gi seg på 730 hk likevel.

«Mens fremtidig, elektrifisert transport er på toppen av agendaen, er verden fremdeles avhengig av transport som utføres av lastebiler med forbrenningsmotor. Det er derfor Scanias nye, sterke V8 spiller en viktig rolle», skriver selskapet i en pressemelding.

«Trolig verdens sterkeste»
Vi ser riktignok en noe mer forbeholden tilnærming fra Scania nå. De omtaler sin nye toppmotor som «trolig den sterkeste fabrikksbygde lastebilmotor i produksjon i dag».

Så spør de selv hvor og når det er behov for slike krefter.

- Dette er naturligvis ikke for alle, men vi ser blant annet en økende etterspørsel etter lastebiler som skal takle vekter på 60 tonn og oppover, sier Alexander Vlaskamp. Han er visepresident og sjef for salg og markedsføring i Scania.

De nordiske landene, hvor det er tillatt høyere totalvekter enn i mange andre land, samt Italia og Spania hvor det er stedvis kupert, trekkes frem som markeder hvor det er naturlig med høy motoreffekt.

- Vi har et klart bilde av hvor den første 770 hk-lastebilen vil komme til sin rett. Det er en rasjonell avgjørelse å bestille en lastebil med denne motoren. Det er kunder som er ute etter best totaløkonomi, sier Vlaskamp.

Flere endringer
Den nye DC16 123-motoren produserer 770 hk ved hjelp av større dyser og en FGT-turbo med kulelager.

I den nye V8-serien har Scania også lagt til en ny løsning der AdBlue-innsprøytningen skjer i to steg: en gang direkte inn rett etter eksosbremsen og andre dose i «normal» posisjon i lyddemperen. Med en ekstra dosering skal fordampningen av AdBlue forbedres under lav belastning, da temperaturen er høyere nær manifolden.

Motorserien er også utstyrt med en ny høytrykk-drivstoffpumpe der elementene er individuelt kontrollert (AIM, Active Inlet Metering). Det overordnede trykket og innløpskontroll skal gi en mer nøyaktig diagnostikk, økt oppetid og ytelse. Pumpen skal dessuten minimere oljeforbruk i motor. Kompresjon og maks sylindertrykk har blitt økt for å forbedre forbrenning og drivstoffeffektivitet ytterligere.

Et stadig viktigere mål under utvikling av moderne høy-ytelsesmotorer er å redusere internfriksjon. Ved å redusere interne energitap oppnår man en vesentlig økning i ytelse og drivstoffeffektivitet. Et alternativ er, selvfølgelig, å bruke tynnere og mer effektive oljer med egenskaper som var uhørt for kun 10-15 år siden. Men store forbedringer i oljekvalitet senere år er ikke nok, mener Scania.

- Økt trykk og effektnivå krever at flere komponenter internt i motoren, inkludert drev, stempler, ringer, topp og ventiler, er videreutviklet og forsterket. Nødvendige finjusteringer utføres for å redusere interntap, dette spesielt med tanke på at vi ønsker utvidet vedlikeholdsintervall og økt driftssikkerhet, sier Göran Lindh, Sjefingeniør for Scania V8-motorer.

- Mer raffinert og tydelig V8-lyd
Ved å fjerne visse tunge komponenter og forenkle andre har vekten blitt redusert med 75 kg, sammenliknet med dagens modell.

- De nye manifoldene kommer med en liten fordel. Ikke bare er de lettere og mer effektive, men de bidrar også til den distinkte V8-lyden som mange Scania-kunder og V8-entustiaster setter pris på. Den lager ikke mér lyd, men en mer raffinert og tydelig lyd, forklarer Lindh.

Så gjentar vi spørsmålet: Hvor lang tid går det før Volvo svarer, tro?

Powered by Labrador CMS