-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo med nytt spareprogram
Hevder de nye grepene kan redusere drivstoffkostnadene betydelig uten at det går utover kjørbarheten.
I-Save kaller de spareprogrammet som angivelig skal senke drivstofforbruket med inntil syv prosent ved langtransport.
Selve kjernen er den nye D13TC-motoren med patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som ifølge produsenten forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten ved at varme og energi ledes inn mot midten av sylinderne.
Overflødig energi i eksosen blir brukt på nytt til å drive motoren ved hjelp av en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound-enheten.
D13TC-motoren produserer opptil 300 Nm ekstra dreiemoment. Det betyr at du trenger mindre akselerasjon og drivstoff for å holde jevn fart på motorveien.
Andre funksjoner i I-Save inkluderer nye bakaksler, et oppdatert kartbasert I-See-system som analyserer og tilpasser seg kommende stigninger og omfatter programvare for girskifte som er optimalisert for langtransport.
Det er alltid grunn til å skjerpe de kritiske sansene når bilprodusentene opererer med prosentvise reduksjoner eller økninger, for det er ikke alltid åpenbart hva de måler i forhold til.
Men Volvo forklarer denne gangen hva som er referansen, og hevder at alle de nevnte produktene og tjenestene i sum kan redusere drivstoffkostnadene med opptil syv prosent sammenlignet med en D13 Euro 6 trinn D-motor uten «spareprogrammet» I-Save.
Som alltid er det imidlertid ingen garanti for at du klarer alle de syv prosentene, så Volvo tar rikelig med forbehold: «Den reelle drivstofføkonomien vil variere avhengig av mange faktorer, for eksempel bruk av konstantfartholder, faktisk topografi, sjåførens erfaring og værforhold», heter det i meldingen.
– Vi har tilpasset alle sider ved I-Save til langtransportselskaper, særlig dem som vanligvis kjører mer enn 120 000 km i året. Jo lengre de kjører, dess mer kan de potensielt spare, sier Mats Franzén, strategidirektør for drivlinjer hos Volvo Trucks.
–––––––––––––––––––––––
Inkludert i Volvo FH med I-Save:
- D13TC (Turbo Compound)-motor på 460 hk (2600 Nm) eller 500 hk (2800 Nm)
- Nye bakaksler
- Motorstopp ved tomgang
- I-Cruise med I-Roll, som regulerer hastigheten for å holde drivstofforbruket nede
- Servostyringspumpe med variabelt slagvolum
- Oppdatert I-See
- Oppdatert I-Shift med programvare som er optimalisert for langtransport