IAA 2004 i Hannover del 3

I to reportasjer har vi presentert et utvalg nyheter fra IAA 2004, den store transportutstilling i Hannover, som nylig er avsluttet. Her kommer tredje og siste del.

Publisert

Fiat, Peugeot, Citroen: Ny felles motor
Tre varebilleverandører, Fiat, Citroen og Peugeot, hadde alle en nyhet på sine stands under IAA, en ny sterkere variant av 2,8 liters dieselmotoren. Fiat er felles produsent for de tre merkene.

Den nye motoren leverer nå 146 hk mot 127 på den forrige med samme volum. Citroen kaller motoren 2,8 HDI, Fiat kaller den 2,8 JTD, mens Peugeot kaller den 2,8 HDI, som Citroen.

Den største forskjellen fra forrige utgave, er at den nye har fått ta del i teknologien med variabel turbo. Mens varianten på 127 hk har et dreiemoment på 300, har den oppgraderte versjonen 310 Nm i maksimalt dreiemoment, ved 1500 omdreininger pr minutt.

Dreiemomentskurven er nærmest flat fra 1500 og helt opp til 3000 omdreininger. Maksimal effekt i hk, nås ved 3600 omdreininger.

Til stjernene med Neoplan
Den hendelsen som fikk desidert størst oppmerksomhet under utstillingen IAA i Hannover i september, var avdukingen av Neoplans stolthet, en ny Starliner. Neoplan har alltid hatt futuristiske frekke designlinjer, som har skilt dem fra mengden. Oppbudet av pressefolk var gedigent like før avdukingen.

Det var MAN’s toppsjef, Håkan Samuelsson (tidligere en av toppene i Scania, de senere år sjef for MANs nyttekjøretøy, nå avansert til toppsjef i konsernet som også eier Neoplan) som sto for den offisielle avdukingen. Og nok en gang viste Neoplan at de ønsker å ha et design utenom det vanlige.

Fremtidstoner fra Renault
På Renault Trucks stand sto en studie i lekker design utstilt. Det var en fremtidsbil Renault kaller Radiance. Men det er ikke bare designet som er futuristisk, i arbeidet med å ta frem modellen har viktige samarbeidspartnere deltatt.

Grupo Antolin har bidratt med sine kunnskaper rundt lyssetting, ved ny teknikk kan lyset endres og skape en kontorfølelse eller til å endre seg til en lyssetting som gir en lun hjemmefølelse.

Viktigere i ny teknikk er kanskje hva selskapet Mekra Lang har gjort når det gjelder syn og oversikt fra førerplassen. Lastebilen er helt uten de tradisjonelle speilene, disse er på begge sider erstattet av to tynne armer ut med kameralinser på. Dette sammen med svært tynne A-stolper, reduserer død-vinklene rundt bilen.

Som man vet, fra et sjåførsete høyt der oppe, risikerer man ikke å se barn og eldre som går over i et fotgjengerfelt tett inntil fronten på bilen. Og i ryggesituasjoner er det svært store blindsoner sjåføren ikke ser.

Moderne program hos Volkswagen
Volkswagen har fornyet sitt varebilprogram kraftig de siste årene og slapp ikke noen store nyheter på IAA. Det som nå gjenstår er en gammelmodig LT som trenger en face-lift, den kommer i 2006?

Men på standen traff vi to glade Møller-representanter, informasjonskonsulent Camilla Maria Grantham og produktsjef Anders Fagernes. De kunne vise frem en ny Caravelle, en Caddy med plass til en sjiraff - altså med en luke som kan åpnes lengst bak i vareromstaket - og en Transporter med vel 5 cm høyere markfrigang, noe en del elverk og slike etater kan tenke seg.

I tillegg viste den tyske produsenten, som selvsagt hadde en kjempestor stand, frem en Transporter med lang akselavstand og med hevet tak med innvendig takhøyde på 194 cm og med totalvekt på 3,2 tonn. Nå kan også nyttekjøretøyene fra VW leveres med firehjulstrekk.

Volvo med fornyet 9700
På Volvos stand var det buss-siden som hadde nyheter å by på. Først og fremst en fornyet suksessmodell, 9700, som har fått en forsiktig utvendig facelift, de viktige nyhetene synes ikke fra utsiden.

–Bussen er en populær modell og det var viktig å bare foreta små endringer, en forsiktig facelift uten å ødelegge, for å si det slik. Innvendig finnes de fleste endringene, men de viktigste er kanskje de som ikke synes, sier salgsdirektør i Volvo Norge, Gunnar Mykland til Yrkesbil.

Han kan fortelle at denne bussen nå kan bestilles i tre utstyrsnivåer, kalt Comfort, Optimal og Prestige.

–Vi har valgt å ha nivå 2, Optimal, som standard i Norge, dette fordi våre kunder ofte spesifiserer en buss som dette med mye utstyr. I standarden nå inngår Traction Control antispinn med diff-brems. For det første forhindrer systemet hjulspinn på glatta, og om bilen skrenser ved for eksempel en motorveiavkjøring, der sjåføren feilbedømmer hvor kraftig svingen er, synkroniserer systemet slik at diffbremsen aktiveres og bremser opp.

Mer om disse sakene og mye annet lesestoff finner du i YrkesBil nr 12.

Powered by Labrador CMS