Dekkvalg, er det så nøye?

Høsten er over oss og med den er det på tide å sjekke at vi har dekk for kommende vinter.

Publisert

Når det gjelder de store, tunge profesjonelle transportørene, har de normalt en bra praksis på å bytte til nye vinterdekk på høsten, for så å la de få en sesong som sommerdekk etter at vinteren er over.

Men for alle oss andre, fra eiere av en enkelt budbil, eller håndtverkerbil, til enbilseiere på lastebilsiden. Er vi opptatt av dekk og dekkvalg?

Mange er det, men langt fra så mange som man kunne ønske. Jeg var for en tid siden hos en bruktbilselger som disponerer en Moelven-brakke og en gruset liten tomt som er inngjerdet med et midlertidig gjerde. Jeg var der for å se på en stasjonsvogn jeg kunne tenke meg og så kjapt at her var det knapt nok mønster igjen på dekkene.

Jeg spurte om han leverte bilen med nye dekk og fikk følgende svar: ”Jeg leverer bilen med godkjente dekk”. Hva? sa jeg forundret, hvorpå han forklarte: ”Du får med dekk som har minimum mønsterdybde, så de akkurat er godkjente!”

Jeg kjøpte ikke nevnte stasjonsvogn, men reiste derfra og tenkte at du verden så lite vekt selv en bruktbilselger legger på verdien av å ha gode dekk.

Se hele lederen i YrkesBil nr. 12

Fremtidens hjul ble felgkjørt


Det moderne lastebildekkets historie startet i 1952, da Michelin lanserte verdens første radialdekk for tunge kjøretøyer. Men går vi lenger tilbake i historien, var det ikke selvsagt at lastebiler skulle kjøre på luftfylte dekk.

Asbjørn Rolseth

Da de første lastebilene begynte å rulle på veiene, var ikke luftfylte dekk noe tema i det hele tatt. Luftfylte dekk var ennå for dårlige til å tåle høy belastning. Etter hvert som de ble bedre, fikk de innpass på lette nyttekjøretøyer.

Midt på 1920-tallet hadde utviklingen kommet så langt at også større lastebiler kunne utstyres med luftgummihjul. I en overgangsperiode fantes det også andre alternativer - en eller annen form for fjæreffekt i felg eller kompaktgummi.

Les hele saken i YrkesBil nr. 12

Powered by Labrador CMS