Renault-nyheter: Quickshift og Master prøvekjørt

Det nye datastyrte gearsystemet til Renaults varebiler heter Quickshift og er en interessant nyhet. YrkesBils svenske medarbeider har kjørt det nye systemet, samt sett nærmere på et par andre Renault-nyheter.

Publisert

Denne Renault Master har den ny Quickshift-gearingen i kombinasjon med 2,5-liters dCi-motoren på 115 hestekrefter.
Denne Renault Master har den ny Quickshift-gearingen i kombinasjon med 2,5-liters dCi-motoren på 115 hestekrefter.

Varebilene Renault Master og Trafic med 2,5-liters dieselmotorer finnes nå med en datastyrt manuell gearkasse. Systemet kalles Quickshift og tilsvarer Iveco AGile, Mercedes Sprintshift eller systemene vi finner i tunge lastebiler. Blant annet finnes det ingen clutchpedal og sjåføren kan velge mellom automat- eller manuell gearing.

Etter en prøvekjøring i Borås, bak rattet i en Renault Master med vekslende by- og landeveiskjøring, kan vi konstatere at systemet fungerer meget bra. Innledningsvis valgte vi automatstilling. Gearingene foregikk rolig og mykt. Selv om en vanlig kasse også er enkel å betjene er det en stor fordel, både fysisk og psykisk, å slippe å måtte bruke clutchpedal og gearspak og i stedet konsentrere seg om trafikkbildet.

Bytrafikk
Spesielt merkes dette i den til tider tette bytrafikken og når vi måtte orientere oss for å finne rett vei. Det er lett å forestille seg verdien av Quickshift for en sjåfør som stadig kjører i trafikkintensive miljøer.

Vi prøvde så å kjøre manuelt. Med joysticken på dashbordet vipper man spaken til manuell posisjon. Så er det bare å gi gass og vippe spaken oppover for høyere gear, respektive nedover for lavere gear. Dette fungerte også bra, men naturligvis er det mest komfortabelt å kjøre med kassa i automatstilling. Ellers forsvinner en stor del av nytten med et datastyrt gearsystem.

Les hele saken i YrkesBil nummer 15

Powered by Labrador CMS