Betong skal redde liv

På store deler av E6 gjennom Sarpsborg deler man nå trafikken fysisk med betongklosser. 4-felts E6 fra Oslo til Svenskegrensen er i ferd med å realiseres, i mellomtiden ønsker man å separere trafikken for å redde liv.

Publisert

De mange lastebil- og bussjåfører som har kjørt E6 ut av Norge det siste året, har sett at byggeaktiviteten er stor. Ny 4-felts E6 er bygget fra bomstasjonen nord for Moss, til Rygge flyplass og syd for dette er anleggsvirksomheten omfattende.

Da ny E6 ble bygget frem til Sarpsborg for få år siden, ble denne bygget som 3—felts vei. Underentrepenører som bygde broer over, gikk ut i media og sa det var vanvittig at de ikke bygde broer over for 4-felt, det ville jo måtte komme etter hvert. Men nei, man hadde ikke mer penger og bygde 3-felts vei og bruer som rakk akkurat over de 3 feltene. Under 3 uker før veien skulle åpne, vedtok Stortinget 4-felts motorvei fra Oslo til Svinesund!

Underentrepenørene fikk altså rett, og de ganske nye bruene må nå rives. Mens den E6-strekningen som ble bygget på slutten av 60-tallet gjennom Råde, Rygge og Moss, hadde både fjellgjennomskjæringer og bruer over som ville gi plass til en 4-felts vei i fremtiden. Den forutseende mannen i Vegdirektoratet som fikk til det på 60-tallet – burde hatt en statue av seg selv ved siden av E6!

I løpet av noen november-dager, unnskyld netter, har det blitt plassert betongelementer for å gjøre en 3-felts vei om til en med to brede felt med midtdelere fra Soli, der det er veikro og bensinstasjon, og frem mot den nordlige avkjøringen til Sarpsborg, en strekning på 7 km. Det skulle også ha vært satt opp lenger nord, fra Åsgård i Råde til Solli, men ettersom Statens vegvesen vil makte å forsere utbyggingen og åpne en ny 4-felts E6 allerede i 2006, har man funnet å droppe betongen på denne strekningen.

Les hele saken i YrkesBil nummer 15.

Powered by Labrador CMS