Info om Haukeli og Hol-Aurland

Statens vegvesen arbeider for å bedre trafikksikkerheten i tunnelene over Haukeli, og gjør samtidig det som er mulig for å legge tilrette for næringstransporten.

Publisert

Fra fredag 7. januar blir det tillatt å kjøre med høyde opptil 4,1 meter i tidsrommet mellom klokka 22.00 og 06.00.

Med nattkjøring vil de store kjøretøyene trafikkere denne strekningen på et tidspunkt med lite annen trafikk. Det blir samtidig innført fartsreduksjon i de fleste tunnelene over Seljestad og Haukeli.

Dette sammen med informasjon og skilting, endret merking i veibanen og markører ved de trangeste partiene, vil gi bedre trygghet i tunnelene.

I løpet av inneværende år vil Statens vegvesen utbedre tunnelene til fri høyde 4,1 meter, slik at kjøretøy opptil denne høyden vil kunne kjøre lovlig hele døgnet.

Statens vegvesen vil også i tiden framover prioritere arbeidet med plangrunnlaget for utbedring og ombygging av E134 over Seljestad/Haukeli, slik at prosjektet kan komme med ved neste revisjon av Nasjonal Transportplan.

Rv 50 Hol - Aurland åpen hele døgnet

Stortinget har gitt 1 million kroner ekstra til økt vinterdrift på Rv 50 Hol- Aurland i 2005. Dette gjør at Statens vegvesen fra og med mandag 10. januar kan holde denne strekningen åpen for trafikk hele døgnet.

I dag er Rv 50 mellom Hol og Aurland nattestengt og blir holdt stengt hele døgnet ved dårlig vær. – Frem til nå har vi bare satt opp kolonnekjøring mellom Hol og Aurland i de tilfellene Rv 7 over Hardangervidda har vært stengt på grunn av dårlig vær, sier seksjonsleder Eivind Yttri i Statens vegvesen.

I forbindelse med at Statens vegvesen har fått ekstra bevilgninger til vinterdrift på Rv 50 mellom Hol og Aurland, vil veien holdes åpen hele døgnet så sant været tillater det. – Ved ekstreme værforhold vil strekningen bli midlertidig stengt, men kolonnekjøring vil da bli utført mellom kl. 08.00 og 22.00 på dagtid, sier Yttri.

Rv 50 mellom Hol og Aurland vil i første omgang bli holdt åpen for trafikk hele døgnet fra og med 10. januar til og med 30. april i år. Kontrakten Statens vegvesen har med nåværende entreprenør på vinterdrift gjelder så lenge. Tilbud for vinterdrift for siste halvdel av 2005 vil bli avtalt i løpet av sommeren.

Statens vegvesen håper at ekstrabevilgningene vil føre til bedre fremkommelighet mellom øst og vest nå i vinter.