Stort flertall for overvåkning

Åtte av ti nordmenn er positive til videoovervåking i buss, trikk, tog og t-bane. Det går fram av en undersøkelse Opinion har gjort for NSB.

Publisert

– Dette viser at trafikkselskapene har full støtte fra publikum for å installere slike kameraer. Hadde brukerne våre reagert negativt, ville vi også vært mer tilbakeholdne med å bruke videoovervåking som sikkerhetstiltak, sier administrerende direktør Christian Aubert i Transportbedriftenes Landsforening til nyhetsbyrået Newswire.

Spørsmålet i undersøkelsen dreide seg om videoovervåkning av passasjerområdet i kupeene på offentlige kommunikasjonsmidler. Hele 83 prosent synes dette er greit.

Vil stramme inn
Datatilsynet har varslet innstramminger av kameraovervåking av offentlig transport. NSB fikk nylig pålegg om å ikke filme inne i kupeene. Mye tyder på at busselskapene vil bli forelagt et tilsvarende vedtak.

– Å flytte kameraovervåking inn der passasjerene sitter, synes vi er å gå for langt. Folk må kunne slippe å føle seg iakttatt, sa direktør Georg Apenes i Datatilsynet til NRK sist fredag.

– Datatilsynet bør kanskje være litt mer opptatt av hva passasjerene selv mener, sier Aubert.

Overfall
Debatten om videofilming fikk ny fart da en 31 år gammel hjerneskadet passasjer ble overfalt i en buss på Holmlia i Oslo forrige uke. Mannen ligger ennå i koma. Politiet uttalte etterpå at de aldri ville fått pågrepet de fem gjerningsmennene hvis det ikke var for de gode opptakene av overfallet.

I dag overlater loven i stor grad til selskapene selv å velge hvordan de vil balansere mellom sikkerhet og hensynet til personvernet. Datatilsynet mener at sikkerhetskameraer som kun fanger opp sjåførområdet og inngangsdørene er preventivt nok.

Men ifølge busselskapene er dagens kamerabruk svært effektiv. En ringerunde til selskaper som har slitt med bråk og hærverk på rutene sine, viser at problemene er drastisk redusert etter at kameraene kom opp.

– Hvis vi nå må skru av sikkerhetskameraene, risikerer vi å svekke folks trygghetsfølelse. I verste fall vil det føre til at færre kjører kollektivt, sier Aubert.